Kan jag lyfta cykeln i avgasröret?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Jag ska ha loss gaffelbenen på min Gixxer 600 -05, men det finns ju ingenstans att palla under cykeln.

Jag har en mc-lyft, modell Jula, som jag kan lyfta cykeln med, men problemet är att jag inte vet var jag ska lyfta...

Det bästa vore ju en travers i taken, men jag har ingenstans att fästa vare sig ett rep eller kätting i taket, så jag blir tvungen att lyfta.

Bak står den på depåstöd, så den står i alla fall stadigt.

Det sitter Akra titan helsystem på, så man tycker ju att det borde hålla?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag skulle inte göra det, lär inte stå stabilt och det är knappast säkert att systemet håller.
MC-lyften du åsyftar är nog för hojar som inte har avggas under motorn, utan man lyfter mot oljetråget.
Antingen köpa fram-depåstöd som lyfter i styrkronan, elelr rep runt styrhuvet o lyfta med talja. (set senare har jag gjort på tre hojar, och det funkar finfint)
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag ska ha loss gaffelbenen på min Gixxer 600 -05, men det finns ju ingenstans att palla under cykeln.

Jag har en mc-lyft, modell Jula, som jag kan lyfta cykeln med, men problemet är att jag inte vet var jag ska lyfta...

Det bästa vore ju en travers i taken, men jag har ingenstans att fästa vare sig ett rep eller kätting i taket, så jag blir tvungen att lyfta.

Bak står den på depåstöd, så den står i alla fall stadigt.

Det sitter Akra titan helsystem på, så man tycker ju att det borde hålla?


Jag vet att det går, men jag hade aldrig provat.

Hitta någon stadig balk i taket och lyft i ramen istället.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har lyft min Gixxer 600 K1 med domkraft under grenröret ett par gånger. En bred bräda emellan så håller det. Jag skulle dock inte chansa med ett 18000-kr Akra-system. Låna ett framstöd istället.
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Montera öglor i taket och hissa upp den med spänband! Men inte i avgasröret! Lyft i fotpinnarna bak och i styret!
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Tackar.

Då blir det till att hitta på någon annan lösning.
Attans också.

Var hittar man stöd som lyfter i kronan då? Eller det kanske är lika billigt att köpa en motorlyft och lyfta med spännband?

Bak står den stadigt, där står den på depåstöd.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Tackar.

Då blir det till att hitta på någon annan lösning.
Attans också.

Var hittar man stöd som lyfter i kronan då? Eller det kanske är lika billigt att köpa en motorlyft och lyfta med spännband?

Bak står den stadigt, där står den på depåstöd.

Stöd som lyfter i kronan hittar du lite varstans, ska du bara ha det en gång kan du säkert låna av nån i närheten. Annars kollar du runt på de som annonserar här på sidan eller t.ex. här: http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=22&subcat=52&id=
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Du kan prova med en vanlig domkraft på tex oljertåget samt ha stödet i marken samtidigt.
Sen tynger du ner fälgen bak med tex en planka genom hjulet med tyngder på!

Låter helt befängt men funkar i värsta fall!

Tänk dock på att det kan vara lite vingligt så du stabilitets testar innan du lossar gaffeln.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Eller så finns det ett smidigt sätt när tiden redan är slagen, och paniken är ett faktum! :rolleyes:
 

Bifogat

  • IMG_5217-2.jpg
    IMG_5217-2.jpg
    158.7 KB · Visningar: 1,257

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Stöd som lyfter i kronan hittar du lite varstans, ska du bara ha det en gång kan du säkert låna av nån i närheten. Annars kollar du runt på de som annonserar här på sidan eller t.ex. här: http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=22&subcat=52&id=
:rolleyes:Jag har visserligen centralstöd på banditen ,men går det inte med en STÖTTA, som står stadigt på golvet o stöder UNDER styrhuvudet(ev genom)Då får du 3 punkter.Sen några sidostöttor...:rolleyes:

holm
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Du kan prova med en vanlig domkraft på tex oljertåget samt ha stödet i marken samtidigt.
Sen tynger du ner fälgen bak med tex en planka genom hjulet med tyngder på!

Låter helt befängt men funkar i värsta fall!

Tänk dock på att det kan vara lite vingligt så du stabilitets testar innan du lossar gaffeln.

Jag pysslade runt lite med spillbitar från en mdf-skiva och pallade den mellan grenrören, så nu står han, som jag brukar säga till hustrun... :D

Tack för hjälpen!
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Kan tillägga att lyfter man med rep i styrhuvet står hojen av sig själv, man behöver inte stöd nånstans eg, men depåstöd bak kan vara smidigt för att det inte ska börja gunga allt för mycket när man ska dra loss bultar. (tungdpunkten hamnar tillräckligt långt ner, jag trodde det inte riktigt först, men det funkar....)
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
K-man här på forumet la upp denna bild i en trådForkfix.jpg
själv har jag en handikapplyft som tar 180 kg upphängd i taket:)funkar som en dröm.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top