Kan framgaffel endast läcka vid transport

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Köpte en gixxer i höstas som får en tunn oljefilm på gaffelbenen vid transport. Har inte hunnit provköra tillräckligt mycket för att se om det blir likadant vid lite aktiv körning. Förra ägaren hade inte lagt märke till något läckage sa han.
Jag undrar om det är så det kan läcka endast vid transport och inte behöva åtgärdas ?
Min förra hoj läckte ockdå lite på ena gaffelbenet vid transport & efter ett tag gav packnigen efter helt.
Öhlinskittat btw.

på min gixxer 750 97a så började läkaget med en oljefilm!
de blir nog bara värre om du inte spännt ner dämparna helt o hållet under transporten villsäga!
kostar 180kr styck packningarna o e lätta o byta:):yoparty

Speciellt öhlinsgafflar som är några år har en förmåga att läcka om man trycker ihop gaffeln mycket vid transport.

Men annars är det ofta ett börjande läckage.

Ett par packboxar och en kväll i garaget kanske inte är fel för att veta att grejorna är felfria. Ha ett fint skavstål till hands och känn noga på underbenen att det inte är någon utstående grad från tex stenskott.

Sen ser du till så du har en uppställning på ekipaget där du spänner runt hjulaxeln istället för att pressa ner hela framänden. Då håller grejerna bättre.

Sen ser du till så du har en uppställning på ekipaget där du spänner runt hjulaxeln istället för att pressa ner hela framänden. Då håller grejerna bättre.
Inte alla hojar som har hål rakt igenom framaxeln iofs. Problemet är väl att många som spänner i kronan tar i för kung och fosterland så gaffeln verkligen är bottnad. Men jag inbillar mig att det frestar mer på fjädern än på packboxarna, det är ju trots allt en ganska långsam rörelse så tryckökningen blir ju också långsam? Förutom att man kanske aldrig har gaffeln så ihopskjuten på banan så det kommer in skit mm i packboxarna.

Inte alla hojar som har hål rakt igenom framaxeln iofs. Problemet är väl att många som spänner i kronan tar i för kung och fosterland så gaffeln verkligen är bottnad. Men jag inbillar mig att det frestar mer på fjädern än på packboxarna, det är ju trots allt en ganska långsam rörelse så tryckökningen blir ju också långsam? Förutom att man kanske aldrig har gaffeln så ihopskjuten på banan så det kommer in skit mm i packboxarna.
Jag tar ett band per sida, runt hjulaxeln, inte igenom.

Mellan skivan och gaffelbenet alltså? Låter vingligt att ha fästpunkten så pass lågt på hojen?
Jag har en bild, du ska få se. Bara skitjävlafucking telefonen vill lira så...

Hört att det är vanligt på K-5-6 att gaffeln lätt börjar läcka, hände samma efter jag hade kört hem min nya i höstas! bara att byta! Själv spänner jag alltid hojen i mitten, ett band på varje sida!

Mellan skivan och gaffelbenet alltså? Låter vingligt att ha fästpunkten så pass lågt på hojen?

Så här gör jag, sen kan jag dra ett band bak bara för att inte hojen ska studsa runt med bakhjulet.

Bifogat

• 20100913109.jpg
    20100913109.jpg
    139.1 KB · Visningar: 187
Får ta tag i det. Det är Öhlinscartridge i. Fick pris från Stötdämparexperten på 1800sek ink olja,boxar ( och ngn slags slipning tror jag) om jag kommer in med gaffelbenen.
Kommer inte ihåg vad Tommy på Effektbolaget sa för pris.

Andra förslag i Sthlm-trakten som kan byta med Öhlinscartridge ?

Så här gör jag, sen kan jag dra ett band bak bara för att inte hojen ska studsa runt med bakhjulet.
Aha, du har en hållare för framhjulet också, det förklarar en del :)

Får ta tag i det. Det är Öhlinscartridge i. Fick pris från Stötdämparexperten på 1800sek ink olja,boxar ( och ngn slags slipning tror jag) om jag kommer in med gaffelbenen.
Kommer inte ihåg vad Tommy på Effektbolaget sa för pris.

Andra förslag i Sthlm-trakten som kan byta med Öhlinscartridge ?
Det är väl bara dämparen och fjädern som är annorlunda, dvs ytter och innerbenen är väl Suzuki original? Då kan ju vem som helst byta packboxarna, det är ju inte direkt raketforskning :) Det som är viktigt att veta är ju oljeviskositeten och rätt luftspalt.

Aha, du har en hållare för framhjulet också, det förklarar en del :)

Det är väl bara dämparen och fjädern som är annorlunda, dvs ytter och innerbenen är väl Suzuki original? Då kan ju vem som helst byta packboxarna, det är ju inte direkt raketforskning :) Det som är viktigt att veta är ju oljeviskositeten och rätt luftspalt.
Det funkar utan stödet oxå. Det är en del som kör så.

Ser lite dåligt på bilden men är det inte en risk att du får väldigt mycket axiella krafter på hjullagren när du spänner upp så? Dvs, hela hojens vikt ska tas upp i lagret, om hojen t.ex. skakar i sidled?

Ja, som jag förstått det är det så. Var i kontakt med någon här på Sporthoj som skulle byta åt mig ända tills jag sa att det satt Öhlinscartridge i. Då behövdes det specialverktyg och det hade han inte.

Köpte en hoj för nån månad sedan och säljaren hjälpte till och drog spännbanden tills gaffeln bottnade:mad:

Ser lite dåligt på bilden men är det inte en risk att du får väldigt mycket axiella krafter på hjullagren när du spänner upp så? Dvs, hela hojens vikt ska tas upp i lagret, om hojen t.ex. skakar i sidled?
Inte mer än vad det blir när du kör.

Jag använder alltid depåstöd bak för att hålla balansen på hojen, sedan drar jag ett band till varje okinfästning ungefär som Ricken, inte särskilt hårt. Fungerar perfekt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT