Kan man alltid lägga hojen så här?

• Thread starter Thread starter Mavve
  • Start date Start date

Mavve

Guest
Jag undrar om det är marken som måste luta eller om amn alltid i teorin kan lägga hojen så här?
För i så fall har jag en lååååång bit kvar att lägga hojen på. Det jobbiga med min hoj(400.... ja båda) är att fotpinnarna tar i hela tiden och enligt Kajlyl är inte det helt bra :(

750RR

Bifogat

• nerlägg.jpg
    nerlägg.jpg
    50.9 KB · Visningar: 1,537
I teorin kan du alltid lägga ner hojen tills något skrapar i.
Det som sätter begränsningen är däckens grepp, vilket dels är beroende på gummiblandning samt också asfaltens grepp. (olja och vatten gör det lite svårare).

Det går att pressa på mer med riktiga rejsdäck än normala gatdäck.

EDIT: Apropå fotpinnar så ser man ju lätt på bilden ovan varför det är en dålig ide att skrapa fotpinnar hela tiden.
Det är inte mycket kvar när fotpinnarna ligger i, så om man lutar bara lite till så skrapar man betydligt mer än man sannolikt tänkt sig göra. Det finns andra trick för att öka kurvhastigheten utan att för den skull luta mer.

Last edited:
Fotpinnesskrap är minst sagt obehagligt, särskilt om det åtföljs av vobbel :skrämd

Tom skrev:
I teorin kan du alltid lägga ner hojen tills något skrapar i.
Det som sätter begränsningen är däckens grepp, vilket dels är beroende på gummiblandning samt också asfaltens grepp. (olja och vatten gör det lite svårare).

Det går att pressa på mer med riktiga rejsdäck än normala gatdäck.

EDIT: Apropå fotpinnar så ser man ju lätt på bilden ovan varför det är en dålig ide att skrapa fotpinnar hela tiden.
Det är inte mycket kvar när fotpinnarna ligger i, så om man lutar bara lite till så skrapar man betydligt mer än man sannolikt tänkt sig göra. Det finns andra trick för att öka kurvhastigheten utan att för den skull luta mer.

OKej :tummenupp

750RR

EDIT: Den hojen på bilden har ju sk. rejsfotpinnar som sitter högre upp, och tar de i så ligger man ner med hojen i en balk eller nåt.... De pinnarna skrapar man inte alltså ;)

Fotpinneskrap kan vara riktigt nice, om man är beredd på det, annars är det ingen höjdare. Kåpskrap är ännu ballare, tills man kommer på att man varit riktigt när att kana ut i diket.

Kåpskrap är coolt, det har jag gjort med min retta. Hade jag vetat om det när det hände så hade jag med all sannolikhet vurpat. :fakta

Psychobiker skrev:
Fotpinneskrap kan vara riktigt nice, om man är beredd på det, annars är det ingen höjdare. Kåpskrap är ännu ballare, tills man kommer på att man varit riktigt när att kana ut i diket.
Har skrapat fotpinnarna rätt hårt på min gixxer men tyckte inte det va speciellt dramatiskt?! Trodde först bara det va fötterna som tog i men tyckte det lät lite mer än vanligt... :rolleyes: Men alltså, det händer ju inget för att dom tar i?! Vad e det som e läskigt?! Dom e ju fjäderbelastade o följer med upp lixom....

eftersom killen på kortet fortfarande är på hjulen så kan man det. Dock, det är inte hur mycket du lägger ner utan hur fort du kan komma igenom en sväng som räknas ... är det en lång raka efter svängen är det viktigast att man får en fin utgång på svängen. :D
Prova att styra lite inåt i svängen. Det rätar upp cykeln utan att din radie blir större, dvs det går bra om du inte vrider för mycket ... var försiktig dock, speciellt om du har en liten gaffelvinkel för saker och ting händer snabbt :eek:
Allt skrap är av ondo eftersom du får ytterligare punkter (förutom däcken) som trycker cykeln uppåt och friktionskraften i däcken som håller fast cykeln på vägen/banan minskar.
Ett annat sätt att räta cykeln är att "ställa sig" på yttre fotpinnen. Den kraft som kommer från din kroppsvikts vinkelacceleration hamnar då på denna fotpinne och ger ett upprätande moment. Kolla MotoGP-killarna. De gör så när de spinner ut ur svängarna ...
Kräver lite träning dock :o)

I och med att man åker sport toring å inte kan stava så har man viss erfarenhet. Fot pinne skrap är bara gytt då vet man att det snart är dags för det förbanade avgas systemet å ta i marken. När det sker så blir det oftast ett litet hopp bak inget man inte reder ut (än). Vobbel å fotpinne i marken kan jag inte se något sammband mellan det är mer ramen ev däcken som inte pallar kraften ut ur kurvan. Tycker mer det bara är lite irreterande men en bra värde mätare hur mycket du har kvar innan det brakar åt h.... så lägg ner mer det är mitt enkla tips

det som ingen än har nämnt i sammahanget är lutning på asfallten emot marken. killen kör ju på en doserad kurva. kraften som vill slänga ut hojen av vägen (åt vänster var det väl) påverkar inte lika mycket när vägen är inåtlutad.

får väl se om ni förstår mig rätt nu...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...