Kan du svenska?

Hur skriver man?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
När skriver man "de" och när skriver man "dem"? Inte helt självklart. Tror de felsta går på gehör när de bestämmer sig. Själv tycker jag det ibland är svårt att avgöra. Hmmm...

Själv skriver jag alltid dom. Tycker inte det stör, har även inbilliat mig att man får göra detta? Kanske någon som vet om det stämmer?

Själv skriver jag alltid dom. Tycker inte det stör, har även inbilliat mig att man får göra detta? Kanske någon som vet om det stämmer?

Får och får, gör du det i en svenska uppsats kommer läraren inte tycka om det. :tungan

Till trådskaparen
Det personliga pronomenet de har objektsform dem. Efter preposition skall det vara objektsform
http://www.nisus.se/archive/930920.html
http://domino.idg.se/cs/artikel.nsf/0/1e1d065d7ee8dd06c1256d98002c8795?OpenDocument
--------------------------
"När det gäller det personliga pronomenet de kan man jämföra detta med andra personliga pronomen. Det är samma skillnad mellan de och dem som exempelvis mellan jag och mig. Formerna de och jag är grundformer och formerna dem och mig är objektsformer. Liksom man säger "Nu har jag sovit" säger man "Nu har de sovit", och liksom man säger "Frågan gällde mig" säger man "Frågan gällde dem". Skrivformen dom är faktiskt inte det enda uttalet för de och dem. Den duger därför bara som vardaglig skriftform för dem som har det uttalet. Vi bör alltså fortsätta att hålla reda på de och dem i skrift. Läs även frågan om av de som."

Last edited:
"Dom" får man skriva.

Jag är expert på att bara skriva dem. Vet att jag antagligen skriver fel, men det har blivit en vana att skriva dem tyvärr.

"Dom" är talspråk. Det kan godkännas i en svenskauppsats eller liknande om det t.ex. används i en dialog.

Edit: och Cyren var lite snabbare.

"Dom" är talspråk. Det kan godkännas i en svenskauppsats eller liknande om det t.ex. används i en dialog.

Edit: och Cyren var lite snabbare.

Haft lärare som sagt att det är godkänt att använda "dom", men då bara "dom" och inte "de","dem".

Visseligen så gav bara en uppsats med "dom" G. Medans korrekt använd Svenska gav högre.

Haft lärare som sagt att det är godkänt att använda "dom", men då bara "dom" och inte "de","dem".

Visseligen så gav bara en uppsats med "dom" G. Medans korrekt använd Svenska gav högre.

ja precis.. dom funkar men det är inte rätt!

Man skriver de, dem och dig och INGET annat. Skriver man dom och dej så förtjänar man spöstraff och läraren förtjänar att få kicken som lär ut annat än rätt språk.

Kan bara instämma.

Sedan sker ju misstag ibland :rodnar. En kollega skulle skriva buköversikt men det råkade komma ett extra "k" i början, en liten generad läkare kom förbi och undrade om jag kunde ändra det. :notme

Froydiansk (stavning?) felskrivning? :tungan

"Dom" är ju ett helt annat ord. En dom kan du till exempel få i tingsrätten om du blir dömd för något.

:mattias

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back