Kan du tänka dig att köpa en privatimporterad hoj?

Kan du tänka dig att köpa en privatimporterad hoj?


  • Antal röstningar
    0

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Som frågan lyder, kan du tänka dig att köpa en privatimporterad hoj? Bör den vara billigare än motsvarande svensksåld hoj? I så fall, hur mycket billigare?
 
Om garantitiden ändå gått ut så ser jag iaf ingen som helst skillnad på hojjarna. Tyskland är väl det vanligaste landet att importera ifrån och vad jag märkt så är de mycket petiga med skötseln av sina hojjar. Så jag säger go for it! :tummenupp
 
Om föregående ägare faktiskt har kört hojen och inte bara tagit in den för att tjäna pengar så är jag intresserad (har lite dåliga erfarenheter av vinst-importerare, dvs mer att "svensken" mörkar fel än att den "tysk" som sålt den i första läget gör det)

Skulle betala lite mindre (~3-5000) för en privatimporterad än en svensk, inte för att jag egentligen tror den är sämre utan för det extra strul som försäkringsbolag kan ställa till med (högre premier) samt att jag lär få mindre när jag en dag säljer den då privatimp-hojar helt enkelt står lägre i pris, oavsett om det är logiskt eller inte.
 
Om föregående ägare faktiskt har kört hojen och inte bara tagit in den för att tjäna pengar så är jag intresserad (har lite dåliga erfarenheter av vinst-importerare, dvs mer att "svensken" mörkar fel än att den "tysk" som sålt den i första läget gör det)

Skulle betala lite mindre (~3-5000) för en privatimporterad än en svensk, inte för att jag egentligen tror den är sämre utan för det extra strul som försäkringsbolag kan ställa till med (högre premier) samt att jag lär få mindre när jag en dag säljer den då privatimp-hojar helt enkelt står lägre i pris, oavsett om det är logiskt eller inte.

Köpte privatimport utan servicebok, då lite över 2000 mil å nu ca 3000. Jag är 3e ägaren, inte haft några problem alls. Vad som är bra att kolla är vilket år den togs hem. Min togs in redan under första året, då hinner dom inte köra många mil å risk för fusk är minimal. Sen har jag alla besiktningspapper från Sverige så det känns säkert. Skulle inte rekommendera å köpa import som togs till Sverige efter många år, stor risk för fuskad mätare!
 
Skulle inte rekommendera å köpa import som togs till Sverige efter många år, stor risk för fuskad mätare!

Minst lika stor risk på fordon som rullat i Sverige, i t.ex. Tyskland är det åtminstone olagligt att göra så (sälja utan att upplysa att mätarvärdet är felaktigt)

Antal km på mätare säger INGET, det är skicket som avgör :fakta
 
de är byggda i samma fabrik som de som kommer till Sverige så vad är problemet? Har aldrig förstått detta så ni som neggar på import får gärna berätta hur ni tänker, helt befängt! Ja ok det är lite svårare att prata med första ägaren av hojen o.s.v. kanske men thats it.

Att f-bolagen har högre premier på importhojar är skitsnack, de bryr sig nada om det, effekt vs. vikt, olyckstatistik, ålder och kön däremot har sin tydliga inverkan :tungan

Är snart inne på min 3e importerade
 
Att f-bolagen har högre premier på importhojar är skitsnack, de bryr sig nada om det, effekt vs. vikt, olyckstatistik, ålder och kön däremot har sin tydliga inverkan :tungan

Är snart inne på min 3e importerade

Varierar från bolag till bolag, vissa har faktiskt något högre premier för import (jo jag HAR ringt och kollat i samband med nuvarande hoj som ÄR import) även om det förhoppningsvis är utdöende, andra kräver en meningslös inspektion av fordonet innan dom vill försäkra det.
 
Denna sjuka hysteria vi har i Sverige där alla kollar Import eller ej??
Många mil eller få, många ägare eller få ägare, Några små märken eller PUTS bög edition...

Köp om det känns rätt import eller ej är bara allt i bra skick och alla slitage delar är utbyta vid rätt intevall så är det juh inga probs.

Och några småmärken hit eller dit vad spelar det för roll hojen går troligtvis inte sämre för att det finns en repa på kåpan eller någon annan stan.

Sporthojar är juh till för att åkas på inte för att putsa bort klarlacken på tanken eller pimpa upp så man knappt ser ifall det är julpynt eller en hoj man kollar på... :)


///Micke
 
Privatimport självklart ok i mina ögon. Skulle däremot försöka pruta några tusenlappar extra enbart eftersom jag vet att nästa köpare kommer försöka när jag skall sälja.

Samma resonemang med stämplarna i boken. Inget som jag bryr mig särskilt om ifall förra ägaren servat som sig bör. Dock kommer nästa köpare tjafsa om stämplarna och vilja pruta.

Märkligt det där med privatimport och servicestämplar.. Men något skall väl mc-butikerna leva på :rolleyes:
 
Kör en privet importerad hoj som jag köpte av en kille i Helsiingborg den ända skillnaden e väll att man får en nyare reg skylt så folk tror att hojen e nyare än vad den e.
Svenskar fuskar lika mycke med mätare å servicar som tyskarna gör så vad e skillnaden??
 
Min senaste köpte jag av en kille som köpt den från Honda i Tyskland. Har inte haft några som helst problem med den med försäkringar eller annat. Enda aber är att den 5-åriga Honda garantin inte gäller på den, men det är ju en Honda, så den går ju inte sönder :)
En annan sak som är trist är att jag inte kan räkna med prispengar från Honda och HRCS vid tävlingar eftersom den inte är svensksåld, men det är ju bara intressant om man tävlar och gör bra resultat.

/B)
 
, andra kräver en meningslös inspektion av fordonet innan dom vill försäkra det.

Har du inte hört om hojar som klotas halv/trafikförsäkrade och sen helförsäkras, och efter det anmäls olyckan...

För att teckna helförsäkring borde det fan vara obligatoriskt att visa upp cykeln så att den hel.
 
En svensksåld hoj har väl 5 års garanti, och importen ingen? eller 2 år ?
Om den är såpass ny, så är valet enkelt, vilket man betalar mest för..
 
Har du inte hört om hojar som klotas halv/trafikförsäkrade och sen helförsäkras, och efter det anmäls olyckan...
.

Och du tror att det problemet bara existera för importhojar?


För att teckna helförsäkring borde det fan vara obligatoriskt att visa upp cykeln så att den hel.
DET kan jag iof hålla med om. Men nu var det inte det vi diskuterade :tungan
 
När hojen är ny är det skönt med garanti. Därefter är servicebok och import fullständigt skitsamma, det är helt andra faktorer som avgör vad hojen är värd.

rogka566 slog ju huvudet på spiken där. Det finns bara EN anledning till att jag prutar på en importerad hoj. Det är pga av risken att jag en dag råkar ut för en köpare som lever i tron att svensksålt och servicebok faktiskt betyder något. Man prutar alltså i rädsla för att nästa person kommer att göra det...
 
Måste bara tillägga att min hoj kostade ca 8000 skr mindre än övriga hojar som jag hittade på blocket när jag köpte den och serviceboken var fullt ifylld från Honda i Tyskland, så det var inget svårt att välja då :)
/B)
 
Klart man kan köpa en privatimporterad hoj, gäller att kolla skick som vanligt, och som någon skrev, att personen som importerat hojen faktiskt brukat den.
 
Jag skulle nog tro att risken att få en mätare som har blivit skruvad är större om man köper en importhoj...Varför jo det finns många som importerar bilar från tyskland för att tjäna pengar, sen finns det dom som skruvar med mätaren i direkt anslutning till import för att tjäna ännu mer pengar...Tänk er själva hur mycket pengar man kan tjäna på att köpa en Audi A4 från 2004 med 16000mil på mätaren från tyskland och sen två veckor senare sälja den i sverige med 3200mil på mätaren...

mao jag köper gärna import om alla papper från ursprungslandet finns kvar så man inte står där och kamremmen eller liknande borde varit bytt för 3000mil sedan, fast man tror det är 3000mil kvar...
 
Och du tror att det problemet bara existera för importhojar?

Nej det gäller så klart alla hojar...

DET kan jag iof hålla med om. Men nu var det inte det vi diskuterade :tungan

Varför är en inspektion meningslös :va

Rätt bra tycker jag, så att det kollas upp så att ram- / motornummer och sån't stämmer!
 
Tveklöst! Är det en fin, väldokumenterad hoj och rpiset är det rätta, varför inte?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top