Nyteknik
Bannad
När skriver man "de" och när skriver man "dem"? Inte helt självklart. Tror de felsta går på gehör när de bestämmer sig. Själv tycker jag det ibland är svårt att avgöra. Hmmm...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Själv skriver jag alltid dom. Tycker inte det stör, har även inbilliat mig att man får göra detta? Kanske någon som vet om det stämmer?

Själv skriver jag alltid dom. Tycker inte det stör, har även inbilliat mig att man får göra detta? Kanske någon som vet om det stämmer?
Mina svenskalärare jag har haft har alltid klagat när jag skrivit dom i alla fall...
NEJ dom är talform!"Dom" får man skriva.
.
kassa svensklärare om de inte säger till!
NEJ dom är talform!
Man ska inte skriva dom i uppsatser etc, men i vanlig "ledig" skrift duger dom.
NEJ dom är talform!
Man ska inte skriva dom i uppsatser etc, men i vanlig "ledig" skrift duger dom.

"Dom" är talspråk. Det kan godkännas i en svenskauppsats eller liknande om det t.ex. används i en dialog.
Edit: och Cyren var lite snabbare.
Haft lärare som sagt att det är godkänt att använda "dom", men då bara "dom" och inte "de","dem".
Visseligen så gav bara en uppsats med "dom" G. Medans korrekt använd Svenska gav högre.
Lena, (läkar)sekreterare.
Tur att en del läkare har sekreterare, dem jag träffat på stavar och skriver som krattor.
. En kollega skulle skriva buköversikt men det råkade komma ett extra "k" i början, en liten generad läkare kom förbi och undrade om jag kunde ändra det. 
Kan bara instämma.
Sedan sker ju misstag ibland. En kollega skulle skriva buköversikt men det råkade komma ett extra "k" i början, en liten generad läkare kom förbi och undrade om jag kunde ändra det.
![]()

Tur att en del läkare har sekreterare, dem jag träffat på stavar och skriver som krattor.

|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026