Kan du tänka dig att köpa en privatimporterad hoj?

Kan du tänka dig att köpa en privatimporterad hoj?


  • Antal röstningar
    0
Det jag inte fattar är varför man inte själv åker ner till Tyskland och köper sin hoj?

Det kan rent teoretiskt avklaras på en dag om man flyger ner med hjälm och sina skyddskläder och kör hem hojen efter köpet.

Tyskar är generellt bra att ha att göra med, risken att du blir blåst i Tyskland är liten jämfört med i Sverige, där är det - som någon skrev tidigare - olagligt att inte informera om skruvad mätare eller andra oegentligheter, sådan lagstiftning existerar inte i Sverige.

Angående topic så spelar det ingen roll för mig om det är privatimport eller ej, skicket får tala för sig självt. Dock så kan man ju försöka använda det som förevändning för att pruta - även om jag inte anser att det egentligen finns grund för det.
 
Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa en privatimporterad hoj. Det finns egentligen inga skillnader jämfört med att köpa en svensksåld. Det enda är väl då att det kan vara svårare att kolla upp historiken men det går ju om man vill.

Jag tror inte att det skruvas mätare i större utsträckning på import än det gör på svensksålt.
Sen är det ju faktiskt skicket som avgör vad hojen är värd. Är den skött som den ska så ska den ju inte vara ett dugg sämre än en svensksåld.

Mina två senaste bilar har varit importerade och jag har inte haft någon anledning att vara missnöjd. Jag har inte upptäckt någonting hos någon av bilarna som antytt att dom skulle ha skruvade mätare. Annars är ju pedalgummin, ratt och växelspak tydliga indikatorer på att dom gått längre än mätaren säger.

Jag struntar i servicebok också. Det jag bryr mig om är att grejorna går som dom ska. Om man slarvat med oljebyten eller liknande till den graden att det skadat motor eller något annat så går det för det mesta att upptäcka bara genom att lyssna på motorn och provköra.
Men det ska såklart vara något billigare med importerat eller utan servicebok eftersom nästkommande köpare troligen kommer att vilja pruta lite mer.
 
Tror någon på allvar att tysken kör sämre än svensken? Kanske litet mer fullga smen va fan det rensar bara rören...
 
har haft ett par tyskimporter och aldrig haft problem förrän jag sålt dom.
antingen har jag fått bud motsvarande halva priset av motsvarande svensksålda av samma årsmodell eller så har köparna tvekat,
priset ska va rätt om jag ska köpa nån mer importcykel eftersom förlusten blir för stor när dom ska säljas
 
Ingen nummerplåt.

Det jag inte fattar är varför man inte själv åker ner till Tyskland och köper sin hoj?

Det kan rent teoretiskt avklaras på en dag om man flyger ner med hjälm och sina skyddskläder och kör hem hojen efter köpet.

Tyskar är generellt bra att ha att göra med, risken att du blir blåst i Tyskland är liten jämfört med i Sverige, där är det - som någon skrev tidigare - olagligt att inte informera om skruvad mätare eller andra oegentligheter, sådan lagstiftning existerar inte i Sverige.

Angående topic så spelar det ingen roll för mig om det är privatimport eller ej, skicket får tala för sig självt. Dock så kan man ju försöka använda det som förevändning för att pruta - även om jag inte anser att det egentligen finns grund för det.

Hur menar du. I tyskland behåller ägaren nummerplåten! Ingen nummerplåt och ingen försäkring! Du får gärna förklara. En liten skåpbil måste väl vara det enklaste! Toyman
 
Det jag inte fattar är varför man inte själv åker ner till Tyskland och köper sin hoj?

Det kan rent teoretiskt avklaras på en dag om man flyger ner med hjälm och sina skyddskläder och kör hem hojen efter köpet.

Tyskar är generellt bra att ha att göra med, risken att du blir blåst i Tyskland är liten jämfört med i Sverige, där är det - som någon skrev tidigare - olagligt att inte informera om skruvad mätare eller andra oegentligheter, sådan lagstiftning existerar inte i Sverige.

Angående topic så spelar det ingen roll för mig om det är privatimport eller ej, skicket får tala för sig självt. Dock så kan man ju försöka använda det som förevändning för att pruta - även om jag inte anser att det egentligen finns grund för det.

Vad jag kan minnas så i sverige måste man kunna intyga hur långt mc/bil har gått när man säljer den (kan ju iof minnas fel)

Tyskarna skruvar mätarna i 90% av fallen, iaf på alla bilar jag och dom jag känner köpt från tyskland
 
min hoj är import ,den har jag ägt i 4år nu & alldrig haft några problem med den, fast jag ringde till tysk bilprovning & fick alla gamla papper å det var full service bok på den :tungan sedan vaför bilprovningen hade det vet jag inte men dom kom med fax, även alla ägarna stog med tele,namn,adress

tror jag fick en bra hoj för pengarna & ångrar inte importköp

´man både ser & hör om hojen värkar må dåligt ,är allt bra så köp
 
Vad jag kan minnas så i sverige måste man kunna intyga hur långt mc/bil har gått när man säljer den (kan ju iof minnas fel)

Tyskarna skruvar mätarna i 90% av fallen, iaf på alla bilar jag och dom jag känner köpt från tyskland

Vad snackar du om? Det finns inget krav på att man ska kunna intyga mätarställningen vid försäljning.

Har du själv varit nere i Tyskland och köpt bil eller har du köpt av en svensk importör? Om du sjäv varit i Tyskland har du då köpt av privatperson? Det låter helt otroligt att 90% av ALLA bilar som säljs i Tyskland är mätarskruvade, det hör du ju själv.

Min uppfattning är att man i de allra flesta fallen kan lita på att hojen är schysst om man köper den av en privatperson - på plats i Tyskland. Jag har själv tagit hem från Berlin och ingen av de hojar jag tittade på verkade vara skruvade. Hur som helst, man kan aldrig lita på mätaren för det är hur enkelt som helst att skruva den, skicket får avgöra - vart man än är.
 
En svensksåld hoj har väl 5 års garanti, och importen ingen? eller 2 år ?
Om den är såpass ny, så är valet enkelt, vilket man betalar mest för..



Stämmer inte helt. Om du t.ex köper en paralellimporterad hoj hos nordbecks mc så kan du för 3000kr köpa till de extra 3årens garantie ...

SÅ VILKET VÄLJER MAN????????????????????


///Micke
 
Alltså varför skriver folk att garantin på importerade hojar inte gäller? Visst gäller den men bara i ursprungslandet, så om ni får strul får ni åka ner till tyskland med den (om jag inte e helt felinformerad) Ok mkt strul men vid ett haveri klart värt det ändå.
 
Får väl svara i form av tummen-i-handen-svensson.

Garanti är trygghet nummer 1. Servicebok ser jag som en självklarhet för köp. Skicket kontrolleras by the book för det finns ju en del artiklar om hur man bör kolla hojen. Provkörning är en självklarhet.

Det där med att lyssna - inte en chans. Särskilt inte om det är en hoj man inte haft tidigare.

Så med reservation för ovanstående - visst kan jag tänka mig det.

Hade jag betalt mer för en svensåld hoj som man kan spåra tillbaka till försäljningsstället? Ja, faktiskt.
 
Hade jag varit en j-vel på tyska hade jag inte dratt mig för att ta en repa till Tyskland när det var tid för ny hoj...
 
Last edited:
Jag fick tag i ett helvetes trevligt exemplar av en hornet 600 av 98 års modell.
Den lär ha varit snällt körd, för när jag nu fick för mig att byta bromsbelägg så satt originalbeläggen kvar både fram och bak, och dom var inte riktigt slut ännu. Framdäcket var från 01 och bakdäcket var inte slut trots att det var över 3år gammalt.
Knarren hade gått 2300 mil och var tyskinport.

Nu har jag bytt däck, kedja/drev, bromsvätska, bromsbelägg, tändstift samt vatten/glykol.

Maskinellt har jag alltså en kanonhoj tyskimporterad till priset av diverse slitdelar som till viss del hängt med sedan -98. Jag gav 35 lock för hojen.
 
Stämmer inte helt. Om du t.ex köper en paralellimporterad hoj hos nordbecks mc så kan du för 3000kr köpa till de extra 3årens garantie ...

SÅ VILKET VÄLJER MAN????????????????????


///Micke


Hamnar man inte i slutändan på samma ? (eller nästan) samma pris som en svensksåld ? I så fall en svensksåld. Misstänker att det är svårt att få försäkringar hur som helst också till importhoj. Min bil är import o där var det definitivt inte smärtfritt att skaffa försäkring, eller vid en olycka när jag blev påkörd härom vintern. Delar gick inte att få tag på o strul med verkstad o skit...
 
Hamnar man inte i slutändan på samma ? (eller nästan) samma pris som en svensksåld ? I så fall en svensksåld. Misstänker att det är svårt att få försäkringar hur som helst också till importhoj. Min bil är import o där var det definitivt inte smärtfritt att skaffa försäkring, eller vid en olycka när jag blev påkörd härom vintern. Delar gick inte att få tag på o strul med verkstad o skit...



ÖÖÖ nej med tanke på att den är 20 000 billigare. Min är paralellimport har inte haft några probs att fixa försäkring eller "delar".. hehe

Men allvarligt tror du att delarna skilljer på en import eller svensksåld bil?? Om du kör en import BMW så lämmnar man ju bara in den där om man krockar eller kör sönder något, Ha ägt importbilar också.. :)


///Micke
 
Vad snackar du om? Det finns inget krav på att man ska kunna intyga mätarställningen vid försäljning.

Har du själv varit nere i Tyskland och köpt bil eller har du köpt av en svensk importör? Om du sjäv varit i Tyskland har du då köpt av privatperson? Det låter helt otroligt att 90% av ALLA bilar som säljs i Tyskland är mätarskruvade, det hör du ju själv.

Min uppfattning är att man i de allra flesta fallen kan lita på att hojen är schysst om man köper den av en privatperson - på plats i Tyskland. Jag har själv tagit hem från Berlin och ingen av de hojar jag tittade på verkade vara skruvade. Hur som helst, man kan aldrig lita på mätaren för det är hur enkelt som helst att skruva den, skicket får avgöra - vart man än är.

Ta sig lite lugnt nu :pannkyss då mindes jag fel ang att man måste kunna intyga.

Ja jag har själv varit nere och jag har aldrig sagt att 90% av alla bilar som säljs där är skruvade, men dom vi har tagit med hem har varit det och vi har oxå skippat o köpa pga vissa pga det.
Finns ju en fin liten sladd och ett väldigt bra program man kan ladda ner till datorn så man kan gå in i databoxen på tex bilar och kolla om dom är skruvade el inte :tummenupp
 
Hur menar du. I tyskland behåller ägaren nummerplåten! Ingen nummerplåt och ingen försäkring! Du får gärna förklara. En liten skåpbil måste väl vara det enklaste! Toyman

det går att lösa en typ interims skylt med försäkring j tyskland så du kan köra hem tysken är alltid villig att hjälpa med detta. jag handlar dom flesta av mina fordon i tyskland
 
Hur menar du. I tyskland behåller ägaren nummerplåten! Ingen nummerplåt och ingen försäkring! Du får gärna förklara. En liten skåpbil måste väl vara det enklaste! Toyman

Ska du ta hem en hoj är det billigare att flyga ner, köpa exportskylt med försäkring som gäller ett par veckor (kurzkennzeichen) och köra hem hojen. Du sparar både bränsle och färjeavgifter + att det är kul. Skylten kostar runt tusingen att inhandla utanför valfritt Zulassungsstelle (motsv. bilprovningen/vägverket).

Flygbiljett "Göteborg City Airport" - "Berlin Tegel" kostar högst ett par hundra med Air Berlin.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top