Kan Koenigsegg driva Saab?

Hur ser framtiden ut för Saab nu?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Problemet är att inte en käft utanför sverige associerar SAAB med flygplan...

Saabs flygplan är välkända inom flygvärlden
Saabs datorer är välkända inom datorvärlden.
Saabs skjutmål är välkända inom militärvärlden.
Saabs rymdteknik är välkänd inom rymdnissevärlden.
Saabs medicinska teknik är välkänd inom den medicinsktekniska världen.

I din värld kanske Saab är okända.

Jag har ett Saab röntgenundersökningsbord i garaget som mekbänk!

Jag tror inte på något av alternativen i pollen. Jag tror att tanken är att producera bilar som sticker ut ur mängden med någon form av spjutspetsteknik, som de har gjort de senaste 40 åren. Dock tror jag inte att de kommer producera i samma utsträckning som tidigare.
Kul om det blir så här, han har ju alla egenskaper en sann entreprenör ska ha och har visat att han är att räkna med. Han lär ju inte kunna sköta det sämre än svenska staten eller GM har lyckats med...

Svar 6.) då alltså, tillbaka till dom lite tekniskt orginella bilar dom byggde en gång i tiden. Den nisch som GM helt missat sedan dom tog över och förstörde varumärket Saab PV.

En entreprenör blir han i mina ögon först den dagen Koenigsegg tjänat igen de pengar dom bränt sedan starten inklusive en god avkastning till aktieägarna. Fram till dess ser jag honom som en entusiast som lever ut sina drömmar att bygga en supersportbil.

Mmmm....att förneka att SAAB har en anknytning i modern historia är mer än att kasta sten i glashus!
Bara för att SAAB inte väcker större uppmärksamhet i Svenssons hjärna betyder inte att de är obetydliga...

Hela diskussionen som pekar åt det hållet känns befängd!

Och visst! Klart att SAAB snodde idéer från Tyskarna efter 1945!
Jänkarna hade inte åkt till månen om det inte vore för Verner von Braun och hans anhang.
Ryssarna hade inte flugit med "воздуха подушку" (Luftkuddeplan) heller. Googla det "VBK" innan januari de presenteras av Lockheed/Boeing!
(Och min avatar är bara en gimmick som inte har någonting att göra med mina politiska ambitioner, läs PP!)

Men vad viktigare är att poängtera är att SAAB delade sig i olika företagsdivisioner som handhade just det som GuW framhöll just för att SAAB är ett företag som då som idag bedriver forskning som är mer än världsledande, det är stilbildande! Andra forskargrupper håller bokstavligt talat käften när SAABs forskare öppnar sin helt enkelt därför att företaget och deras anställda satt ribban sedan mer än 50 år tillbaka.

Volvo är en biltillverkare, när vi pratar SAAB så spelar de i en helt annan division!
Divisionerna är förvisso idag separerade företagsmässigt men andan lever kvar och den måste bevaras till varje pris då vi har det mesta att tacka för att vi lever i en välfärd som vi gör idag tack vare företag vi kan räkna på handens fem fingrar.
Utan dem vore vi ett U-land och SAAB Automobile är en division sprungen av ett av de företagen!

Om det nu är 100% säkert att Christian Koenigsegg med finansiärer tar över SAAB så tror iaf jag att det är rätt man att ärva divisionen inom SAAB.
Samtidigt är det bara logiskt att SAAB som massproducerande biltillverkare bara är ett minne blott då det snarare krävs att SAABs levande kärna av kompetens lever kvar och inte flyr till GM eller någon annan biltillverkare.

De som finns idag har ärvt sin kompetens av de gamla lärde gubbstruttarna som satte grunden för Svensk ekonomi och spjutspetskompetens av vad den är idag och de har två ärenden: 1.-Att föra den vidare. 2.-Att väcka den hos sig själva!

Last edited:
Svar 6.) då alltså, tillbaka till dom lite tekniskt orginella bilar dom byggde en gång i tiden. Den nisch som GM helt missat sedan dom tog över och förstörde varumärket Saab PV.

Men vadå, går det inte att lura konsumenterna bara då? Sätta en saabgrill på en Subaru eller Cheva och hävda att man lagt jätteresurser på att utveckla en unik bil? :mad:

Saab måste nischa sig och sätta körglädje i centrum igen. Jag hoppas verkligen att Koenigsegg lyckas ta till vara på Saabs fina traditioner och lyckas spinna vidare på dem. Gärna satsa hårt på att bli ledande inom miljöbilar som exempelvis elhybrid. Om de lyckas få Saab till ett märke som sammanknippas med miljövänlighet och samtidigt sportighet och körkänsla tror jag verkligen att de kan lyckas.

Det vore ju iofs tråkigt om deras turbotradition skulle försvinna men det kanske rimmar illa med miljövänlighet i gemene mans öron.

Hoppas verkligen de kan vända detta till nåt bra. Inte minst för alla saabanställda och Trollhättan som stad.

På den tiden svenska företag drevs av män med stor vilja, stor envishet och stora visioner blomstrader både företagen och Sverige. Nu har istället börsen tagit över, och allt strävar efter att blidka aktieägarna, som kan vara tämligen nyckfulla dessutom. Jag tror att Koenigsegg är helt rätt för Saab, han har ju uppenbarligen både drivkraften och visionerna!

Ett företag som aldrig visat svarta siffror köper ett företag som inte visat svarta siffror se'n... typ när kronan devalverades i omgångar. Jag är skeptisk.

Alla pratar om Saabs innovativa och lätt originella bilar som nå't positivt. Hade det verkligen varit nå't som kunderna efterfrågade hade Saab inte varit det lilla fjuttmärke det nu är (se'n kan man ju fråga sig hur innovativt det är att bygga Oplar med tändningslåset på golvet).

Det är bara att inse; Saab har varit en lekstuga för svenska ingenjörer och nå'n sorts utlopp för en "vi svenskar kan minsann bygga innovativa bilar med flygpåbrå"-mentalitet. Bilar som har varit The Shit i Trollhättan med omnejd (läs: Sverige) men i resten av världen varit tämligen kalla. Jag lovar att John Smith i Shitsville, USA skiter armtjockt i Tunnan, Draken och diverse obskyra datorsystem.

Saabs flygplan är välkända inom flygvärlden
Saabs datorer är välkända inom datorvärlden.
Saabs skjutmål är välkända inom militärvärlden.
Saabs rymdteknik är välkänd inom rymdnissevärlden.
Saabs medicinska teknik är välkänd inom den medicinsktekniska världen.

I din värld kanske Saab är okända.

Jag har ett Saab röntgenundersökningsbord i garaget som mekbänk!

Folk som är intresserade av flygplan kan jag tänka mig tänker på flyg när de hör saab. Frågar du random europé (eller jänkare, som är den största marknaden av alla) så lär långt ifrån alla tänka på flygplan när de hör Saab.

Eller varför inte ta det hela ett steg längre? Varför inte sätta dit både en dator, ett flyg, ett skjutmål och ett röntgenundersökningsbord på loggan så alla inom dessa genrer kan identifiera sig med Saab?

En mer viktig fråga än vad en svensson, europé eller jänkare tycker eller tror om SAAB är ju vad kineserna och indierna tycker.

En mer viktig fråga än vad en svensson, europé eller jänkare tycker eller tror om SAAB är ju vad kineserna och indierna tycker.

Kina möjligtvis.

Innan Indien anpassat vägnätet för moderna fordon har saab hunnit konka trefaldigt om man kollar på dagens vinst av både saab och koenigsegg.

Är du medveten om att Indien fortfarande har 50-tals standard på sina nytillverkade fordon?

Aldrig varit Indien, så jag får ta ditt ord på att deras vägverk suger (vilket jag visserligen inte tvivlar på heller direkt).

Men att deras standard på nytillverkare fordon skulle vara 60 år efter oss tror jag inte på, deras äckligt billiga (el?)bilen Nano har ju sålt som smör, och det är ju inte indier själva som direkt varit intresserade av bilen utan utländska.

Aldrig varit Indien, så jag får ta ditt ord på att deras vägverk suger (vilket jag visserligen inte tvivlar på heller direkt).

Men att deras standard på nytillverkare fordon skulle vara 60 år efter oss tror jag inte på, deras äckligt billiga (el?)bilen Nano har ju sålt som smör, och det är ju inte indier själva som direkt varit intresserade av bilen utan utländska.

Så du tror att Nano och SAAB slåss om samma kunder?

Nope, men jag tror inte att Nano hade sålt i ens några få exemplar om dess teknologi, utformning osv. varit i stil med våra bilar från 1950-talet.

Nope, men jag tror inte att Nano hade sålt i ens några få exemplar om dess teknologi, utformning osv. varit i stil med våra bilar från 1950-talet.

Nja. Det är faktiskt mer eller mindre så. Tata Nano har en utrustningslista som inskränker sig till blinkers, gaspedal, stol, tak, broms och växelspak. Extrautrustning finns inte. Krocksäkerheten är ungefär som ett genomsnittligt akvarium.

Det är extremt billiga bilar och finish och utrustning är därefter. För att kunna sälja en bil för 20000 kr så måste den vara av låg standard för att det skall bära sig.

Köparna av den bilen är företrädelsevis i fattigare länder. I I-länderna är det svårt att sälja bilar med topphastighet på dryga 80 knyck och som saknar all form av krocksäkerhet.

En tidig Amazon eller Saab V4 är faktiskt en relativt relevant jämförelse. Dock med inskränkningen att hållbarheten på grejorna i Tata troligen är sämre.

Nja. Det är faktiskt mer eller mindre så. Tata Nano har en utrustningslista som inskränker sig till blinkers, gaspedal, stol, tak, broms och växelspak. Extrautrustning finns inte. Krocksäkerheten är ungefär som ett genomsnittligt akvarium.

