Kan inte fatta att jag hade sån jäkla tur!

Det är väl inte helt omöjligt att han väldigt passande blev kastad av hojen av vobblingen och helt enkelt redan var luftburen när hojen träffade bilen?
 
Oj du är ju min granne. Vilken tur att du klarade dig!! Ja då ser man inte den hojjen något mer på parkeringen. Otäck olycka! Skönt o höra att det gick bra. :tummenupp
 
Oj du är ju min granne. Vilken tur att du klarade dig!! Ja då ser man inte den hojjen något mer på parkeringen. Otäck olycka! Skönt o höra att det gick bra. :tummenupp

Ja de va en jäkla tur.. Den hojen får du aldrig mer se iallafall, de är en sak som är säker. Kul att du hänger på sporthoj med:)
 
Ja de va en jäkla tur.. Den hojen får du aldrig mer se iallafall, de är en sak som är säker. Kul att du hänger på sporthoj med:)

Blir det en ny hoj och ut på vägen igen eller har du blivit skärrad?
Lastbilar är inte att leka med eller transporters för den delen. Har en i släkten som dog i en olycka där han körde mc och kom under en lastbil..

Glad som fan för din skull dock, se det som en änglavakt och tänk på att där hade ditt liv kunnat vara slut. Hade det isf varit något du ångrat eller önskat du hade gjort?

Säg aldrig hejdå till en människa i en konflikt är mitt motto :) Men det som inte dödar en gör ju en bara starkare, så ut nu med dig och kör! :D
 
Ja, som andra redan sagt hade du riktig tur där.

Hade en ganska bra tur själv också då jag för ett par veckor sen fick möte i en vänsterkurva på en smal väg i ca 70 km/h. Väjde för mötet men orutinerad som man är så klarade jag inte riktigt av att svänga tillbaka i rätt riktning efteråt och kom ut mot kanten av vägen och fick bredsladd på gruset där. Blev avkastad och gjorde diverse kullerbyttor och andra cirkusnummer innan jag landade med huvudet först ner i diket.

Hade jag kört omkull några meter tidigare så hade jag brakat in i några träd och troligen omkommit eller blivit förlamad. Nu fick jag "bara" en fraktur i högerhanden och en stukad fot och kunde t.o.m köra hem för egen maskin i 1 mil. MC-säsongen är dock över för min del i år och man fick sig en rejäl tankeställare.
 
Ja, som andra redan sagt hade du riktig tur där.

Hade en ganska bra tur själv också då jag för ett par veckor sen fick möte i en vänsterkurva på en smal väg i ca 70 km/h. Väjde för mötet men orutinerad som man är så klarade jag inte riktigt av att svänga tillbaka i rätt riktning efteråt och kom ut mot kanten av vägen och fick bredsladd på gruset där. Blev avkastad och gjorde diverse kullerbyttor och andra cirkusnummer innan jag landade med huvudet först ner i diket.

Hade jag kört omkull några meter tidigare så hade jag brakat in i några träd och troligen omkommit eller blivit förlamad. Nu fick jag "bara" en fraktur i högerhanden och en stukad fot och kunde t.o.m köra hem för egen maskin i 1 mil. MC-säsongen är dock över för min del i år och man fick sig en rejäl tankeställare.

Någon liknande sak hände mig för 2 dagar sen fast hade bätre tur en dig, körde av motorvägen till smal 90sträcka o hade laddat fullt i från prinsip nästan varstopp på 4an o slängde i 5an så hastigheten va minst 240+, ser en lastbil 400meter framför o tänker den hinner jag piska om innan den skymda vänstersvängen, innan jag hinner säja geromio kommer en bil ur den skymda kurvan o blev en snabbkurs i hur gör jag, när det kändes nästan som att tiden stannade, låg i mötande fil, bil rakt fram på väg mot mig i uppskatningsvis runt 70-95, lastbil i 70km/h, vad gör man, tänkte förs jag kan leka gåsarajder o kläma mig i mellan lastbilen o bilen men ser smalt ut, men tänkte lite till, vi nitar så hårt det går, satan det ska gå få stopp i denna farten o la med finger känslighet tryck på bromsen utan att nita men tillräkligt för att bromsa ner o dalade sakta mot mitten o mot lastbilens arsle, det gick fasligt fort nu, snart far jag in i arslet på lastbilen med sina stålhängen bak o bara nån meter ifrån känner man att hastigheten far ner i rusande takt likt ett ankare man hystat ut o hamnar ca 1/2 meter i från så är hastigheten nere i 55km/h o metrarna börjar öka mellan lastbilen o mig o sen pöss jag lite saktare tills det blev raksträcka o det va fullspätta hem, in med hoj o in med mig, av med hjälm o låg o pusta ut en stund i sängen :)
 
Last edited:
Har uppdaterat första posten nu när man har fått en annan bild av de hela..

Skriver här med:
Edit:
Nu 2 dygn senare så har jag fått en klarare bild varför jag inte flög in i transporten.

Tack vare att framhjulet fick en jäkla smäll som gjorde att hojen bröts av så blev det någon katapult effekt. De va nog därför min kropp ändrade riktning och missade bilen. Jag krockade inte i mitten på fronten utan jag träffade den vänstra delen av fronten, även hans framdäck fick en smäll. De blev totalstop för hojen. Jag landa på den högra sidan av vägen utan att nudda bilen med kroppen, när jag borde landat på den vänstra sidan!! Sjukt vilken tur! De är min teori men allt gick så jäkla fort, de e svårt att minnas allt..

Nu har jag ringt försäkringsbolaget, och bärgningsfirman som har min och Jonas mc. Troligen så kommer hojarna till MC service i Varberg idag, då kommer jag ta bilder och lägga upp om ni vill de.
 
Last edited:
Här är lite bilder på vad som blev kvar av hojen om man nu kan kalla de en hoj?

visabild.php


visabild.php


visabild.php
 
Tycker du borde köpa en trisslott. :tummenupp

är inte den första som frågar om det men du har inte skrivit nåt om det i tråden heller.

Hur gick det för din polare? :confused:
 
Alla klarade sig utan skador, de står i första posten. Hojen skadades. Kåpor gick sönder och repor på sving, fälgar, motorkåpa m.m. några fästen hade gått av. Sen finns de nog mer grejer som man inte såg. Undrar om den blir inlöst, den är värd ca 65.000kr på blocket.
 
Last edited:
Fan killen inte mycke kvar av den hojen :( Hoppas det ordnar sig med försäkringsbolaget och verkligen tur att du klarade dig så bra som du gjorde :)
 
Grattis till er alla som var med i olyckan!

O skickligt gjort av din polare att vara så närvarnade att välja diket farmför dig.
Hur gick det med hans hoj då?
(Alla gick oskadade därifrån, Din hoj är nu mer en kylarpyrnad på en trasig transporter. Kvar är hur det gick för hans hoj iom dikes syningen)
 
Det har varit mycket snack om hur en hoj kan börja wobbla i 70km/h. roffe_s har skrivit ett inlägg i den här tråden, sid 4 som skulle kunna vara en förklaring
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=246332&page=4
"Receptet för en modern sporthoj när det gäller chassi och ram är hjulbas ca 1 400 mm, gaffelvinkel 23-24 grader, försprång ca 100 mm, vikt ca 200 kg inkl vätskor och en ramkonstruktion som är avstämd med en lägre egenfrekvens som Du normalt sett erhåller redan mellan 50-100 km/h."
Utgår man från att roffe_s har rätt så är det inget konstigt att du fick wobbel vid 70km/h.
Du låg i den hastighet som motsvarade egenfrekvensen + kanske nått i vägbanan som fick igång det hela.
 
Jævligt skønt att høra att allt gick "bra" Jørgen!
Bankørning låter som en bra ide, då slipper du iaf møta bilar!
hehe den gamla dæckhøgen vid mc service var man alltid vid på moppetiden och letade bættre begagnade crossdæck haha :)
 
Ja man kan ju inte säga något annat än att du hade en jäkla tur.
Och man ser vikten med att har all skyddsutrustning på sig när man åker hoj.....

Nu tror jag inte direkt att det var skinnstället som räddade honom i denna situation......
 
alla hojar har en egenfrekvens,sen oftast är det en kombination av faktorer som råkar infinna sig vid ett speciellt tillfälle.
t,ex lite för löst styrlager o kanske sliten eller ej justerad styrdämpare
i kombination att du kom på den vita linjen som kan vara livsfarlig.
och just vid 50-70 kan ju vara nära hojens egen frekvens.
min gammle sukka har jag alltid kunnat släppa styret o rulla liten bit o skaka om händerna lite, men en gång hade jag choken på så cykeln motorbromsade inte utan fortsatte i samma hastighet ca:50km/h
så jag fick ett sånt jävla vobbel så jag såg knappt styret.totalt överaskad.
så visst e omständigheterna ultimata så kan nog vilken cykel som helst vobbla.
jävligt gött att du klarade dig:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top