Kan framgaffel endast läcka vid transport

Bara jag som spänner uppe vid styret, drar lite lätt och sätter två band bak så den inte kan välta:confused:
 
Varför inte spänna den så löst som möjligt så den hoppar av i första gupp.. men gafflarna skonades ju iaf från onödig påfrestning :huvet tänk va dom komprimeras när man bromsar, farligt farligt!
 
Varför inte spänna den så löst som möjligt så den hoppar av i första gupp.. men gafflarna skonades ju iaf från onödig påfrestning :huvet tänk va dom komprimeras när man bromsar, farligt farligt!



Ur läcksynpunkt är det en väldig skillnad med bromsning (som tar kanske 10 sekunder) och när du lastar och spänner ihop och det i värsta fall kan stå 3-4 dagar.

Du har en luftfjäder i stötdämparen och denna ger hoppressad ett övertryck. Efter ett tag kommer detta övertryck att sakta pressa ut olja. Ju slitnare packboxen är (eller som vissa årgångar av öhlin där de har en överdimensionspackbox för extremt liten friktion) så läcker det ut mer och snabbare.
 
När jag köpte en ny Aprilia SXV så läckte det från gaffeln efter 60 mils transport. Men det läckte inte mer efter det...

\Masonit
 
Spänn hojen så den inte kan åka framåt och bakåt genom att fixera hjulen, sen drar du ett spännband åt vardera sidan från ramen eller annan lämplig punkt för att hindra den att tippa. Att hojen står och skakar gör ju inget så länge den inte välter.
 
Ur läcksynpunkt är det en väldig skillnad med bromsning (som tar kanske 10 sekunder) och när du lastar och spänner ihop och det i värsta fall kan stå 3-4 dagar.

Du har en luftfjäder i stötdämparen och denna ger hoppressad ett övertryck. Efter ett tag kommer detta övertryck att sakta pressa ut olja. Ju slitnare packboxen är (eller som vissa årgångar av öhlin där de har en överdimensionspackbox för extremt liten friktion) så läcker det ut mer och snabbare.

de var inte ur just läcksynpunkt jag menade, utan om hur man lastar en hoj säkert, vilket inte hade med tråden att göra egentligen..
 
de var inte ur just läcksynpunkt jag menade, utan om hur man lastar en hoj säkert, vilket inte hade med tråden att göra egentligen..



Du kanske ska börja och titta i vilka forumdelar inlägg ligger, och om det är teknik- och mekhörnan spara dumma kommentarer till offtopic :krama och följa forumsreglerna.
 
Så här gör jag, sen kan jag dra ett band bak bara för att inte hojen ska studsa runt med bakhjulet.

Jag har spänt fast hojarna på det där sättet i 10 år, med och utan framstöd, det funkar kanon. Hojen sitter stumt fast i släpet men kan gunga på fjädringen.
Sist jag spände i styrkronan/styret så gungade hojen så att ena kroken släppte och hojen välte. Som tur var så var det en crosshoj så det blev inte så farliga skador...
 
Jag har spänt fast hojarna på det där sättet i 10 år, med och utan framstöd, det funkar kanon. Hojen sitter stumt fast i släpet men kan gunga på fjädringen.
Sist jag spände i styrkronan/styret så gungade hojen så att ena kroken släppte och hojen välte. Som tur var så var det en crosshoj så det blev inte så farliga skador...
Crossar har jag fått lära mig att man ställer mot framstammen/lämmen, sen har man 1 spännrem runt vardera fotpinne. Skitbra.
:)
 
Crossar har jag fått lära mig att man ställer mot framstammen/lämmen, sen har man 1 spännrem runt vardera fotpinne. Skitbra.
:)

Jag hade ett sådant "special" som man trär över styrändarna och drar neråt, funkade skitbra i 13 mil, när jag hade 200 meter kvar till banan så lossnade skiten...:mad:
 
Jag hade ett sådant "special" som man trär över styrändarna och drar neråt, funkade skitbra i 13 mil, när jag hade 200 meter kvar till banan så lossnade skiten...:mad:
Jag kör IKEAs kroklösa spännband, det är ett band med en spännare i ena änden, dvs blir det en obruten slinga och man kan spänna hur hårt/löst man vill utan att det riskerar att lossna, förutsatt att det har blivit ett varv eller två i spännaren förstås :)

frakta-lastband-med-spannare-svart__79088_PE202618_S4.jpg
 
Last edited:
En framgaffelska ALDRIG bottna när man spänner fast den, jag anser att om man spänner ner fjädringen till hälften så räckker det.
Jag hade ett gaffel ben som hade "läckage" och fjädring var konstig (stum) och efter mycket möda så kom jag på felet. Jag hade vid ett tillfälle loss fjäderben och då bytte jag olja genom att vända de upp och ner och tappade ur olja, satte ihop grejerna och fyllde i den mängd olja som det skulle vara och där uppstod problemet, jag skulle ha tappat ur oljan genom den plugg som sitter nertill på gaffelbenet (justeringen).
Till slut bytte jag oljan efter konstens alla regler och fjädringen blev bra och Läckaget försvann, jag körde halva sommaren efter det och inget "läckage" efter allt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Spannband-for-styre/
 
En framgaffelska ALDRIG bottna när man spänner fast den, jag anser att om man spänner ner fjädringen till hälften så räckker det.
Jag hade ett gaffel ben som hade "läckage" och fjädring var konstig (stum) och efter mycket möda så kom jag på felet. Jag hade vid ett tillfälle loss fjäderben och då bytte jag olja genom att vända de upp och ner och tappade ur olja, satte ihop grejerna och fyllde i den mängd olja som det skulle vara och där uppstod problemet, jag skulle ha tappat ur oljan genom den plugg som sitter nertill på gaffelbenet (justeringen).
Till slut bytte jag oljan efter konstens alla regler och fjädringen blev bra och Läckaget försvann, jag körde halva sommaren efter det och inget "läckage" efter allt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Spannband-for-styre/
Och ska man vara riktigt petig så är volymen egentligen bara till för att veta ungefär hur mycket man ska köpa, det viktiga är luftspalten :)
 
Och ska man vara riktigt petig så är volymen egentligen bara till för att veta ungefär hur mycket man ska köpa, det viktiga är luftspalten :)

Ja visst är det så och det var ju som måste ha hänt i mitt gaffelben, jag fick inte ut all olja och sen fyllde jag bara på. Sist tog jag en domkraft och pumpade hoj en upp och ner så olja fick cirkuler i benen innan jag satte på locken, sen är ju frågan hur länge min packbox kommer att hålla.:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top