Kan hojen ta skada av att inte ställa ventilerna?

balkan

Ny medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Stockholm
Jag pratade med en snubbe och han sa att så länge hojen går som den ska och är lättstartad finns det inget behov för att ställa ventilerna... gäller det även på husan som har kortare serviceintervaller? Vill ju inte riskera att motorn tar skada, men samtidigt ser jag ingen anledning till att justera ventilerna när den går som den ska. Vad säger experterna?
 
Så länge den är lättstartad skulle jag inte bry mig faktiskt. :)

Att kolla husan är sjukt simpelt dock, och kunskap är aldrig tungt att bära...det finns gott om guider upplagda hur man gör (det skrivs en del på soe.se i ämnet, tror det har avhandlats här med).

/J
 
Varför blandar så många ihop justering med koll? :( Att kolla spelet är ju oftast väldigt enkelt gjort, och kan spara mycket jobb om man upptäcker att något är fel, istället för att tro att allt är bra och köra tills det rasar.

Absolut, men har man komp, den startar snällt och inte har fuffens för sig så kör, många skruvar sönder sina hojar.
Fyrtaktsstånkor blir direkt dryga att få fart på om man börjar ha noll i ventilspel.
 
Om man Inte har något ventilspel finns det riska att ventilen inte stänger ordentligt, -det är inte bra. Det kan ge brända och otäta ventiler.

Har man för mycket spel så öppnar ventilerna för lite och motorn går dåligt, men är ganska ofarligt.(svårstartad)
 
Om man Inte har något ventilspel finns det riska att ventilen inte stänger ordentligt, -det är inte bra. Det kan ge brända och otäta ventiler.

Har man för mycket spel så öppnar ventilerna för lite och motorn går dåligt, men är ganska ofarligt.(svårstartad)

Njä, har man för lite spel så blir den också jäkligt svårstartad, been there...du tappar komp, det tänder i en motor pga tre saker - rätt blandning bränsle/luft, gnista (vid rätt tillfälle...) och just kompression.

Failar en av dessa - no go.
 
Verkar råda lite delade meningar.

Men kanske bäst att kolla då, trots allt?

Eller inte? Hm... :va

kontroll av ventiler är busenkelt. Gör ett själv. NU!
Är något utanför spec som står i din manual eller googla.

Lite mer meck. Bestäm själv om du är rätt man för jobbet.

Att köra med felinställda ventiler mår aldrig en motor bra av. Framförallt för lite spel som faktiskt är vanligast på bågar.
Har bågen gått 2000 mil. Kontrollerats 2 ggr innan tycker jag högst personligt att det inte är så troligt att det blir bananas för att du hoppar över 3000 och kör 4000 igen. Men det är min högst personliga åsikt så var och en får göra denna bedömningen.
 
Njä, har man för lite spel så blir den också jäkligt svårstartad, been there...du tappar komp, det tänder i en motor pga tre saker - rätt blandning bränsle/luft, gnista (vid rätt tillfälle...) och just kompression.

Failar en av dessa - no go.

OK, tar bort "svårstartad" i vad jag skrev :rolleyes:
Men det är viktigt att ventilerna stänger ordentligt
 
Förstår inte riktigt varför det blir en diskussion. Kolla ventilspelet är väl lika självklart som att kolla oljan.

Sen om det visar sig vara utanför godkänt så får du ta ställning till hur det ska åtgärdas. Av med ventilkåpan, släng in ett bladmått och mätt. Allt OK? Släng på ventilkåpan och burna upp hojen på framhjulet ;)
 
Jag gick ned med laptopen till garaget och googlade fram den fantastiska tråden med bilder på hur man servar husan, men bilderna fanns inte kvar... hittar inte min servicemanual heller så har inte den blekaste om var jag ska skruva. På husaberg.se hittar jag inte heller några instruktioner, fanns en owner manual men stod inget om ventilspel i den? :va

Har läst övriga trådar här på sporthoj, men skulle behöva något med ritningar eller bilder.
 
fultanka servicemanualerna eller köp dem. Du kommer ha användning för dem till fler saker.

Jag gick ned med laptopen till garaget och googlade fram den fantastiska tråden med bilder på hur man servar husan, men bilderna fanns inte kvar... hittar inte min servicemanual heller så har inte den blekaste om var jag ska skruva. På husaberg.se hittar jag inte heller några instruktioner, fanns en owner manual men stod inget om ventilspel i den? :va

Har läst övriga trådar här på sporthoj, men skulle behöva något med ritningar eller bilder.
 
vad har du för husa ?
service manualer till husa fins på husabergs hemsida att ladda ner

01-03 0,10
04- 0,12

avgas och insug
 
Jag hittade min servicemanual, men det står inget om att ställa ventilerna? Har bläddrat som en tok efter Valve adjustment osv men nada! Har laddat ned 3 pdf-filer från Husaberg men stod inte i någon av dem heller. Jävla kuk, snart ger jag upp och kör med dom oställda... får man i alla fall köra lite. :huvet
 
Det är svinsimpelt.

1. Av med säte/tank (pilla inte bort kylarvingarna, låt de sitta på tanken, bort med allt i ett stycke), gör RENT ORDENTLIGT, det sista du vill är att ha skit ned i öppen motor...

2. Ur med stiftet, av med inspektionskåporna (här rockar ikeas krökta insexnyckel...), det är speciellt trångt mot kylaren på avgasventilssidan, men det går.

3. I med hög växel, ned med ett längre buntband i tändstiftshålet, nu skall vi leta övre dödläge på kolven.

4. Veva runt hjulet lite varsamt, notera hur vipporna öppnar ventilerna, och hur buntbandet åker upp och ned.
Läget du letar efter är när insugsventilerna öppnat och stängt, det är när kolven är precis längst upp, innan det tänder luft/bränsleblandningen vi är ute efter. :)

5. Nu kan vi börja kolla spelet, eller justera...


Husan är klart lurig, samma med de äldre kåttarna med ställskruv, ytan blir lite kupad, och vanliga bladmåttsmetoden ljuger lite...därför använder man ställskruvarna - gängan har en viss stigning, och ett sjättedels varv på skruvarna blir lagom spel.

Med andra ord, mät först om du inte orkar/vågar ge dig på't, annars - lossa låsmuttern, och vill man hålla lite koll på var man var, så kan man notera hur skruven står, och hur mycket man kan veva in den.

Det fiffiga är att ett sjättedels varv är ett hörn på muttern, alltså ställer man muttern så den har hörn i linje med spåret på ställskruven (håll i muttern när du pillar, öppen ringnyckel rekommenderas).

Skruva ned försiktigt, helst skall du få ned ungefär ett hörn på muttern s.a.s...det känns när det går an, du skall INTE dra för kung och fosterland, små verktyg och fingertoppsfeeling gäller.
När det väl gått an och spelet är noll, ställ muttern så hörnen linjerar med spåret i skruven, håll i muttern, veva upp ställskruven ett hörn, nyp åt muttern (viktigt här är att hålla i ställskruven med mejseln, det vill gärna vrida lite på skruven när man drar åt muttern).

Noga satan-helvit-som-fan - låsmuttrarna gör gärna sallad av en topp (polare som råkade ut för detta), dra dessa noga, 10 Nm enligt manualen.

Edit - förtydligande är på sin plats - just för att ställskruvarna gärna rör sig lite med låsmuttern när den börjar nypas åt, så brukade jag dra åt dem lite lagom först med öppen ringnyckel, och hålla ordning på ställskruven med en mejsel - och sedan ta det sista med en momentnyckel.

Rock on, det är inte i närheten lika krångligt som det låter.

/J
 
Last edited:
Öppnat en låsmutter och skruvade skruven i botten för att sedan öppna den "en sida" efter mutterns kant, men den har låst sig fast i bottenläge... rubbar sig inte. Blir tokig. Ska prova de andra låsmuttrarna och ställskruvarna nu.

Vad skruvar ni med förresten? Är så in i helvetes svårt att komma åt... jag försöker med en skalpell.
 
det går att komma åt med en smal skruvmejsel. ett löst bits kan vara bra oxå.

Jag förutsätter att du har motorn i TDC...
 
Ja, det är klart nu! Jävla bängel, men ska väl gå lite smidigare nästa gång när man vet hur man gör...
 
Öppnat en låsmutter och skruvade skruven i botten för att sedan öppna den "en sida" efter mutterns kant, men den har låst sig fast i bottenläge... rubbar sig inte. Blir tokig. Ska prova de andra låsmuttrarna och ställskruvarna nu.

Vad skruvar ni med förresten? Är så in i helvetes svårt att komma åt... jag försöker med en skalpell.

Du ska inte skruva den i botten håll skruvmejseln med fingertopparna och skruva tills du känner att det tar i lite därefter skruvar du tillbaka en mutter kant.
 
БОБАН;5205424 skrev:
Du ska inte skruva den i botten håll skruvmejseln med fingertopparna och skruva tills du känner att det tar i lite därefter skruvar du tillbaka en mutter kant.

Exakt, finlir...tyckte jag var tydlig nog där... :D
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top