Kan inte fatta att jag hade sån jäkla tur!

Det här förstår jag inte.

• Du kör i 60-70 km/h med en GSX-R 1000 – och helt plötsligt börjar den wobbla och går inte att kontrollera?

• Hur kunde du undgå att träffas av bilen om du frontalkrockade med den?

:confused:

jag vet inte vad som hände exakt.. troligen så kastade hojen av mig när jag träffade bilen med framhjulet, så de blev någon sidoförstjutning. (svårt att förklara) kan hända att jag toucha bilen men jag minns inte att jag har gjort de.
 
har kollat på lite bilder nu.. de ser ut som att de ligger gammal diesel eller nått innan mitt bromsspår.. de kan förklara varför hojen betedde sig som den gjorde..
 
Tack för att du kommer med ytterligare info. Det här är en bra tankeställare till alla som kör hoj, speciellt de som kör max på almänna vägar hur lätt det kan gå åt pipsvängen.
 
Ingen vits att köpa trisslotter mer för du har nog förbrukat din tur...

Jag var med om en liknande incident med min första hoj... dock så klarade jag mig undan med blotta förskräckelsen :näsblod

Felet på min hoj var att steforna i framgaffeln var helt slut och gaffeln blev tom på olja, vilket ledde till att hojen betedde sig som en känguru... Den började studsa, gaffeln bottnade och fjädrade ur upprepade gånger.
Detta kändes lite som wobbel men efteråt när jag kollade på vägen så såg man tydligt svarta märken var framhjulet hade släppt/studsat i kurvan.
 
Jisses vilken tur du haft. Skönt att alla inblandade klarade sej så bra.

Sent with one hand in the air!
 
Tur för dig.

En hoj vobblar inte längre om du inte passerat 150 och mixtrat med fjädring etc.

Skitsamma, ditt misstag kostade dig iaf inte livet.
 
har kollat på lite bilder nu.. de ser ut som att de ligger gammal diesel eller nått innan mitt bromsspår.. de kan förklara varför hojen betedde sig som den gjorde..


Snacka om tur i oturer.


Var det på vägen norr eller söder om lygnern som det hände? Vi ska köra där i eftermiddag Tror vi tar den norra vägen.
 
har kollat på lite bilder nu.. de ser ut som att de ligger gammal diesel eller nått innan mitt bromsspår.. de kan förklara varför hojen betedde sig som den gjorde..

Angående vätskor som olja, diesel, kylarevätska etc. Eller t om nedfall från vegetationen så kan det verkligen ställa till det. I synnerhet i kombination med regn. Ofta precis när regnet börjar. Vätskorna lägger sig på ytan och kan vara lila förrädisk som svart is (underkylt regn).

Accelererade ut på motorvägen förra hösten en sen kväll med ingen trafik i närheten. Hade inte bråttom. Segdrog på treans växel på relativt låga varv när jag plötsligt får ett kast där nosen går åt mitträcket. Bara snabba reflexer räddade mig där. Man blir rätt knäsvag när sådant händer oförberett.

Du hade som sagt riktig änglavakt. Var rädd om dig.
 
Förundras att du lyckades undvika bli en dekalprydnad i den fronten, är ju som en smärre vägg, mycket skönt att veta att du kan sitta och skriva oskadd:tummenupp Sådant kan ju få vem som helst att ompröva sitt val att köra mc.

Och det materiella, ja det är ju bara materiellt.
 
Allt gick så jäkla fort, de e svårt att minnas exakt vad som hände. Jag vet att jag bromsade in lite när jag körde mot mitten men och de kändes inte som att jag bromsade hårt...

Du kanske körde på något?
En polare berättade att hans DTM hade börjat tokwobbla på E4an utan synbar anledning. När han fick stopp på den så var den full med taggigt skinn och blodigt kött.
Han hade kört på en igelkott.

Skönt att du klarade dig :)
Tycker dock synd om igelkotten :död

En hoj vobblar inte längre om du inte passerat 150 och mixtrat med fjädring etc.

Errr...
 
Last edited:
Tur för dig.

En hoj vobblar inte längre om du inte passerat 150 och mixtrat med fjädring etc.

Skitsamma, ditt misstag kostade dig iaf inte livet.

Tekniskt fel kan få hoj att vobbla, även om jag förstår vad du menar, att hojar GENERELLT inte vobblar längre, man har "byggt"bort det, men man kan ändå inte generalisera i den frågan, för det förekommer..

Så du skall inte döma att det var hans fel, när det kan varit fel på hoj, något på vägen som påverkat etc etc :fakta
 
Det låter väldigt märkligt att hojen började wobbla och inte kunde styras under de förhållande som du anger. Om farten inte var hög utan du bara tittatade ut lite hade det bara varit att svänga in igen. Eller hände det i en högerkurva så att du plötsligt var nos-mot-nos med den mötande?

I vilket fall, jättegrattis att du hade en så enorm tur och inte blev allvarligt skadad :tummenupp


Är nog ingenting speciellt konstigt, förutom troligt flera samverkande händelser.

Mittlinjerna om man åker med halva däcket på/halva däcket av kan ge svängverkan. Speciellt med 'nymålad' hög linje.
Slitet däck (det behöver inte vara blankt för att vara slitet, kan vara precis normalslitet och byte under vintern) kan förvärra liknande situationer.
En förare som märker hur hojen svänger tillbaka, blir nervös inför fronten på bilen och försöker i mer eller mindre panik bryta tillbaka hojen och gör det värre...
Ytterligare faktorer som växtlighet på båda sidor av vägen utomjust denna plats då det blev öppet, lite sidvind kan flytta en mc en bit.

Det går att hitta fler möjliga orsaker, men slutsatsen är att marginalerna hos de flesta bilister är för dålig... Hur det var i detta fall vet endast de inblandade, den kan ha varit bra men otur hände.

Tur att det inte gick sämre :tummenupp
 
fick själv vobbel vid omkörning, fast det var på målet "refug" i backen. När jag gasade för att köra om kom vobblet, antagligen för att framhjulet "studsade" mot färgen och lättade från marken vid pådraget... fick dock stopp på vobblet innan jag höll på att vobbla in i bilen jag körde om.
 
Skönt att höra att allt gick bra, med tanke på vad du skriver så
är det ju ett under att du är i livet...

Var du på den lokala söndagsgudstjänsten kl 09.00 idag?
Det är någon du bör tacka!! He he...
 
Jag förstår bara inte hur du undgick att bli köttfärs i fronten eller vindrutan på Transportern om du nu frontade med den? Du måste ha träffat snett och flugit på sidan om den? Jag small i en biljävel som svängde ut framför mig och jag hann som tur var väja lite så jag träffade längre ut vid motorhuven och framhjulen istället för mitten på bilen, hade jag inte gjort det hade jag nog dock blivit råbiff. Nu fick jag nöja mig med en 20-25 meters flygtur, elva frakturer och en punkterad lunga. Du hade jävligt tur verkar det som, var lite mer försiktig i framtiden! Kör lugnt och lycka till!
 
Det mest troliga är väl att skåpbilen hann väja höger lite och TS blir avkastad framåt/snett höger när hojen trycks "vänster" vid krocken och skåpbilen hinner undan för TS som flyger genom luften...

*spekulerar hejvilt*

Polarn gjorde rätt som valde diket, men kommer nog hålla mer avstånd i framtiden misstänker jag ;D
 
Last edited:
Tur det gick så bra som det gick! Ut och kör så fort som möjligt igen...
 
tackvare att framhjulet fick en jäkla smäll som gjorde att hojen bröts av så blev det någon katapult effekt. De va nog därför min kropp ändrade riktning och missade bilen. Jag krockade inte i mitten på fronten utan jag träffade den vänstra delen av fronten, även hans framdäck fick en smäll. De blev totalstop för hojen. De är min teori men allt gick så jäkla fort, de e svårt att minnas allt..
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top