Kan ett relä ladda ur batteriet?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Undrar jag. För nu har batteriet två gånger varit helt urladdat en dag eller två sedan jag senast körde. Har aldrig haft det här problemet förut. Det sammanfaller med en förändring som jag har gjort, så det är klart att jag antar att det beror på den: installera en LED-ramp som drar 50 watt och som får ström genom det relä som syns på bilden. Tog fram multimetern och mätte på batteriet. Mycket riktigt är det i princip helt urladdat: 1,47 volt. Allt fungerade perfekt när jag körde för ett par dagar sedan. Är det normalt eller konstigt och säger det något om meningsfullt att multimetern visar 2,57 volt när jag mäter på batteriet och detta relä är borttaget?
Skärmavbild 2023-11-02 kl. 20.20.59.png
 
Mät strömförbrukningen mellan sladd och anslutning på reläet (med fulladdat batteri), då ser du i vilken del av installationen där det går åt mest ström. Nästa steg på felsökning blir beroende på vad mätningen av strömförbrukningen visar.
 
Relät ser skumt ut - är det vita möjligen oxid (beggnat relä?) Oxid ger ofta krypströmmar (fukt i oxidskiktet gör det ledande)
 
1. Du ska såklart inte ha styrspänning på relät när hojen är avstängd, kan defenitivt dra ur batteriet med tiden. Ser dessutom ut som det är lite korrosion på relät vilket också kan leda extra ström. Det relät ser ut att ha en NC kontakt, du behöver nog ett med NO.

2. Att spänningen sjunker när du kopplar in relät betyder att det drar ström, normalt skulle spänningen aldrig sjunka så drastiskt av ett relä men ditt batteri är fucked, vilket leder till punkt 3.

3. Det blybatteriet är ganska kört nu, även om du laddar upp det igen kommer det ha tappat mycket av sin kapacitet
 
1. Du ska såklart inte ha styrspänning på relät när hojen är avstängd, kan defenitivt dra ur batteriet med tiden. Ser dessutom ut som det är lite korrosion på relät vilket också kan leda extra ström. Det relät ser ut att ha en NC kontakt, du behöver nog ett med NO.

2. Att spänningen sjunker när du kopplar in relät betyder att det drar ström, normalt skulle spänningen aldrig sjunka så drastiskt av ett relä men ditt batteri är fucked, vilket leder till punkt 3.

3. Det blybatteriet är ganska kört nu, även om du laddar upp det igen kommer det ha tappat mycket av sin kapacitet
Menar du att ett vanligt o-korroderat relä drar ström?
 
Menar du att ett vanligt o-korroderat relä drar ström?
Självklart, de aktiveras inte med magi.... Undantaget vissa konstruktioner av impulsrelän, vilket är totalt irrelevant här. Som jag skrev ser bilden ut att visa ett NC relä, han aktiverar alltså relät för att släcka ljuset. Vilket i de flesta fall är bakvänt mot vad man vill ha till ett extraljus
 
Last edited:
Ja ett relä kan ladda ur batteriet. De finns ett inlägg om en medlem som kom tillbaka efter sin 14 dagars semester och hittar Volvon helt död på flygplatsparkeringen. Visade sig vara ett relä som låg draget när Volvon stod parkerad.

Kollade det 40A dubbelrelä jag har för Xenon hel och halvljus. De två reläspolarna har motstånd 90 Ohm.
Antag batteriet i genomsnitt när det töms håller 12 Volt. Då blir strömmen genom EN 90 Ohm reläspole 0,13 A och det går ut 3,2 Ah / dygn ur batteriet eller 6,4 Ah på två dygn.
Och det är ingeting som är så förödande för ett startblybatteri som att stå dåligt laddat, urladdat är katastrof. Jag tippar att till våren behöver din hoj nytt batteri.
 
Last edited:
Självklart, de aktiveras inte med magi.... Undantaget vissa konstruktioner av impulsrelän, vilket är totalt irrelevant här. Som jag skrev ser bilden ut att visa ett NC relä, han aktiverar alltså relät för att släcka ljuset. Vilket i de flesta fall är bakvänt mot vad man vill ha till ett extraljus
Håller med.
Reläet är av felaktigt typ, och ligger och drar ström hela tiden när LED rampen är släckt.
Helt bakvänd konstruktion.
Byt relä, och nu även batteri.
 
Undrar jag. För nu har batteriet två gånger varit helt urladdat en dag eller två sedan jag senast körde. Har aldrig haft det här problemet förut. Det sammanfaller med en förändring som jag har gjort, så det är klart att jag antar att det beror på den: installera en LED-ramp som drar 50 watt och som får ström genom det relä som syns på bilden. Tog fram multimetern och mätte på batteriet. Mycket riktigt är det i princip helt urladdat: 1,47 volt. Allt fungerade perfekt när jag körde för ett par dagar sedan. Är det normalt eller konstigt och säger det något om meningsfullt att multimetern visar 2,57 volt när jag mäter på batteriet och detta relä är borttaget?
View attachment 491395
Det där vita du ser är möjligen orsaken.
Hur det ser ut inuti reläet, om du fått in fukt även där så kan vara av intresse, men enklast är att bara byta ut reläet.


Jag bedömer att reläet du monterat är av korrekt typ.
Benämningen indikerar det.

Så här:
87: Normalt ÖPPEN (Normally Open, NO)
87A: Normalt SLUTEN (Normally Closed, NC)
1698993098688.png
Om du känner för att vara avancerad kan du ju köpa dig ett helt "ingjutet" relä, typ ett Hella 4RD 933 332-03
Men det löser ju inte problemet med utvändig oxidation.
 
Det där vita du ser är möjligen orsaken.
Hur det ser ut inuti reläet, om du fått in fukt även där så kan vara av intresse, men enklast är att bara byta ut reläet.


Jag bedömer att reläet du monterat är av korrekt typ.
Benämningen indikerar det.

Så här:
87: Normalt ÖPPEN (Normally Open, NO)
87A: Normalt SLUTEN (Normally Closed, NC)
View attachment 491402
Om du känner för att vara avancerad kan du ju köpa dig ett helt "ingjutet" relä, typ ett Hella 4RD 933 332-03
Men det löser ju inte problemet med utvändig oxidation.
Det reläet du har på denna bild är av annan typ, med två utgångar.
Det skulle funka, men TS relä ser helt fel ut enligt den beskrivningen som finns på reläet.
Så prova att mäta på reläet om det är slutet eller öppet när styrspänning saknas.
 
Det reläet du har på denna bild är av annan typ, med två utgångar.
Det skulle funka, men TS relä ser helt fel ut enligt den beskrivningen som finns på reläet.
Så prova att mäta på reläet om det är slutet eller öppet när styrspänning saknas.
Jag utgår från att TS relä, precis som det jag hade som exempel har märkning enligt DIN 72552. Av detta följer att 87=NO oavsett om symbolen är en aning otydlig eller ej.

Men symbolen kunde varit tydligare.
Om man söker efter motsvarande 5-pin relä från samma tillverkare klarnar bilden något lite grann iallafall.

1699005216886.png

1699004903826.png
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552
Källa II: https://www.12voltplanet.co.uk/relay-guide.html


Eller borde det inte egentligen vara märkt 87 / 87B...?
Var tusan kommer 30 in i bilden...? :hihi
Nåja, jag får gå på erfarenhet:
Alla reläer jag träffat på så är förbindelsen mellan 30 -> 87 NO.
Your mileage may be significantly different...

Men det där är ju en fråga om tycke och smak såklart och för att reda ut det hela i grunden (även om det inte berör grundfrågan) så frågar vi TS:
Applicerar du ström på 85 och 86 för att tända extraljuset, eller tar du bort strömmen från 85 och 86 för att tända ljuset?
 
Last edited:
Egentligen spelar det inte så stor roll då lösningen ändå är den samma.,

Batterispänningen sjunker när TS kopplar in relät, och går upp när han kopplar ur = relät drar ström.

Är det ett NC relä så är det spolen som drar, är det ett NO så är det korrosionen som leder över.

Lösningen förblir oavsett nytt relä, nytt batteri.
 
Egentligen spelar det inte så stor roll då lösningen ändå är den samma.,

Batterispänningen sjunker när TS kopplar in relät, och går upp när han kopplar ur = relät drar ström.

Är det ett NC relä så är det spolen som drar, är det ett NO så är det korrosionen som leder över.

Lösningen förblir oavsett nytt relä, nytt batteri.
Det var min fråga, drar ett slutande ( NO?) relä ström oaktiverat?
 
Ja precis men klubba verkar vilja missförstå med mening
Nej, och förstår detta inlägg ännu mindre än ditt första.

Ditt första inlägg var så konstigt att jag överdrivet förklarade vad jag menar med NC relä, och detta inlägg förstår jag än mindre.

Har läst ditt första inlägg flera gånger och förstår fortfarande inte.
Du skriver:
"Menar du att ett vanligt o-korroderat relä drar ström?"

Vilket för mig är som någon säger, menar du att en glödlampa drar ström om den inte är rostig?, eller: Menar du att en motorcykel drar bensin även om det inte regnar?
Obegripligt, även om de båda marginellt påverkar el och bensinförbrukning. Därför jag förklarade extra nogrannt, men verkar inte ha hjälpt.
 
Nej, och förstår detta inlägg ännu mindre än ditt första.

Ditt första inlägg var så konstigt att jag överdrivet förklarade vad jag menar med NC relä, och detta inlägg förstår jag än mindre.

Har läst ditt första inlägg flera gånger och förstår fortfarande inte.
Du skriver:
"Menar du att ett vanligt o-korroderat relä drar ström?"

Vilket för mig är som någon säger, menar du att en glödlampa drar ström om den inte är rostig?, eller: Menar du att en motorcykel drar bensin även om det inte regnar?
Obegripligt, även om de båda marginellt påverkar el och bensinförbrukning. Därför jag förklarade extra nogrannt, men verkar inte ha hjälpt.
Lugna ner dig, jag undrade om ett relä som slår till med ”styrström” verkligen drar ström oaktiverat. Vet inget om NC eller annat.

Tror de flesta förstår vad jag menar, och fick ju svar från någon annan istället. Dina övriga jämförelser och påståenden du lägger i min mun får mig att undra om du glömt din medicin idag.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top