Crash rider
Gudomlig sporthojare
just kopplingen som e känslig på r1... brukar kunna få slir ...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jaha, ja då är det ju självklart att den är bankörd! Det går ju inte att varva över 70% av maxvarv på gata, eller ha mer än 45% gas, det sitter ju spärrar i hojarna för det!
Jag skulle byta verkstad om jag var dig...
Att höra på en motor att den varit bankörd går inte, visst man kan höra en del missljud från en motor som gått hårt men i det läget så är motorn knappast något att satsa på. Tror helt enkelt att de insåg att du är novis och ville glänsa lite......
Motul 5100 är en riktigt bra olja dock till ett väl högt pris,de rekommenderade troligen den då de har bra vinstmarginal på den. Skall du köra motul välj deras 300V,den är ännu dyrare men ändå mer prisvärd då den i mina ögon är en av de absolut (om inte den) bästa oljan på marknaden.
Det blir ju mellan 7-12dl kvar i motorn vid varje byte.
Bra fråga, de rinner då på alla möjliga ställen när man delar en motorLåter mycket, är det möjligt? Det måste ligga i toppen då för där nere är ju oljepluggen hyffsat lågt placerad.![]()
Om "RN" står för Roland Nilsson, förr på Friggagatan, då kan man nog vara lugn!
Inte riktigt på Benny-nivån (Suzuki, Värmlandsbaserad) men inte långt ifrån.
Jag talar genom min bror som jobbat med oljor för OK/Q8. Att blanda oljor är inget problem alls bara man är medveten om vad slutprodukten blir. Blandar man mineral med helsyntet blir det delsyntet. Blandar man delsyntet med helsyntet, ja då blir det nåt mellanting. En maskin som ska gå hårt och på höga varv ska ha helsyntet för att må bäst, medans en mer snällkörd kan klara sig på delsyntet eller till och med mineral (väldigt ovanligt att man kör mineral nu för tiden). Att oljornas kemiska uppbyggnad och additiv skulle komma i obalans vid blandning är något som oljebolagen mest snackar om för att försöka få kunderna att hålla kvar vid deras olja. De finns de som medvetet blandar olika oljor för att de har prövat sig fram till att deras motor går speciellt bra med den blandningen. Det absolut viktigaste är att alla oljor du slänger i din häxbrygd uppfyller de krav som din hojtillverkare har angivit i instruktionsboken. Och framförallt ska man inte ta för givet att en en raceolja för 200 spänn litern garanterat är bättre än biltemas för 75 spänn litern. Olika motorer jobbar bäst med olika oljor. Testa dig fram är mitt tips.
Viskositeten är det samma med, som någon tidigare nämnt. Blir ett mellanting av de oljor som blandas.
För övrigt; det här med att det tjuter/viner från motorn vid vissa varv lär väl vara kamkedjan eller? Min R1 -02 tjuter också vid vissa varv och det har jag endast tagit för att det är kamkedjan. Har kört många hojar som tjuter på det viset och det är kamkedjedriften det varit i de fallen.
//morphine
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti