Kan du HiFi?

Spela in högtalare eller inte spela in högtalare finns det mer teorier om än det finns tjafs om motstyrning.

Däremot märkte jag riktigt stor skillnad på min stärkare när den gått ett par dygn (stod på dygnet runt för att 'spela loss'). Mjuknade och blev mer dynamiskt.

För övrigt ska man skita i allt vad 5.1-ljud och sånt krafs heter, det är STEREO som gäller. 2 BRA högtalare spöar rumpa med 5 dåliga. :D

More: Du kommer inte att bli besviken. Må hända att mina e ganska så små, men skenet bedrar med basen. Fan va bra tryck för att vara så små. Har även lyssnat på 600 serien och var sugen på dom, men plånkan sa emot lite tyvärr eftersom att jag köpte ett helt hembiosystem. Dom funkar skitbra som 5.1 och även som stereo! Du kommer inte att bli besviken!!

sege skrev:
För övrigt ska man skita i allt vad 5.1-ljud och sånt krafs heter, det är STEREO som gäller. 2 BRA högtalare spöar rumpa med 5 dåliga. :D

Jag köpte 7 BRA högtalare. Det funkar oxå.

Ett starkt tips när man är i köptagen på hifiprylar är att provlyssna på prylarna. Ljud är oerhört subjektivt och personligt, en smaksak helt enkelt. Du kan ha helt olika åsikter och preferenser jämfört med vad andra anser. Vem vet, du kanske föredrar Dali blue 2002 framför B&W 601 S3. Eller så tycker du att storebrorsan 602 S3 är mer dynamisk och musikalisk. Bara att ta med dig lite favoritmusik och frågor för att bege dig till närmaste Hifi-klubben. De ger dig gladeligen en demovisning av utrustningen. Jag jobbar själv på Hifi-klubben på Mobilia i Malmö.

KNAS skrev:
Jag jobbar själv på Hifi-klubben på Mobilia i Malmö.
Kan inte du be dina kollegor här i STHLM att skaffa sig lite kunskaper om vad dom säljer samt skicka dom på charmkurs?
Alternativt kan du be dom dra åt helvete, maken till kass personal har jag bara stött på på AVA :hihi

craze skrev:
Kan inte du be dina kollegor här i STHLM att skaffa sig lite kunskaper om vad dom säljer samt skicka dom på charmkurs?
Alternativt kan du be dom dra åt helvete, maken till kass personal har jag bara stött på på AVA :hihi
Haha! Det råder lite delade mening om personalen i fjollträsk. Men servicefolket håller i varje fall. I min mening är nödvändigtvis inte personalen roten till missnöjet. Vår butik ligger ett stenkast ifrån Elgiganten, vilket leder till att vi får in en massa besökare som kommer med frågeställningen "varför är ni så dyra här?". Jeppar som kommer och frågar efter ett Cerwin Vega-system för under 4000kr och har med sig skivor med dödsmetall för att leka audiofiler med. Om man går in till förenade bil och frågar efter en bra bil för 120 000 suckar säljaren och hänvisar en till en tredjehandsbil med fläckar på sätena och kassa styrlager.

KNAS skrev:
I min mening är nödvändigtvis inte personalen roten till missnöjet.

För min del är det i princip endast personalen som är roten till missnöjet.
Det enda jag har att klaga på bortsett från personalen är väl möjligheterna till seriös provlyssning då det inte finns något riktigt bra rum för det (samt personalens brist på kompetens för att koppla grejerna).

Att personalen i övrigt blir trötta på folk som inte begriper skillnaden på HiFi och brödrostar ska väl inte behöva vara mitt problem?

sege skrev:
Hembiogrejjer håller oerhört bra kvalitet idag. Lyssnat på thules eller primares för-/slutsteg?

craze skrev:
För min del är det i princip endast personalen som är roten till missnöjet.
Det enda jag har att klaga på bortsett från personalen är väl möjligheterna till seriös provlyssning då det inte finns något riktigt bra rum för det (samt personalens brist på kompetens för att koppla grejerna).

Att personalen i övrigt blir trötta på folk som inte begriper skillnaden på HiFi och brödrostar ska väl inte behöva vara mitt problem?
OK. Då missförstod jag dig. Demorum kan inte alltid tillgodoses för lägre prissatta komponenter. Men det finns alltid en möjlighet för att flytta in komponenter i high-end demorum för mer privat visning. Bara att kontakta personalen om det. Det finns dessutom två butiker i Stockholm, så att finna vettig personal borde inte vara några problem.

mb: Helt korrekt. Polaren kör Thule space till sin Heliconhemmabio och det är en angenäm kombination.

Så sant...

Coola Ola skrev:
Hi-Fi kabel är ju visserligen minerat territorium men min erfarenhet (som dessutom bekräftats av vad jag läst på nätet) är att högtalarkabel är det sista du ska lägga pengar på, det som spelar roll är kabelns egna resistans i förhållande till högtalarnas/stärkarnas impedans. Så länge du har kabel med lägre än 5% resistans av impedansen (dvs, kör du i 4 ohm på stärkare/högtalare så ska kabelns resistans vara max 0,2 ohm) så kan du använda vilken kabel som helst. Kabelns tvärsnitt är det som spelar roll, inte om det är syrefritt koppar eller massiva ledare etc etc Givetvis ingen gammal skabbig, ärgad elkabel då.

-edit- annars verkar det vara välmatchade grejer du plockat ihop. Har själv NAD o är supernöjd.

Så sant, så sant.
Pysslar inte länge så mycket med HiFi längre men såvitt jag vet har INGEN ännu lyckats visa vad en 200spänn/meter kabel tillför...Lägg dom pengarna på något roligare.
(Möjligtvis tillför den pengar i kassakistan hos säljaren och en viss känska av att vara blåst hos dig). Den som läst Bob Pease's (:Bugar krönika i ämnet vet vad jag menar!

Alla förstärkare i rimlig prisklass är bra idag, det du skall koncentrera dig djupt på är högtaleriet och inget annat Där gäller lyssna lyssna lyssna och åter lyssna. En annan sak är att alla högtalare passar inte för all musik så lyssna gärna med det du tänker lyssna på.. t ex nån CD du känner igen.

KNAS skrev:
OK. Då missförstod jag dig. Demorum kan inte alltid tillgodoses för lägre prissatta komponenter. Men det finns alltid en möjlighet för att flytta in komponenter i high-end demorum för mer privat visning. Bara att kontakta personalen om det. Det finns dessutom två butiker i Stockholm, så att finna vettig personal borde inte vara några problem.

Tja, "lägre prissatta komponenter" har jag aldrig frågat efter, så hur dom demas vet jag inget om :)

Det dom kallade för "high-end-rum" vid norra stationsgatan var iaf inte mycket att hänga i granen. Kalt, tomt och ingen vidare dämpning.
Att jag sen fick koppla om grejerna samt förklara för säljaren att vid en demo av en projektor för 80k så kanske inte komposit var lämpligaste valet av kabel (dvd -> projektor) gav mig inte direkt något större förtroende.

Jaja, jag kanske bara har råkat ut för rötäggen, men jag har träffat dom tillräckligt många gånger för att placera dom i slutet på listan över butiker jag besöker :)
I HiFi-kretsar här i stan ligger iaf inte hifiklubben högt i kurs.

Förhoppningsvis är det bättre på andra ställen då utbudet är bra!

Blackadder skrev:
Lyssna, lyssna och återigen lyssna!

Amen!

Jag har kommit till insikt i att köpa HiFi är ungefär som att åka runt hos färghandlare och bestämma sig för vilken gul färgnyans som är den vackraste.

Helt omöjligt om man inte får se färgen på plats där den är tänkt att appliceras.

Sådär ja.... då var varorna framme.

Är jag nöjd? Hmm JAAAAAAAA!
Ljudet är otroligt, första gången jag provlyssnade dom i sthlm så var ljudet ok men nu i mitt rum helt nya 2 timmar gammla så är ljudet helt jävla underbart. Förstärkaren verkar vara för stark, vrider upp en 1/4 av volymen och det går inte att vara kvar i rummet!!! Men det gillar vi :rofl :lol
Utseendemässigt så är högtalarna förbjudet snygga och förstärkaren ser ut som mitt egna lilla kärnkraftverk.

Total summan blev 10.647kr ink 5års försäkring utan självrisk. Men det var det värt utan en sekunds tvekan.

Nu är det bara att vänta in valborg då alla grannar är ute och jag hemma med folk och poppar till max.

Gå in på den här sidan..
http://www.ultimate.se/shop/

Ta kontakt med Jörgen han kan det här på sina fem!!!!!

More skrev:
Ska beställa ett nytt HiFi system snart.
Jag är lite osäker på om sakerna passar med varandra.
Typ om förstärkaren är för bra för högtalarna eller tvärtom osv. Passar den här typen av kabel till systemet. Ang kablarna kommer dom med sånda där tjurhorns liknande grejs som man kör upp i högtalaren eller måste man köpa till såna separat och sätta på dom själv?

NAD C320BEE Förstärkare 3700kr.
Specifikationer:
2x50 watt kontinuerlig effekt i 8 ohm
2x110 watt dynamisk effekt i 8 ohm
2x160 watt dynamisk effekt i 4 ohm
2x210 watt dynamisk effekt i 2 ohm
Fjärrkontroll
PowerDrive
Pre Oute/Main In-kontakter
7 guldpläterade linjeingångar
Ringkärnetransformator
Soft Clipping
12 trigger-funktion
Hörlursutgång
Mått i cm (B/H/D): 43/10/29
NADC320BEETI_1_b.jpg

B&W DM601 S3 3.600kr Par.
Specifikationer:
1-tums diskant
6,5-tums bas/mellanregister
Frekvensomfång: 70-20000 Hz (+/-3 dB), 50-30000 (+/-6 dB)
Känslighet: 88 dB
Impedans: 8 ohm
Mått i cm (H/B/D): 36/20/23
Vikt: 6 kg styck
DM601S3BK_1_b.jpg

TARA LABS Nexa Kabel 100kr/m.
En ny kabel som bygger på tekniken som används i modellerna i de dyrare serierna. Bra basåtergivning, dynamik och detaljering.
TARA Labs egen rekommendation:
Use for: Entry-level high-end systems; any system that could benefit from a more accurate, revealing cable

NEXASC_1_b.jpg

More skrev:
Sådär ja.... då var varorna framme.

Är jag nöjd? Hmm JAAAAAAAA!
Ljudet är otroligt, första gången jag provlyssnade dom i sthlm så var ljudet ok men nu i mitt rum helt nya 2 timmar gammla så är ljudet helt jävla underbart. Förstärkaren verkar vara för stark, vrider upp en 1/4 av volymen och det går inte att vara kvar i rummet!!! Men det gillar vi :rofl :lol
Utseendemässigt så är högtalarna förbjudet snygga och förstärkaren ser ut som mitt egna lilla kärnkraftverk.

Total summan blev 10.647kr ink 5års försäkring utan självrisk. Men det var det värt utan en sekunds tvekan.

Nu är det bara att vänta in valborg då alla grannar är ute och jag hemma med folk och poppar till max.
Grattis :)

Du har troligtvis fått mkt ljud för väldigt lite pengar :tummenupp

Jo ganska schysst pris med tanke på valutan.
Nu måste man ju börja köpa Cd skivor om man vill ha det ultimata klara ljudet...

Kahobe skrev:
Så sant, så sant.
Pysslar inte länge så mycket med HiFi längre men såvitt jag vet har INGEN ännu lyckats visa vad en 200spänn/meter kabel tillför...Lägg dom pengarna på något roligare.
(Möjligtvis tillför den pengar i kassakistan hos säljaren och en viss känska av att vara blåst hos dig). Den som läst Bob Pease's (:Bugar krönika i ämnet vet vad jag menar!

Alla förstärkare i rimlig prisklass är bra idag, det du skall koncentrera dig djupt på är högtaleriet och inget annat Där gäller lyssna lyssna lyssna och åter lyssna. En annan sak är att alla högtalare passar inte för all musik så lyssna gärna med det du tänker lyssna på.. t ex nån CD du känner igen.
men du, så kan du väl heller inte uttala dig ????
Att du inte vet vad det tillför beror endast på din egna hörsel, å ena sidan så verkar du inte kunna uppfatta riktigt höga toner etc och då räcker det med billigare kablar åt dig. Å andra sidan för dom som har grym hörsel har fått lägga myyyycket mer cash på kablar, men jag har då fått uppleva mycket mer dynamik i musiken än dig.

Så kör du med dina originalkablar som följer med paketet och var glad att du sparat pengar.

sege skrev:
Spela in högtalare eller inte spela in högtalare finns det mer teorier om än det finns tjafs om motstyrning.

Däremot märkte jag riktigt stor skillnad på min stärkare när den gått ett par dygn (stod på dygnet runt för att 'spela loss'). Mjuknade och blev mer dynamiskt.

vet inte vad för högtalare du har haft erfarenhet, men de jag har ägt har behövt spelas in i ca 200timmar innan dom börjat låta bättre

Ravetrancer skrev:
men du, så kan du väl heller inte uttala dig ????
Att du inte vet vad det tillför beror endast på din egna hörsel, å ena sidan så verkar du inte kunna uppfatta riktigt höga toner etc och då räcker det med billigare kablar åt dig. Å andra sidan för dom som har grym hörsel har fått lägga myyyycket mer cash på kablar, men jag har då fått uppleva mycket mer dynamik i musiken än dig.

Så kör du med dina originalkablar som följer med paketet och var glad att du sparat pengar.

Tänker inte argumentera om kablar för INGEN har hittills i blindtest lyckats att skilja mellan "långfibrig" koppartråd och vanlig. Inte heller skillnader i tvinning eller flätning eller något annat som "syrefri" Cu eller något som "impedansriktig" kabel.
Har aldrig fått höra så mycket butiks-bullshit som när jag vill veta varför 200spänn/meter-kabeln är bättre än en vanlig.
Det enda som möjligen skulle kunna påverka är kabelarean.
Men köp du din syrefria, impedansriktiga, vänsterflätade långfibriga kopparkabel. Glöm inte att köpa rätt färg. Jag har hört att röd låter mera skrikigt än blå.. :D

Alla bliva vi saliga på vår egen tro....

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti