Kan det vara viktigt att byta olja oftare än man brukar?

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Hoj
KTM 950 SM
Enligt vissa så är det partiklarna som är över 20 mikrometer som är farligast för motorn, för de är så stora att de fyller ut hela oljefilmens tjocklek, så att de kan skada motorlager osv.

Jag har också sökt lite på oljefilmens tjocklek i motorer, där är det forskare som hittat att oljefilmen brukar ligga på mellan 0,2 - 8 mikrometer. (bara snabb googling på "thickness of oil film in engines")

Jag har även forskat lite på hur stora partiklar de olika filtren släpper igenom och har hittat detta inlägg på ett annat forum:
http://www.evolutionm.net/forums/ev...ilter-testing-results-thread-4g63t-4b11t.html

Enligt detta så verkar det som att de bästa oljefiltren släpper igenom en del av allt under cirka 20 mikrometer, och vissa filter släpper igenom stor del av allt under 40 mikrometer. (Jag läste det där om förklaring av nominell och absolut filtrering, jag rekapitulerar inte det här, läs det själva i tråden jag länkade till)

Vilket som än stämmer gällande oljefilmens tjocklek, så låter ju det som att filtren inte klarar av att hålla oljan fri från de minsta skadliga partiklarna.

Min fråga blir då: Borde man byta olja (och filter för att bli av med de grövsta partiklarna som bildas kontinuerligt) oftare än vad man brukar göra? Kanske en gång i månaden (förutsatt att man kör några gånger i veckan kanske)?

Då kanske det är bättre för motorn att köpa en billigare olja (hälften eller 1/3 så dyr) och byta oljan 2 eller 3 gånger så ofta, än att köpa en dyr helsyntet och byta 1 gång per år? Och på detta sättet minimera de minsta partiklarna som filtret har svårt att fånga upp?

Finns det något i de finaste helsynteterna som motverkar dessa partiklar som filtren missar och som är så stora att de går igenom oljefilmen?

Hojars oljefilter släpper inte igenom mer skit än ett bilfilter så man kan lugnt köra rekommenderad oljebytesintervall som tillverkaren av hojen rek. Om hojen har gemensam olja i låda och motor bör man byta oftare än rek om man kopplar upp hojen på mbakhjul (kopplingsslir) eller vid enduro åka för där slirar man mycket på lammellerna. I dessa två senare fallen bör/måste man byta oljefilter också lika ofta som olja så inte oljefiltret sätts igen = bypassventilen öppnas så oljan går runt oljefiltret!

Vad är alla rädda ska hända med motorerna? Alla oljefunderingar på de här forumet:va

Slitaget på motorn är så lågt att om du inte kör den väldigt hårt så behöver du inte byta oljan oftare än vad tillverkarna definierat i servicehäftet.
Om du däremot kör race, stuntar eller på annat sätt plågar motorn med hård last kan det finnas en poäng med att byta oljan oftare eftersom att oljan slits hårdare och smutsas ner mer under sådana förhållanden.

De råd som jag fått är att man ska byta olja i mc:n innan vintervilan. Man slipper då kondens i oljan som gör att korrosion i lager kan uppstå. Fräsch olja under vintervilan är viktigast.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti