Kan detta ens hända?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kom på att jag har glömt att uppdatera er!

Svingaxeln satt bak-och-fram. Därför gick den inte att spänna åt ordentligt och den tidigare ägaren av hojen har tydligen varit okej med det.

Så var det med den saken! :huvet

Menar du att den ände av svingaxeln som skulle vara på vänster sida av hojen var på den högra sidan av hojen?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu går den ju bara att montera på två olika sätt, så det kan ju omöjligtvis vara så svårt att tyda bak och fram.

Eller föredrar ni in och ut?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
fram o tillbaks?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Inte för att det hjälper TS men exakt samma sak hände mig på en gammal Sucka GSX400E från 83, så man är inte safe bara för att hojen tillverkats i Japan. :brinnerup

Edit: Förstod det inte som att TS hade en splitter ny hoj, i sådana fall är det självfallet allvarligt. Men modellen har funnits sen 2006 och det jag ville peka på var att det händer att muttrar släpper även när hojar har fått några år på nacken.
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Inte för att det hjälper TS men exakt samma sak hände mig på en gammal Sucka GSX400E från 83, så man är inte safe bara för att hojen tillverkats i Japan. :brinnerup

Nu vet jag iofs inte hur gammal du är, men att svingen är oskruvad på en 29 år gammal hoj ser jag som osannolikt varför man inte kan beskylla japsarna på att axeln hängde lös.
 

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Insjön
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Appropå konstiga bultar som lossnar.
Andra säsongen med min Z1000 var jag och två kompisar på väg till norge för en dagstur.
Strax efter Älvdalen tyckera jag att jag får ett stenskott modell "stor sten".. Problemet var ju bara att jag mötte ingen och hade ingen fframför mig när detta ljud uppkom. Åkte vidare en stund och funderade på vart "stenen" kan ha träffat. Lagom kring Särna var det vägarbete och vägen var ett hav av bergkross. Efter någon Km på detta underlag stannade vi och funderade hurvida vi skulle vända eller inte. Då ser kompisen att ena fästet till ljuddämparen (akra) hade gått av. Som tur var hade jag med mig "stripes" så det gick att fixa. Sedan gick jag ett varv runt hojen för att se vart den "stora stenen" träffat. Och till min förvåning hittar jag nedre "motorupphängningsbulten" som ska sitta i höjd med fotpinnarna halvägs ut. Men hur i hel...te tänkte jag. Lyckades med lite hjälp från kompisarna få in hela bulten igen, men jag fick aldrig in den så pass att den stack ut på andra sidan. Förökte trycka in den än mer men det var stumt. Bulten hade gått av precis intill ramen. Så det var ett bultbrott som jag hade hört. Nåväl resan fortsatte men jag fick stanna lite då och då för att trycka in bulten. Cykeln hade då rullat ca 500 mil.
Fågade Kawa-verkstan hemma och de hade aldrig hört något liknande. Troligtvis har muttern dragits åt på tok för hårt.

Ville bara dela med mig av vad som kan hända, precis allting tror jag..
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top