Kan man använda bensin med 15% diesel i hojen?

Det är väl om man har katalysator det kan bli problem,annars skulle jag köra på bara , men en diesel på bensin - den motorn skulle ringa morsan om den kunde o skrika:4skrika
 
Går det så går det. Det jag kan tänka mig är att dieseln inte förbränns och späder ut oljan på cylinderväggarna varpå "slitaget ökar" det vill säga kolven skär.
 
Vi tar en enkel jämförelse, så alla hänger med.:hej

Kan man äta bajs? Ja det kan man, men magen blir knappast glad.
Kan man köra en bensinmotor med diesel i bensinen? Ja det kan man, men motorn blir knappast glad.

Slutsats: Stoppa inte bajs i munnen och stoppa inte diesel i en bensinmotor. Bensin och diesel kan du dessutom inte separera enkelt. Varför ens överväga att chansa att få problem när det handlar om ~700kr?
 
Vad är det som händer med en dieselmotor som körs på bensin? Upplys mig :)

en gammal pump diesel klarar nog det ganska bra,


MEN det gör definitivt inte V.A.G:s common rail motorer. ( vid t.ex feltankningar vilket då oftast är hög koncentration bensin) Pumpen skär innan du hinner blinka . med resultatet att du har aluminiumspån från denne i hela bränslesystemet inklusive spridarna som kostar ca 6000-7000 kr styck .. har gjort vi flera feltankade Audi och VW bilar på jobb och reparationerna brukar sluta någonstans mellan 60-100k

hur det är på andra bilmärken vill jag inte diskutera men jag tror det e typ samma.
 
Last edited:
Den spikar satan i gatan och dör efter en stund, den blir överkompad, soppan tänder långt innan kolven kommer upp,.
Smatrrar jävlar i det. Förr på de gamla Mercedes dieslarna 70-80 tal kunde man spä med bensin upp till 20% på vintern när det var riktigt kallt typ 15-25 minus.
 
Den spikar satan i gatan och dör efter en stund, den blir överkompad, soppan tänder långt innan kolven kommer upp,.
Smatrrar jävlar i det. Förr på de gamla Mercedes dieslarna 70-80 tal kunde man spä med bensin upp till 20% på vintern när det var riktigt kallt typ 15-25 minus.

Det tänkte jag med först, borde ju spika, men sen gick jag iväg och kom då att tänka på att en dieselmotor e ju direktinsprutad och sprutar inte in nåt bränsle i cylindern föränn kolven är vid TDC, altså borde den omöjligt kunna tända tidigare.

Blir ju skillnad om man som du nämnde tidigare, tex sprutar startgas i luftfiltret, då är ju gasen i cylindern medans kolven komprimerar det. Men normalt i en diselmotor komprimerar ju kolven helt ren luft utan nåt bränsle i
 
en gammal pump diesel klarar nog det ganska bra,


MEN det gör definitivt inte V.A.G:s common rail motorer ( vid t.ex feltankningar vilket då oftast är hög koncentration bensin).. pumpen skär innan du hinner blinka . med resultatet att du har aluminium spån från denne i hela bränslesystemet inklusive spridarna som kostar ca 6000-7000 kr styck .. har gjort vi flera feltankade Audi och VW bilar på jobb och reparationerna brukar sluta någonstans mellan 60-100k

hur det är på andra bilmärken vill jag inte diskutera men jag tror det e typ samma.

Men common rail har ju inte med pumpen att göra ?? Idag är det ju elektriska pumpar i tanken, och har varit med om flera feltankade mercor o bmw o där händer i te ettskit, bara o lossa soppeslangen o köra ut bensinen o sen i med diesel.
 
en gammal pump diesel klarar nog det ganska bra,


MEN det gör definitivt inte V.A.G:s common rail motorer. ( vid t.ex feltankningar vilket då oftast är hög koncentration bensin) Pumpen skär innan du hinner blinka . med resultatet att du har aluminiumspån från denne i hela bränslesystemet inklusive spridarna som kostar ca 6000-7000 kr styck .. har gjort vi flera feltankade Audi och VW bilar på jobb och reparationerna brukar sluta någonstans mellan 60-100k

hur det är på andra bilmärken vill jag inte diskutera men jag tror det e typ samma.

Kör själv en ford mondeo diesel som har ett smart munstycke så man inte kan tanka fel, men vw tjänar väl fint på feltankningarna...
 
Har faktist kört en moppe på diesel men det krävdes att den var varm för att starta .Men det är möjligt att den fick mycket stryk av provturen

Körde också moppe med diesel:D
en gång i tiden , men hade då 2st tankar en med oljeblandat för varmkörning, en med diesel som man fick gratis av en kompis!!! gick gjorde den, med ett gigantiskt rökmoln av diesel rökeftersig............
 
Det tänkte jag med först, borde ju spika, men sen gick jag iväg och kom då att tänka på att en dieselmotor e ju direktinsprutad och sprutar inte in nåt bränsle i cylindern föränn kolven är vid TDC, altså borde den omöjligt kunna tända tidigare.

Blir ju skillnad om man som du nämnde tidigare, tex sprutar startgas i luftfiltret, då är ju gasen i cylindern medans kolven komprimerar det. Men normalt i en diselmotor komprimerar ju kolven helt ren luft utan nåt bränsle i

Det spikar satan sen dör den... Ut o testa om du inte tror mig..
 
Men common rail har ju inte med pumpen att göra ?? Idag är det ju elektriska pumpar i tanken, och har varit med om flera feltankade mercor o bmw o där händer i te ettskit, bara o lossa soppeslangen o köra ut bensinen o sen i med diesel.

ehhh så läser vi på lite innan vi postar .... du har lågtrycks pumpar som pumpar fram bränslet till ---> HÖGtryckspumpen .. som sen ökar trycket till 1700-2000 bar här har du lite läsning http://www.commonrail.info/
 
Men common rail har ju inte med pumpen att göra ?? Idag är det ju elektriska pumpar i tanken, och har varit med om flera feltankade mercor o bmw o där händer i te ettskit, bara o lossa soppeslangen o köra ut bensinen o sen i med diesel.

Det finns en sugstrålepump i tanken som levererar fram till (högtryckspumpen/kuggremsdriven) Totalhavererar om den inte smörjs av diesel.

Säger bara TANKA INTE FEL en common rail motor i vw/audi/seat/skoda diesel.
 
Kör själv en ford mondeo diesel som har ett smart munstycke så man inte kan tanka fel, men vw tjänar väl fint på feltankningarna...

jo det är en hel del feltankningar . oftast hinner föraren inse vad han gjort innan det är försent . men som sagt .. har bytt en del komletta system . var av rekordet är en Q7 V6 TDi som gick lös på en 130 tusen . tyväe är det du och jag som får betala i form utav försäkrings premier.
 
ehhh så läser vi på lite innan vi postar .... du har lågtrycks pumpar som pumpar fram bränslet till ---> HÖGtryckspumpen .. som sen ökar trycket till 1700-2000 bar här har du lite läsning http://www.commonrail.info/

Ehh.. Ja jag skrev att man har elpump i tanken, sen kommer högtryckaren, men common rail betyder ju bara att spridarn ligger på samma rör så det kan kvitta. Låter märkligt att högtryckaren skulle skära direkt, men lita på dig. Men Bmw o Merca håller iaf.
 
Juste för fan.... Fanns ju sån jävla soppa i hela tyskland och övriga europa 95+ eller 95 super som innehöll 95% eller 90% bensin och sen 5-10% etanol. Var skit nojig att jag inte skulle få in det i hojen så jag fick alltid läsa noga. För båda pumparna var med gröna hantag och allt som skiljde sig var ofta bara en liten markering typ "+" eller "super" när det endast stod 95 med stora bokstäver.

Hade det skadat MC:n?
Du vet om att det blandas i ganska mycket etanol i bensinen i Sverige också va? Just nu är Shell V-power värst hörde jag av erfarna motorbyggare, vanlig bensin med en hel del etanol för att få upp oktantalet. Tack för det St1.

Det sägs att tysk bensin har högre energiinnehåll, för det är vad som står på pumpen. Bensin. Etanol har ju inga direkta energihöjande egenskaper så man får väl tro vad man vill... Men tysk soppa ska inte vara som den gojan som späds ut med annars osäljbar etanol här hemma. Det är ju visserligen smart, späd ut soppan med billig etanol och saluför det som en bra bensin, till ett mycket högre pris. Ökar förtjänsten rätt bra det.
 
ja men det e väll klart att högtrycks pumpen har med commonrail systemen att göra utan den så får du inte en droppe diesel ifrån spridarna. såvidare du inte tankar med 50% nitroglycerin och spränger dig igenom spridaren :hihi
 
Du vet om att det blandas i ganska mycket etanol i bensinen i Sverige också va? Just nu är Shell V-power värst hörde jag av erfarna motorbyggare, vanlig bensin med en hel del etanol för att få upp oktantalet. Tack för det St1.

Det sägs att tysk bensin har högre energiinnehåll, för det är vad som står på pumpen. Bensin. Etanol har ju inga direkta energihöjande egenskaper så man får väl tro vad man vill... Men tysk soppa ska inte vara som den gojan som späds ut med annars osäljbar etanol här hemma. Det är ju visserligen smart, späd ut soppan med billig etanol och saluför det som en bra bensin, till ett mycket högre pris. Ökar förtjänsten rätt bra det.
Etanol är inte billigt. Anledningen till att E10 idag (trots lagrum) ännu inte säljs, är att oljebolagen inte är inkomstkompenserade för 10% inblandning.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top