Kan ett relä ladda ur batteriet?

Lugna ner dig, jag undrade om ett relä som slår till med ”styrström” verkligen drar ström oaktiverat. Vet inget om NC eller annat.

Tror de flesta förstår vad jag menar, och fick ju svar från någon annan istället. Dina övriga jämförelser och påståenden du lägger i min mun får mig att undra om du glömt din medicin idag.
Någon stockholmare har köpt omärkta piller på "plattan", går ut på nätet och skriver totalt obegripliga inlägg, jag försöker sakligt och så simpelt att en 5-åring förstår förklara och det är JAG som glömt min medicin?

Katt på spisen frysen tom, allah ketchup!, fan idiot om du inte förstår, glömt din medicin igen?

I Teknikhörnan.... Om det behöver nämnas
 
Last edited:
Jag tror en del av missförståndet beror på vad "aktiverat" betyder. Att relät är aktiverat betyder inte att belysningen är aktiverad (på).

Ett NC-relä är aktiverat när belysningen är avslagen. Således drar spolen i relät ström när belysningen är avslagen. Relät aktiverat och belysningen oaktiverad. När belysningen är på drar istället spolen i relät ingen ström. Relät oaktiverat och belysningen aktiverad.

Ett NO-relä är aktiverat när belysningen är påslagen. Spolen i relät drar ström när belysningen är på. Relät aktiverat och belysningen aktiverad.

NC, normalt sluten brytare i relät. Dvs strömbrytaren är på vid oaktiverat relä.
När ström kopplas till spolen på relät öppnas strömbrytare, slås av.
Ovanligt på ex belysning.

NO, normalt öppen brytare i relät. Dvs strömbrytaren är av vid oaktiverat relä.
När ström kopplas till spolen på relät sluts strömbrytaren, slås på.

Det känns som frågeställaren tolkar det som att ett oaktiverat relä är detsamma som att ljuset är avslagit men så är ej fallet med NC relä.
 
Förekommer ju växlande relä som för helljus/halvljus och då är det felanvänt.

Ett vanligt relä drar uppåt 150mA så 100 timmar är 15Ah

Tar inte många månader för ett vanligt batteri att få död p.g.a ålderdom(förutom AGM/GEL) som tål kanske 500 cykler.

Vanliga enkla frisyra/m.m (ej start/stopp) batterier tål kanske 25-50 cykler 100%-0% o är sedan slut
 
Reläet är av felaktigt typ, och ligger och drar ström hela tiden när LED rampen är släckt.
Jäklar! Men hur kan själva reläet dra ström? Är inte så att jag förväntar mig att mycket knepiga grejer (som magnetism) ska gå att förklara enkelt för en novis, men undrar uppriktigt.
 
Jäklar! Men hur kan själva reläet dra ström? Är inte så att jag förväntar mig att mycket knepiga grejer (som magnetism) ska gå att förklara enkelt för en novis, men undrar uppriktigt.
Det är en elektromagnet som får reläet att röra sig mellan lägena. Spolen runt aktuatorn drar ström.
 
Håller med.
Reläet är av felaktigt typ, och ligger och drar ström hela tiden när LED rampen är släckt.
Helt bakvänd konstruktion.
Byt relä, och nu även batteri.
Det räcker inte med att byta relä. Till ett slutande relä.
Inkopplingen måste ändras så reläspolen får ström när LED-rampen ska tändas.
Kanske räcker det "med att byta plats på AV och PÅ skyltarna" på den strömbrytare som styr reläet ?
 
Last edited:
Du kan också trösta dig med den här tråden till fikapausen
Du kom rätt billigt undan med nytt batteri och nytt relä :)
jämfört med många av oss andra. :huvet
 
Det räcker inte med att byta relä. Till ett slutande relä.
Inkopplingen måste ändras så reläspolen får ström när LED-rampen ska tändas.
Kanske räcker det "med att byta plats på AV och PÅ skyltarna" på den strömbrytare som styr reläet ?
Ja, det skulle det faktiskt.
Det där reläet kan aldrig fungera till den tänkta kopplingen om det är som det är ritat på reläet.
Visst finns det andra saker att göra, men reläet är inte användbart.
 
Ja, det skulle det faktiskt.
Det där reläet kan aldrig fungera till den tänkta kopplingen om det är som det är ritat på reläet.
Visst finns det andra saker att göra, men reläet är inte användbart.
Men varför har det fungerat så som jag ville då – att ljuset aktiveras när jag aktiverar helljusknappen?
 
