Det är svinsimpelt.
1. Av med säte/tank (pilla inte bort kylarvingarna, låt de sitta på tanken, bort med allt i ett stycke), gör RENT ORDENTLIGT, det sista du vill är att ha skit ned i öppen motor...
2. Ur med stiftet, av med inspektionskåporna (här rockar ikeas krökta insexnyckel...), det är speciellt trångt mot kylaren på avgasventilssidan, men det går.
3. I med hög växel, ned med ett längre buntband i tändstiftshålet, nu skall vi leta övre dödläge på kolven.
4. Veva runt hjulet lite varsamt, notera hur vipporna öppnar ventilerna, och hur buntbandet åker upp och ned.
Läget du letar efter är när insugsventilerna öppnat och stängt, det är när kolven är precis längst upp, innan det tänder luft/bränsleblandningen vi är ute efter.
5. Nu kan vi börja kolla spelet, eller justera...
Husan är klart lurig, samma med de äldre kåttarna med ställskruv, ytan blir lite kupad, och vanliga bladmåttsmetoden ljuger lite...därför använder man ställskruvarna - gängan har en viss stigning, och ett sjättedels varv på skruvarna blir lagom spel.
Med andra ord, mät först om du inte orkar/vågar ge dig på't, annars - lossa låsmuttern, och vill man hålla lite koll på var man var, så kan man notera hur skruven står, och hur mycket man kan veva in den.
Det fiffiga är att ett sjättedels varv är ett hörn på muttern, alltså ställer man muttern så den har hörn i linje med spåret på ställskruven (håll i muttern när du pillar, öppen ringnyckel rekommenderas).
Skruva ned försiktigt, helst skall du få ned ungefär ett hörn på muttern s.a.s...det känns när det går an, du skall INTE dra för kung och fosterland, små verktyg och fingertoppsfeeling gäller.
När det väl gått an och spelet är noll, ställ muttern så hörnen linjerar med spåret i skruven, håll i muttern, veva upp ställskruven ett hörn, nyp åt muttern (viktigt här är att hålla i ställskruven med mejseln, det vill gärna vrida lite på skruven när man drar åt muttern).
Noga satan-helvit-som-fan - låsmuttrarna gör gärna sallad av en topp (polare som råkade ut för detta), dra dessa noga, 10 Nm enligt manualen.
Edit - förtydligande är på sin plats - just för att ställskruvarna gärna rör sig lite med låsmuttern när den börjar nypas åt, så brukade jag dra åt dem lite lagom först med öppen ringnyckel, och hålla ordning på ställskruven med en mejsel - och sedan ta det sista med en momentnyckel.
Rock on, det är inte i närheten lika krångligt som det låter.
/J