Kan du HiFi?

Gällande kablar finns det mkt inom fysiken som säger att det skiljer på kablar och kablar.

Induktans
Resistans
Skin effekt
Oxid

Den som kan snacka bort dom sakerna som ickeexisterande blir jag impad av. Ta 2st jättetunna kablar, håll dom maxmialt långt från varandra, se till att ledarna blir lite lagom oxiderade, kör sen en fin signal genom kabeln. Gör samma sak men håll ihop plus och minus och tvinna dom med en skärm runt och använd 10st sådana omgångar, se till att kabeln är helt fri från oxid. Blir signalen i änden av kabeln samma? ICKE!!! Kabeln kommer inte heller bete sig likandant mot förstärkaren heller.

Kahobe skrev:
Tänker inte argumentera om kablar för INGEN har hittills i blindtest lyckats att skilja mellan "långfibrig" koppartråd och vanlig. Inte heller skillnader i tvinning eller flätning eller något annat som "syrefri" Cu eller något som "impedansriktig" kabel.
Har aldrig fått höra så mycket butiks-bullshit som när jag vill veta varför 200spänn/meter-kabeln är bättre än en vanlig.
Det enda som möjligen skulle kunna påverka är kabelarean.
Men köp du din syrefria, impedansriktiga, vänsterflätade långfibriga kopparkabel. Glöm inte att köpa rätt färg. Jag har hört att röd låter mera skrikigt än blå.. :D

Alla bliva vi saliga på vår egen tro....
ja och du är insatt såpass mycket så du verkar veta. Var det en bergsprängare från Biltema du hade? :)

Nu börjar jag bli riktigt j-a trött på att skriva långa inlägg bara för att upptäcka att man blivit utloggad (timeout) när det är dags att posta... :gnissla

Hur som helst, högtalarkablar har jag vid flera tillfällen, under optimerade omständigheter, hört påtaglig skillnad mellan. Visst, inget snack. Däremot aldrig mellan signalkablar, och jag har lyssnat på ett gäng.

Men det roligaste av allt i hifi-karusellen är när folk, både entusiaster och mer eller mindre seriösa tidningsskribenter, berättar om skillnader mellan prylar utan att ha A/B-testat på riktigt. Man lyssnar på ursprungsuppkopplingen, ägnar ett par minuter åt att byta högtalarkablar/signalkablar/förstärkare/högtalare/pickup/whatever, lyssnar igen och påstår sig kunna sätta fingret på specifika skillnader. Pyttsan. Minnesintryck av ljudkaraktär, speciellt när det handlar om så små skillnader som det ofta gör här, finns ingen människa som "minns" längre än absolut maximalt någon minut - oftast inte längre än ett tiotal sekunder. Allt därefter är mer eller mindre luddiga antaganden. :va
En seriös jämförande test utförs som riktigt A/B-test, alltså med möjlighet att direkt växla mellan referensobjekt och testobjekt, alternativt mellan olika testobjekt. :mattias

En seriös jämförande test görs också dubbelblint. :cool: Det innebär att personen/-erna som lyssnar dels inte vet om det är testobjektet eller referensobjektet som är inkopplat för tillfället, och dels inte vet *vilket* testobjektet är. :confused: Om man vet att man kommer att lyssna på kabel AAA och kabel BBB, så är det lätt att mer eller mindre medvetet väga in förutfattade meningar och förhandsinformation i bedömningen.

Av naturliga skäl är det ofta omständligt att göra en riktig dubbelblind lyssning, det kräver ju bland annat flera inblandade personer - en testledare och en eller flera lyssnare. Men en "vanlig" blindtest går utan större problem att göra med en enda person, med hjälp av slumpande omkopplingsutrustning.

Så när någon berättar att han/hon sålt sin förstärkare och köpt en ny (utan att ha jämfört dem sida vid sida), och att allt nu låter litet mer [whatever], då är det bara att le uppskattande och hålla med... :hihi

More skrev:
Sådär ja.... då var varorna framme.

Är jag nöjd? Hmm JAAAAAAAA!
Ljudet är otroligt, första gången jag provlyssnade dom i sthlm så var ljudet ok men nu i mitt rum helt nya 2 timmar gammla så är ljudet helt jävla underbart. Förstärkaren verkar vara för stark, vrider upp en 1/4 av volymen och det går inte att vara kvar i rummet!!! Men det gillar vi :rofl :lol
Utseendemässigt så är högtalarna förbjudet snygga och förstärkaren ser ut som mitt egna lilla kärnkraftverk.

Total summan blev 10.647kr ink 5års försäkring utan självrisk. Men det var det värt utan en sekunds tvekan.

Nu är det bara att vänta in valborg då alla grannar är ute och jag hemma med folk och poppar till max.
fan va härligt! NAD förstärkare är otroligt strömstarka och får ett grymt kraftigt ljud ur ganska så lite effekt. Min NAD T742 har en effekt på ca 5x50 watt, men det kan man fan inte tro när man skruvar upp volymen rejält. och bra låter det också med mina små 303or. kopplar jag in subben (audio pro sub nova) så kan det dunka på ännu fetare :)

bra köp tycker jag att du gjorde!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...