Kan ej tanka från DC pga. olika IP adresser. Hilfe!

• Thread starter Thread starter Jonathan
  • Start date Start date
Bulan skrev:
Det är det externa IP som ska in i DC++
porten är densamma som du har valt att göra portforward på i routern.
Den är eg rätt valfri, men eftersom vi snackat om port 4664, så säger vi att det är den.

Dvs den porten skall portforwardas i din router till din interna IP (192.168.1.33), enl guiden här ovanför. Densamma porten(4664) skall sen tillsammans med din externa ip (81.226.251.212) fyllas i i DC++

Nu tänkte jag att jag skulel låta bli att krångla till det mer för dig, men iaf.. du kan väl läsa detta bara om det jag nyss skrev inte funkar.
Jo... det är så här att DC++ senaste versioner stödjer UPnP (Universal Plug N Play), vilket i princip betyder att om din router har UPnP aktiverat (tillåter program att ändra), så ska DC++ själv ta hand om portforwardingen åt dig.
Men skit i det för nu och testa den manuella varianten.. Inte säkert du har UPnP i router ens..

Nu blev det mycket klarare.

Men, inte fungerar det iaf :död

Bifigar lite bilder nedanför här om hur jag gjort.
Bör det inte se ut såhär?

Och enligt guiden lär man väl ha tilldelad IP, vilket jag också har..?

Är mycket tacksam att ni ens orkar hjälpa mig:)

Bifogat

• dc.JPG
    dc.JPG
    36.8 KB · Visningar: 41
  • zyxel.JPG
    zyxel.JPG
    44.3 KB · Visningar: 44
Testa fyll i samma port i rutan för "UDP port" också (i DC++)

Sen starta om DC efter det hela för säkerhets skull

Och kolla också så du inte har Windows egen brandvägg igång som ligger och bråkar eller ngt

Sen såg jag på ngn skärmdump att din router stödjer UPnP.. så du kanske ska slå på det och hoppas det funkar istället..

Ev får man lov att sen aktiverad det någonstans under advanced i DC också.. kommer inte ihåg

Här var det info om att aktivera dert i DC++ http://dcplusplus.sourceforge.net/f...&faqnr=50&catnr=2&prog=1&lang=en&onlynewfaq=1

Last edited:
Bulan skrev:
Testa fyll i samma port i rutan för "UDP port" också (i DC++)

Sen starta om DC efter det hela för säkerhets skull

Och kolla också så du inte har Windows egen brandvägg igång som ligger och bråkar eller ngt

Sen såg jag på ngn skärmdump att din router stödjer UPnP.. så du kanske ska slå på det och hoppas det funkar istället..

Ev får man lov att sen aktiverad det någonstans under advanced i DC också.. kommer inte ihåg

Här var det info om att aktivera dert i DC++ http://dcplusplus.sourceforge.net/f...&faqnr=50&catnr=2&prog=1&lang=en&onlynewfaq=1

Nu börjar jag (eller vi :hihi ) komma nån vart här.

Testade att försöka köra UPnP. Slår på det i routern. Men det vill sig inte riktigt så då tankar jag hem ett program som felsöker varför UPnP inte fungerar som det ska. Nu har jag bara två punkter kvar på "felsökningslistan" innan det ska fungera.

En av dom är den här http://fp.mgillespie.plus.com/test7tips.htm

Och får jag den att fungera så ska också sista punkten fungera. Men jag förstår inte riktigt vad som är felet :confused:

Jag använder inte Norton Antivirus.

?

ja.. börjar ta slut på ideér för mig för närvarande..
Men det finns inte någon mer checkruta i routern under UPnP avdelningen då? där man kan ändra något mer..

Sen tror jag att om du slår på UPnP så ska du sudda allt vad det heter med portar och IP i DC++ och bara låta den sköta allt själv..

Bulan skrev:
ja.. börjar ta slut på ideér för mig för närvarande..
Men det finns inte någon mer checkruta i routern under UPnP avdelningen då? där man kan ändra något mer..

Sen tror jag att om du slår på UPnP så ska du sudda allt vad det heter med portar och IP i DC++ och bara låta den sköta allt själv..

Okey. Nu är de tre checkboxarna i routern för UPnP ikryssade.

Nu får jag ett meddelande på DC där det står

"Failed to create port mappings. Please set up your NAT manually"

?

Nu ger jag nog upp tror jag..

Har tagit bort alla siffror o skit i Settings. Kör bara på Active och UPnP i DC.
Har kryssat i de tre checkboxarna i routern om UPnP.

Det står bara connecting i DC fortfarande utan att det händer nåt..

Vad skulle hända om man ringde till Telia kundtjänst och sa att jag inte kan använda DC?

Iom att det numera inte är helt lagligt.. :rolleyes:

Jag tror fan jag ger upp också...
Konstigt att DC inte fixar UPnP.. men det kan ju vara så att din router inte stödjer det helt komplett..
FÖR DU HAR VÄL STÄNGT AV ALLA ANDRA EV. BRANDVÄGGAR I WINDOWS?!?!?
Dvs inbyggda i windows och ev virusprogram och annat..

Sätta upp NAT manuellt.. det var ju det vi försökte också.. det gick ju inte heller.. fasen också..

Ok.. sista grejen då.. uppdatera din routers Firmware med senaste.. och testa sen alltihopa igen.. först UPnP.. sen manuella..

Annars är du nog fast med att köra Passive mode...
Ringa Telia tror jag inte är ngt bra alternativ :)

Bulan skrev:
Jag tror fan jag ger upp också...
Konstigt att DC inte fixar UPnP.. men det kan ju vara så att din router inte stödjer det helt komplett..
FÖR DU HAR VÄL STÄNGT AV ALLA ANDRA EV. BRANDVÄGGAR I WINDOWS?!?!?
Dvs inbyggda i windows och ev virusprogram och annat..

Sätta upp NAT manuellt.. det var ju det vi försökte också.. det gick ju inte heller.. fasen också..

Ok.. sista grejen då.. uppdatera din routers Firmware med senaste.. och testa sen alltihopa igen.. först UPnP.. sen manuella..

Annars är du nog fast med att köra Passive mode...
Ringa Telia tror jag inte är ngt bra alternativ :)

NU fungerar det :klappar

Stängde av brandväggen så fungerade det. Varför jag inte gjorde det från början var för att på UPnP i routern så fanns det en checkruta där det stod "Allow UPnP to pass through Firewall".
Men det fungerade tydligen inte med brandvägg på i vilket fall.

Men skit i den. :yoparty

Bulan, dig ska jag fanimej bjuda på en öl nån gång:)

Tack för all hjälp!

Over and out

/Jonathan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...