Katt-Daddy
Ny medlem
Enligt vissa så är det partiklarna som är över 20 mikrometer som är farligast för motorn, för de är så stora att de fyller ut hela oljefilmens tjocklek, så att de kan skada motorlager osv.
Jag har också sökt lite på oljefilmens tjocklek i motorer, där är det forskare som hittat att oljefilmen brukar ligga på mellan 0,2 - 8 mikrometer. (bara snabb googling på "thickness of oil film in engines")
Jag har även forskat lite på hur stora partiklar de olika filtren släpper igenom och har hittat detta inlägg på ett annat forum:
http://www.evolutionm.net/forums/ev...ilter-testing-results-thread-4g63t-4b11t.html
Enligt detta så verkar det som att de bästa oljefiltren släpper igenom en del av allt under cirka 20 mikrometer, och vissa filter släpper igenom stor del av allt under 40 mikrometer. (Jag läste det där om förklaring av nominell och absolut filtrering, jag rekapitulerar inte det här, läs det själva i tråden jag länkade till)
Vilket som än stämmer gällande oljefilmens tjocklek, så låter ju det som att filtren inte klarar av att hålla oljan fri från de minsta skadliga partiklarna.
Min fråga blir då: Borde man byta olja (och filter för att bli av med de grövsta partiklarna som bildas kontinuerligt) oftare än vad man brukar göra? Kanske en gång i månaden (förutsatt att man kör några gånger i veckan kanske)?
Då kanske det är bättre för motorn att köpa en billigare olja (hälften eller 1/3 så dyr) och byta oljan 2 eller 3 gånger så ofta, än att köpa en dyr helsyntet och byta 1 gång per år? Och på detta sättet minimera de minsta partiklarna som filtret har svårt att fånga upp?
Finns det något i de finaste helsynteterna som motverkar dessa partiklar som filtren missar och som är så stora att de går igenom oljefilmen?
Jag har också sökt lite på oljefilmens tjocklek i motorer, där är det forskare som hittat att oljefilmen brukar ligga på mellan 0,2 - 8 mikrometer. (bara snabb googling på "thickness of oil film in engines")
Jag har även forskat lite på hur stora partiklar de olika filtren släpper igenom och har hittat detta inlägg på ett annat forum:
http://www.evolutionm.net/forums/ev...ilter-testing-results-thread-4g63t-4b11t.html
Enligt detta så verkar det som att de bästa oljefiltren släpper igenom en del av allt under cirka 20 mikrometer, och vissa filter släpper igenom stor del av allt under 40 mikrometer. (Jag läste det där om förklaring av nominell och absolut filtrering, jag rekapitulerar inte det här, läs det själva i tråden jag länkade till)
Vilket som än stämmer gällande oljefilmens tjocklek, så låter ju det som att filtren inte klarar av att hålla oljan fri från de minsta skadliga partiklarna.
Min fråga blir då: Borde man byta olja (och filter för att bli av med de grövsta partiklarna som bildas kontinuerligt) oftare än vad man brukar göra? Kanske en gång i månaden (förutsatt att man kör några gånger i veckan kanske)?
Då kanske det är bättre för motorn att köpa en billigare olja (hälften eller 1/3 så dyr) och byta oljan 2 eller 3 gånger så ofta, än att köpa en dyr helsyntet och byta 1 gång per år? Och på detta sättet minimera de minsta partiklarna som filtret har svårt att fånga upp?
Finns det något i de finaste helsynteterna som motverkar dessa partiklar som filtren missar och som är så stora att de går igenom oljefilmen?