Kan du latin

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Denna inskription finns på en mans gravsten som många ansåg som galen och anhängare av okulta fenomen, Varje gång jag går till en familjemedlemms grav ser jag texten och har länge undrat vad den betyder:

spiritu et veritate
Non timetis messor
Non omnia moriar

Vad betyder det?

In spirit and truth
Don't Fear the Reaper
Not all of me will die.

Chii skrev:
2341766 Denna inskription finns på en mans gravsten som många ansåg som galen och anhängare av okulta fenomen, Varje gång jag går till en familjemedlemms grav ser jag texten och har länge undrat vad den betyder:

spiritu et veritate
Non timetis messor
Non omnia moriar

Vad betyder det?

Skulle gissa på

Sanningens själ är inte rädd för att kvävas för den kan inte dö helt.

Kanske inte helt rätt, men du kan ju utgå från det.

Chii skrev:
2341766 Denna inskription finns på en mans gravsten som många ansåg som galen och anhängare av okulta fenomen, Varje gång jag går till en familjemedlemms grav ser jag texten och har länge undrat vad den betyder:

spiritu et veritate
Non timetis messor
Non omnia moriar

Vad betyder det?

Jag måste fråga, när är mannen död?

Anledningen till att jag frågar är att jag i min kandidatuppsats (historia) skrev om just gravstenar (inskriptioner och symboler). Gravstenar facinerar mig så därav min fråga. :tummenupp

~Settan~ skrev:
2341835 Jag måste fråga, när är mannen död?

Anledningen till att jag frågar är att jag i min kandidatuppsats (historia) skrev om just gravstenar (inskriptioner och symboler). Gravstenar facinerar mig så därav min fråga. :tummenupp

Får återkomma med den

Ten-0 skrev:
2341816 In spirit and truth
Don't Fear the Reaper
Not all of me will die.

Oj tack, hur tog du reda på det? Konstig inskription

Last edited:
Hur fasen lär man sig latin, speciellt någon helt utanför det akademiska livet. Finns det fristående kvällskurser eller nått? Har flera gånger hamnat i situationer där jag önskade jag kunde latin, fråga inte hur..

Fick fram detta efte rlite snabb googling.

spiritu (ande) et (och) veritate (sanning)
Non (inte) timetis (även om) messor (skördaren)
Non (inte) omnia (till fullo) moriar (att dö)

Så ten-o ligger nog ganska bra till där med sin översättning.

Min utbildning består av 9 år i grundskolan, ni missade väl ( :rolleyes: ). Google är din bäste vän. :tummenupp

Airborne skrev:
2341903 Hur fasen lär man sig latin, speciellt någon helt utanför det akademiska livet. Finns det fristående kvällskurser eller nått? Har flera gånger hamnat i situationer där jag önskade jag kunde latin, fråga inte hur..

Visst finns det kurser i latin! Kolla på nåt universitet eller högskola så hittar du säkert. Latin är ball att kunna, men fan så mycket mer invecklat än man tror (upptäckte jag :4skrika ).

Ten-0 skrev:
2341816 In spirit and truth
Don't Fear the Reaper
Not all of me will die.
I ande och sanning
Frukta icke liemannen
Hela jag dör ej

The Reaper kan även benämnas The Grim Reaper.

Kan ingen vara snäll och förklara VARFÖR man lär sig latin nu för tiden? Om man inte är biolog, präst eller läkare då...? Det käns bara som något knepigt behov at framstå som speciell.

Det känns lika muppigt när folk anger sitt valspråk som "carpe diem" för att vara lite speciella som när folk åker och backpackar i Thailand för att vara lite speciella(.. till skillnad från alla andra 250tusen per år som är där...)

Här på SH var det också total latin-noja för ett par år sen. Kändes som någon sorts tävling i babelfish...

Chrille skrev:
2342373 Kan ingen vara snäll och förklara VARFÖR man lär sig latin nu för tiden? Om man inte är biolog, präst eller läkare då...? Det käns bara som något knepigt behov at framstå som speciell.

Det känns lika muppigt när folk anger sitt valspråk som "carpe diem" för att vara lite speciella som när folk åker och backpackar i Thailand för att vara lite speciella(.. till skillnad från alla andra 250tusen per år som är där...)

Här på SH var det också total latin-noja för ett par år sen. Kändes som någon sorts tävling i babelfish...

latin är bad-ass :fakta

Finns inget bättre att skryta för polarna med än att dra ett riktigt snyggt citat på latin av någon erkänd filosof :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT