Kan detta ens hända?

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Som tidigare Ducatist är man ju van vid att det rasar delar omkring en. Nu kör jag brittiskt och trodde allt skulle bli frid och fröjd. Dock gjorde en kompis en "lite jobbig" upptäckt på min hoj när vi stannade till under dagens körning.

Bulten som håller svingarmen stack ut nästan 2 cm och muttern var spårlöst försvunnen.

Är det ens möjligt att den skruvar ur sig själv? Är det något jag regelbundet borde kolla, att svingen är ordentligt fastskruvad? Det här känns helt bisarrt.

Photo 2012-05-19 20 17 52.jpg

Lyckligtvis hade en redan erkänd SH.com-hjälte möjlighet att hjälpa mig bogsera hem åbäket då jag inte vågade rulla en meter till. Tack igen! :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nere på Falken förra året tappade en kille i R600 bulten till stötdämparn bak. Både han och hojen voltade konstigt när hojen föll ihop och la sig på bakhjulet... Så ja, att dom mest konstiga skruvar lossnar kan verkligen hända!
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Shit! Den är ju inte så rolig... Tur att den inte hoppa ur helt under lite aktiv körning! Har inget vettigt att tillföra ämnet tyvärr.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Shit! Den är ju inte så rolig... Tur att den inte hoppa ur helt under lite aktiv körning! Har inget vettigt att tillföra ämnet tyvärr.

Jag vet inte om det finns något vettigt att tillföra, jag ville mest skriva av mig. Det här upptäcktes efter en stund aktiv körning med passagerare (!).
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Fotpinnskonungen Nash råkade ut för samma sak på sin D675 förra säsongen, upptäcktes under fika paus på dalarö
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hopsatt på de brittiska öarna?

Tur ni såg det innan den vek sig. Med tanke på min (begränsade) erfarenhet av engelskt järn...helrenovera alltid före varje tur och glöm inte det löpande underhållet.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Som tidigare Ducatist är man ju van vid att det rasar delar omkring en. Nu kör jag brittiskt och trodde allt skulle bli frid och fröjd....SNIPP...
Du är ju i alla fall på väg åt rätt håll:tummenupp Då, två cylindrar. Nu tre, och snart.......:)
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det finns antagligen en servicepunkt under någon av de tidiga servicarna som heter: Efterdragning. Kolla om den servicen har blivit utförd. Om inte: Kolla vilka fler bultar som omfattas av eventuell efterdragning.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Det finns antagligen en servicepunkt under någon av de tidiga servicarna som heter: Efterdragning. Kolla om den servicen har blivit utförd. Om inte: Kolla vilka fler bultar som omfattas av eventuell efterdragning.

Tack Ragge! Har ingen servicebok så det är definitivt någonting jag måste göra.
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Obehagligt, inte hör om det förut.
Håller med, kolla lagren och ta lite locktite så slipper du nojja.
60Nm ska det vara på stora muttern.
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Hoppas du får ordning på hojen. Troligtvis är det all kylarvätska du hällt över hela hojen som är boven i dramat ;)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ja kör loctutte på alla skruvar så fort jag kommer åt de eller ska skruva med de...
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag upptäckte att båda mina högra bultar till bakramen på min cbr900rr var påväg ut, 500meter efter besiktning

Tejpade över hålen så de skulle stanna kvar och sedan åkte jag väldigt tight med benet mot ramen hem. Inte i 200+ som det gick dit utan mer lagligt-..

Andra gången jag drog åt användes gänglåsning.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Imorgon ska jag nog se över alla skruvar och muttrar på hojen :)
Kan nog vara bra efter ihopsättningen.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Något liknande hände min Yamaha DT, muttern lossnade och det small till, men tur så var det i väldigt låg hastighet.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag kom på att jag har glömt att uppdatera er!

Svingaxeln satt bak-och-fram. Därför gick den inte att spänna åt ordentligt och den tidigare ägaren av hojen har tydligen varit okej med det.

Så var det med den saken! :huvet
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Bak och fram? Hur menar du nu? Är den inte rund?

Kanske menar att den var instoppad från fel håll och att försänkningen hade olika diameter på respektive sida vilket medför att muttern inte når skruven ordentligt.
Eller något, vad fan vet jag?!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top