Det är extremt billiga bilar och finish och utrustning är därefter. För att kunna sälja en bil för 20000 kr så måste den vara av låg standard för att det skall bära sig.

Köparna av den bilen är företrädelsevis i fattigare länder. I I-länderna är det svårt att sälja bilar med topphastighet på dryga 80 knyck och som saknar all form av krocksäkerhet.

En tidig Amazon eller Saab V4 är faktiskt en relativt relevant jämförelse. Dock med inskränkningen att hållbarheten på grejorna i Tata troligen är sämre.

Eller kolla på motorcyklarna.

Royal Enfield är stora som satan. Storsäljaren?

Bullet 500 som fortfarande bygger på samma konstruktion som den gjorde på 50talet när den kom.
Skillnaden är att den fått insprutning och lite bättre frambroms. Men det är ungefär det.

Samma sak med Bullet 350.

Det ingen verkar ha svar på är vad herr Christian gjorde INNAN Koenigsegg blev ett varumärke.

Han lär ju inte ha gått från el-linjen på gymnasiet, till att leka playboy med pappas pengar några år till att grunda ett av världens snabbast expanderade superbilsmärken.

Hur kan saab få det sämre? Dagens skitbilar har bara att vinna på denna affär!

Folk här verkar tro att saab fortfarande är ett eget bilmärke. Varför tror ni ingen köpt skiten? Saab är bara ett märke man säljer rättigheterna till. De byggs på GM´s personbilsplatform som är samma för opel, vuhall och de nya cadillacarna. Tror ni man får med den platformen i köpet?

Nepp, de kommer få börja på ny kula och det kan bara bli bättre. När jag hämtades i bil från tåget då jag skulle köpa min hoj var det just en 93 aero speciale med 4x4 som endast sålts i några få ex från -08 och instrumentpanelen var i bakelit och hela bilen kändes som om den var 15 år gammal. Dessutom drog den enligt föraren 1.2 liter/milen.

Last edited:
Det ingen verkar ha svar på är vad herr Christian gjorde INNAN Koenigsegg blev ett varumärke.

Han lär ju inte ha gått från el-linjen på gymnasiet, till att leka playboy med pappas pengar några år till att grunda ett av världens snabbast expanderade superbilsmärken.

Om man mot förmodan litar på Aftonbladet så finns lite här

http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article5370836.ab

Efter internatet fortsatte von Koenigsegg till Skandinaviska skolan i Bryssel, där han läste ekonomi och startade ett företag som inte gick något vidare.

Men energiknippet visade sig vara en potentiell uppfinnare och hade snart andra saker på gång.
Värderas till en miljard

Han träffade sin fru, Halldora, i Bryssel och den blivande svärfadern ägde ett företag i trävarubranschen.

Den unge entreprenören presenterade en idé om trägolv som inte limmades fast utan tvärtom gick att ta med sig då man flyttade, men flickvännens pappa bara skakade på huvudet.

Fem år senare presenterade ett annat företag det så kallade klickgolvet. I dag använder nästan alla golvtillverkare tekniken. Patentet, nästan identiskt med von Koenigseggs skiss, värderas till en miljard dollar.

Flåklypa Grand Prix bodde kvar i den unge mannens huvud och 22 år gammal grundade han, efter att ha samlat in 60 miljoner från investerare, Koenigsegg automotive AB.

Året var 1994 och han hade lusläst varenda motortidning han kommit över och var besatt av att bygga världens snabbaste bil.

Måste vara den första i världshistorien som funderat på något som sedan någon annan fått patent på... :rolleyes:

Last edited:
En rysk general lär ha sagt en gång att:

-Utan SAAB hade vi aldrig fått byggt världens bästa flygplan...MIG 21, (som var en direkt avart på SAAB J29 Tunnan vilket i sin tur var en direkt avart på Focke Wulf TA183 Design III)

http://www.luft46.com/fw/ta183-ii.html

Sverige hade sitt plan flygande innan Ryssland börjde rita 21an!

(Historiskt intresserad!)

Märkligt uttalande av denna general eftersom MiG-21 inte på något sätt alls påminner om J29, förutom intaget i nosen. Sovjet, Sverige och USA hade varsin egen tolkning av Focke-Wulf 183 och det var MiG-15, F-86 Sabre och SAAB 29, MiG-21 är av vad man brukar kalla andra generationens jetjaktplan som bland annat kännetecknas av IR-robotar, delta och bakåtsvepta vingkonfigurationer, jaktradar och överljudsprestanda, medan första generationen saknade allt detta. MiG-21 introducerades cirka tio år efter SAAB 29 och evolverades kontinuerligt fram via MiG-17 och 19.

Det första svenska jaktplanet att räknas till generation två var SAAB 35 Draken, vilket är det flygplan som MiG-21 brukar jämföras med.

Jaha då var det bestämt då. Ska bli intressant att följa de närmaste åren.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon