Kan man använda bensin med 15% diesel i hojen?

Tumregeln är att du kan köra en dieselmotor på vad som helst, medan en bensinmotor är mer känslig. Speciellt en 2-taktare.

Det borde vara relativt enkelt att ta bort bensinslangen och tappa ut bensinen!

Om man kör en dieselmotor på bensin kommer det nog spika rejält.
 
Ja det var nog ingen slump att dieselincidenten vid just Nyköpingsbro vållade så mycket motorskador. Eftersom det är en motorvägsmack. Således kom nog många ut på motorvägen på den rena bensinen i ledningar och filter, sen kom den dieselblandade bensinen fram till motorn när den låg på förhållandevis hög belastning.

Är det däremot stadskörning direkt efter tankningen, kommer man nog märka att motorn tjuvstannar och trottlar dåligt.

Tror inte man ska ha hysa teknisk tilltro till "Vi bilägare", "topgear" och liknande media för bilkonsumenter.
Tycker dessa journalister gör ett snudd på tekniskt okunnigt intryck. Kärnkompetensen verkar vara mer inriktad på design, färg, form, känslor, "attityd" och liknande humaniora.
Okej, tack! Jag har, som Two stroke man skrev om, trott att dieseln måste vara mer resistent mot självantändning då dieselmotorerna har högre komp än bensinarna. Nu är jag med.
 
är det ingen som har en gammal sur moped som kan prova 15% diesel och lägga upp en film här?
tror inte det händer ett skit. kommer gå fint

hade det varit 90% diesel hade jag trått på de..
 
Jag har kört en hydrokopter på mycket hög dieselinblandning. VW 1600 motor. Jag kom ca 2 distansminuter sen började den hacka och stannade sen, utanför Nämdö.:huvet

Som tur var hade jag en nytankad (med bensin) extra tank med mig. Bara att ta fram verktygslådan och skruva isär förgasaren och bränslepumpen. Blåsa ur alla slangar. Sen startade den igen och fungerade bra ända tills jag ett halvår senare fick en klassisk kantarell på 3an.
 
är det ingen som har en gammal sur moped som kan prova 15% diesel och lägga upp en film här?
tror inte det händer ett skit. kommer gå fint

hade det varit 90% diesel hade jag trått på de..

Och om det går med en gammal sur moped med 20 hk/liter så går det ju naturligtvis även på en sporthoj med 200hk/liter.

Jag trår mä på dä!

Seriöst! Skulle du köra din sporthoj på 80-oktanig bensin? Det är mellan tummen och pekfingret där du ligger med 15% diesel i 95-oktanig bensin.
 
Last edited:
Och om det går med en gammal sur moped med 20 hk/liter så går det ju naturligtvis även på en sporthoj med 200hk/liter.

Jag trår mä på dä!

Seriöst! Skulle du köra din sporthoj på 80-oktanig bensin? Det är mellan tummen och pekfingret där du ligger med 15% diesel i 95-oktanig bensin.


du skulle med behöva gå om skolan din idi.. lära dig läsa.

125cc två takt

sedan är de så att vi pratar om 7,5l diesel utblandat i 42,5l bensin 15% alltså inte en hel tank diesel.
tanka några liter till så har dieseln försvunnit :dummer
 
Last edited:
15% tror jag är för mycket.
Hälften skulle jag inte tveka att hälla i en bilmotor.
I en tvåtaktare skulle jag inte acceptera någon iblandning.
Jag tror inte att det skulle förstöra något.
Men motorn skulle gå skit och sota igen.
Det klarar tvåtaktare utan diesel.
Tvåtaktsdieslar undantagna.
 
Jag har tankat fel en BMW K1100RS med c:a 40% diesel gick ok vi normal fart men spikade fruktansvärt när man segade
så jag fortsatte färden utan att sega tills tanken var tom...
HAr en Volvo D5:a som jag pytsar in 10% diesel till besiktningen :tummenupp
 
Min hoj skulle jag aldrig köra med dieselinblandning. Men något mindre trimmat tror jag funkar fint. Skulle dock aldrig göra det med något som jag är rädd om...


Vi körde en Peugeot 405 på ca 15% dieselinblandning under ett skrotbilsrace. Den enda skillanden som märktes var att vi hade 2-5 km/h lägre slutfart på mantops raka mot när vi hade ren bensin. Annars gick bilen precis som vanligt.
Anledningen till att vi provade var att vi fick 90 liter som var feltankat och det räckte till ca 6 timmars fullgaskörning.
Motorn gick faktiskt bara bättre och bättre, men efter en 14 timmar så tappade vi bakaxeln... :huvet
 
Ett problem med bensin/etanol i en diesel är att filtren, enligt utsago, inte klarar av det utan faller sönder dvs kontaminerar hela bränslesystemet.

Olika bilar har olika konstruktion. Enligt Mercedes i Akalla har de inte fått in en enda feltankning som krävt mer än tanktömning/rengöring/filterbyte. Samtidigt hör man om andra tillverkare vars dieselbilar snudd på totalhavererar efter en feltankning.

En bärgare jag talade med berättade att han bärgar i snitt tre feltankade bilar per dag (rekordet var tolv). Med cirka 200 bärgningsbilar i enbart Stockholm, och en prislapp på 10 - 100000 per feltankning, är service av feltankade bilar är ganska lukrativ verksamhet...

Om du prompt vill elda upp din utblandade soppa i ett fordon så häll den i vardagsbilen, spä den så mycket som möjligt så det bara blir ett par procent kvar och kör därefter.
 
Nej! Dieseln förbränns inte riktigt och rinner ner i motorn och blandar ut oljan. Tvåtakt kan gå dock men räkna med att vevlager tar stryk.
 
Nej! Dieseln förbränns inte riktigt och rinner ner i motorn och blandar ut oljan. Tvåtakt kan gå dock men räkna med att vevlager tar stryk.


Nja.. Till en viss nivå följer den väl ändå med ut.

När jag jobbade på Shell en gång i tiden fick vi lära oss att varje % diesel sänkte oktantalet med 1 enhet. Så 5% diesel i 98-oktan gav 93-oktan, ungefär.. Säkert avrundat och generaliserat, men korrekt som praktisk matte.

De flesta moderna motorer går ju fortfarande om än inte kanon, på soppa ner mot 88-oktan (öststatssås), så 10% diesel i 98-oktan ska va ok.

Däremot skulle jag försöka spä ut den så mkt som möjligt för att inte riskera spikningar och "dra ut på" processen så mkt som möjligt.
 
Juste för fan.... Fanns ju sån jävla soppa i hela tyskland och övriga europa 95+ eller 95 super som innehöll 95% eller 90% bensin och sen 5-10% etanol. Var skit nojig att jag inte skulle få in det i hojen så jag fick alltid läsa noga. För båda pumparna var med gröna hantag och allt som skiljde sig var ofta bara en liten markering typ "+" eller "super" när det endast stod 95 med stora bokstäver.

Hade det skadat MC:n?

Som jag förstått det så innehåller i stort sett all bensin en viss procent etanol, ca 5-10% brukar det vara.
 
98 oktanig brukar vara ren samt v-power.

nej...

tydligen anger statoil och preem att deras 98 e fri från etanol, men v-power eller nån av de andra 98-oktaniga är det inte (de garanterar bara minst 98oktan i v-power, altså samma som precis alla andra 98-oktan)
 
Det du gör är att lägger blandningen i en genomskinlig (typ) behållare och låter falla ut, det kommer bli så att dieseln lägger sig i botten, det som är på toppen går iallafall att köra en Volvo s60 2001 och en BMW 528i 1998 på!

Tips till de som har lite för höga värden på avgaserna vid besiktning, häll i lite etanol, fungerar bra!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top