Du kan också trösta dig med den här tråden till fikapausen
Du kom rätt billigt undan med nytt batteri och nytt relä :)
jämfört med många av oss andra. :huvet
Vad kunde ha hänt med mindre tur alltså?
 
Men varför har det fungerat så som jag ville då – att ljuset aktiveras när jag aktiverar helljusknappen?
Nu har du en BMW så det mest styrs ju av små sändare vid reglaget och små mottagare vid lamporna och signalerna går vi CANBUS(?) i genom hojen.
Men hade du reläet kopplat till halvljuset så kan det bli så om HALV-ljuset slås av så tänds LED-rampen samtidigt som du tänder HEL-ljuset.
Vad är det för fordon
modell?
årgång ?
Vilken LED-ramp är det ? Har du någon länk ?
Har du kopplat in relä och LED-ramp själv eller har någon annan gjort det ?
 
Ja ett relä kan ladda ur batteriet. De finns ett inlägg om en medlem som kom tillbaka efter sin 14 dagars semester och hittar Volvon helt död på flygplatsparkeringen. Visade sig vara ett relä som låg draget när Volvon stod parkerad.

Kollade det 40A dubbelrelä jag har för Xenon hel och halvljus. De två reläspolarna har motstånd 90 Ohm.
Antag batteriet i genomsnitt när det töms håller 12 Volt. Då blir strömmen genom EN 90 Ohm reläspole 0,13 A och det går ut 3,2 Ah / dygn ur batteriet eller 6,4 Ah på två dygn.
Och det är ingeting som är så förödande för ett startblybatteri som att stå dåligt laddat, urladdat är katastrof. Jag tippar att till våren behöver din hoj nytt batteri.

Jag kopplade på PCn på en Audi A4 för inte så länge sedan.
Fick ingen kontakt med ECUn.

Ägaren sa att batteriet var nytt för det gamla var dött, och att man måste ha laddaren på för att inte batteriet skall ta slut.

Jag frågade om han kollat alla säkringar, de hade han, men inte de under huven.

När vi öppnar huven är det vatten i säkringslådan, helt upp till ECUn.

Alla relän i lådan ligger i vatten, är fulla med rost och glödstiften samt en del andra delar har haft ström på konstant sedan det inträffade.

Dåliga relän drar tjuvström, och tjuvströmmen dödar batteriet.
Det lärde vi oss då.
 
Letar ni efter läckströmmar kan ni ta en multimeter o ställa i A läget runt 1-2A.

Sen rycker man säkring för säkring och petar ned provpinnarna där säkringen sitter - gör varje mätning iaf 20 sek om det blir reset

Man skall inte ha speciellt mycket ,vissa skall ha 10mA b.la larmström,minneström(klockström) och viss övervakning som till nyckel/upplås.

Det skall inte vara hundratals mA nånstans.

Tänding av naturligtvis
 
Imorgon visar det sig ifall felet var reläet, som drog ström när tändningen var av och förstörde originalbatteriet. Har idag kört en sväng på samma sätt som när det förut var stendött dagen efter.
Skärmavbild 2023-11-06 kl. 00.43.03.png
Skärmavbild 2023-11-06 kl. 00.43.10.png
Skärmavbild 2023-11-06 kl. 00.43.16.png
Skärmavbild 2023-11-06 kl. 00.43.26.png
Skärmavbild 2023-11-06 kl. 00.43.36.png
Skärmavbild 2023-11-06 kl. 00.43.43.png
 
Hoppas det fungerar med nya batteriet!
Om inte - du skulle kunna ta bort reläet "pipa av"/Ohm mäta mellan de två punkter du kopplat matnings spänningen på.
Om det piper eller motståndet är "0" mellan kontaktpunkterna då du kopplat bort reläet så har du hittat felet. Precis som skrivits tidigare så måste du då aktivera reläet för att led rampen ska släckas = drar ström.
 
Imorgon visar det sig ifall felet var reläet, som drog ström när tändningen var av och förstörde originalbatteriet. Har idag kört en sväng på samma sätt som när det förut var stendött dagen efter.
View attachment 491611
View attachment 491612
View attachment 491613
View attachment 491614
View attachment 491615
View attachment 491616


Bildmässigt vansinnigt behändigt med batteriet under "motorhuven" fram:
Batteri, multimeter, lyse och LED-ramp i samma bild. Sweet.

Bra också att du tecknat batterieabonnemang hos Biltema.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top