Kan bli krav på permanent ABS på motorcyklar i framtiden

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
ABS i sig är inget problem, att det däremot, enligt EU-kommisionens förslag, inte ska kunna stängas av borde innebära stora problem för alla som gillar att åka enduro/grusväg. Vidare verkar man vilja begränsa möjligheterna att förändra sitt fordon, se bl.a. sid 7, paragraf 3 i den länkade PDFn:

3) En förordning om krav på konstruktion av fordon:
- skydd mot olovlig ändring

Samtidigt har kommissionen föreslagit att enskilda exemplar eller små serier ska kunna undantas från vissa av kraven, återstår att se vad det innebär.

http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8478
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/files/com-2010-542_sv.pdf

Bra eller anus?

ABS = bra.

Att individen inte får välja själv om denne vill ha det på/av = anus.

Den här diskussionen påminner om den som pågick när ABS introducerades på bilar. Idag klagar ingen att ABS skulle ge sämre prestanda på grus, snö eller is. Samma sak kommer nog att gälla mc sidan tids nog.

Jag har iofs inte kört mc med ABS på grus själv, men sett en del filmer på nätet, där folk glömt koppla ur ABSen innan de kör grus, och i de fallen blir den faktiska bromsverkan väldigt dålig. Framförallt nedförsbackar verkar problematiska.

http://www.youtube.com/watch?v=8JhenlQlWuA

Kan också bli lite problem med ABS på motarder...

Kör du mycket grus med din motard?

Last edited:
Abs är ytligare ett exepel på barnvaktsstaten som lägger sig i.

Ville jag åka säkert skulle jag åka buss.

Bara för att eu är så stor sak i brysel måste de väll inte lägga sig i allt här med?

(Dagens 2 anpassade top gear citat:hihi)

Last edited:
Jag har iofs inte kört mc med ABS på grus själv, men sett en del filmer på nätet, där folk glömt koppla ur ABSen innan de kör grus, och i de fallen blir den faktiska bromsverkan väldigt dålig. Framförallt nedförsbackar verkar problematiska.

http://www.youtube.com/watch?v=8JhenlQlWuA

Förstår kritiken mycket väl. Som sagt var det likadant när ABS introducerades på bilar. På Audi UrQuattro gick det att koppla på och av ABS systemet. Idag skulle ingen komma på en sådan lösning då ABS systemen blivit så pass avancerade. Även ABS på motorcykel kommer nog att bli minst lika avancerade på framtida modeller. Bara för att de inte håller måttet idag betyder det inte att de inte kommer att göra det i framtiden.

I en paniksituation tror jag att ABS systemen kan rädda liv även på mc. Hur ofta bromsar folk inte omkull sig helt i onödan? Har sett det mer än en gång på SMC kurser under bromsövningar och efter raksträckorna där man måste bromsa ner farten rejält.

Sedan kan man tycka att det är mer manligt att köra utan hjälpmedel. Det är nog en prestige man får släppa lite på.

Polarn körde en abs hoj på blött gräs rätt in i ett staket för den ville inte bromsa överhuvudtaget, iförsig pissig broms på blött gräs annars med men det var ett skämt.
Sen är det stora fula enheter så då blir det ännu mer skit man ska gömma om man vill bygga om.
Det är ju bra med ABS men låt alla få välja, eller ge återfallsknuttarna en bromskurs.

Abs är ytligare ett exepel på barnvaktsstaten som lägger sig i.

Ville jag åka säkert skulle jag åka buss.

Bara för att eu är så stor sak i brysel måste de väll inte lägga sig i allt här med?

(Dagens 2 anpassade top gear citat:hihi)

Informera en oinvigd i alla nackdelar med ABS.

men om man vill bromsa ut bakhjulet i ingången av en kurva då??

bra fungerande abs på frambromsen klagar jag inte på ;) men bak? på offroad/enduro-hoj??

Informera en oinvigd i alla nackdelar med ABS.
Egentligen inte så mycket om den fungerar så bra som i nya bilar, vilket det inte gör än.
annars ska det väll vara nått kilo extra bara, är väll inget vid laglig körning på väg.

Kom mest att tänka på två enligt mig rätt roliga citat när jag läste tråden bara.

Är mest emot fler säkerhets regler, är väl fan upp till varje förare vad den vill ha på sin hoj. Och innan nån drar döda-lekande-barn kortet vill jag på peka att man ska anpassa farten jadda jadda du kan resten.

Last edited:
Egentligen inte så mycket om den fungerar så bra som i nya bilar, vilket det inte gör än.
annars ska det väll vara nått kilo extra bara, är väll inget vid laglig körning på väg.

Kom mest att tänka på två enligt mig rätt roliga citat när jag läste tråden bara.

Är mest emot fler säkerhets regler, är väl fan upp till varje förare vad den vill ha på sin hoj. Och innan nån drar döda-lekande-barn kortet vill jag på peka att man ska anpassa farten jadda jadda du kan resten.

Håller med:tummenupp det där med fart och bromsande i allmänhet och synnerligen kurvor är vi ju lysande på att hantera.

På bilar, att bromssträckan på halt underlag blir längre t.ex.

Men jag förstår inte varför en lag, låt kunderna bestämma istället.

Kan man köpa en ny bil utan abs?

Jag vet att jag är tråkig... men hur många bilförare bromsar ut sig.

Hos oss är det dom flesta som går omkull:rolleyes:

Last edited:
Ser inget problem med ABS, men som sagt, det bör i så fall vara urkopplingsbart. Det är det ju till viss mån ändå, bara att hissa upp bakhjulet och i med trean o lite gas så blir det felkoder som stänger av det...

Men att det blir krav på ABS på alla standardhojar ser jag som positivt. Räddar nog fler än det skadar, framförallt på typ glidarhojar och sånt.

Blir det en lag, så tvingar det tillverkarna att göra bättre system. På en enduro t.ex är det ju möjligt att göra känsligheten lägre, eller regleringen hårdare för bakhjulet.

Kan man köpa en ny bil utan abs?
O ja :) Lada Niva finns inte med ABS alls, och tror att det går att köpa en Dacia utan ABS :)

Förstår inte alls er som jämför ABS på bilar med ABS på motorcyklar, och det är inte för att det är bättre system i bilen. På hojen vill i varje fall jag kunna känna att det bara är jag och motorcykeln, inte dussinet olika elektriska system som "underlättar" och till slut medför att det blir lika mekaniskt att köra hoj som bil. Man får liksom en helt annan respekt för hastigheter och inbromsningar när man låst framhjulet några gånger.

Självklart är det säkrare med tex ABS men det är för mig helt självklart att kunna välja att stänga av den när jag vill, om jag så bara vill testa hur bra jag bromsar utan ABS Jag kommer aldrig att köpa en ny hoj med ABS som inte går att koppla ur.

Brukar vara lätt att koppla ur ABS-funktionen genom att bryta ledningen till en av givarna, systemet tolkar det som ett fel förstås och då har du normal bromsfunktion kvar utan ABS. Bara att dra upp en brytare till styret/instrumentpanelen.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph