Kan avgassystemet påverka?

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Kawazuki ZX9R
Jag har som ni kanske ser en GSX-R 750.
Jag hade ett sportsystem på den innan jag bytte tillbaka till orginalet.
Varför undrar en del? Jo jag kan inte köra in i mitt område med sportsystemet på sent på kvällen utan att göra mig ovän med en massa grannar + att det var gammalt och fult. Det lät en hel del då det var i stort sett helt rakt blås rakt igenom.
Men nu över till mitt problem. Jag tycker mig känna av att en del av draget försvunnit så det har säkert försvunnit ett par hästar.
Men värst av allt är att när jag varvar fullt ut ibland så verkar det som om den inte får tillräckligt med luft eller sopp?
Det hostar till lite och den sackar. Upplevde aldrig detta med sportsystemet.
Är det så att man ställer in förgasare och annat efter motståndet i avgassystemet eller något? Kan jag behöva ställa in förgarasrena eller något liknande?

Den får mest troligt FÖR mycket soppa på fullgas och höga varv beroende på det restriktiva avgassystemet som gör att blandingen blir fetare än med ett öppet system. Vill du veta exakt vad som händer, boka tid i en Dynobänk. Vill du göra det enklast möjliga, gå ned en storlek på huvudmunstycket, t.ex. från 132.5 till 130, eller 130 ned till 127.5.

Ok det låter ju logiskt. Vad kan det vara för orginalmunstycke till en GSX-R 750 1990 då? Ändrar man alltid sådana här grejer när man sätter på sportsystem?

På en 90:a strypte de förmodligen till 100 hästar i avgasgrenröret på samma sätt som 88-89. Skruva loss grenrören och kolla om det sitter ringar i röret som minskar diametern just i anslutningen mot cylindern.

Du kan kolla min tidigare tråd om det :
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=96383 där jag mätte upp hur det såg ut i mina rör.

Om man slipar ur de ringarna så bör originalsystemet andas bättre (förutsatt att det ser ut så i ditt grenrör) och man borde kunna närma sig den ostrypta specen.
Som sagt behöver man nog gå ner i munstycke jämfört med när man har sportdämpare. Andersbrink ger bra råd där.

Jag har själv ett 4-1-system där allt är bestyckat för sportdämpare.
När jag sätter på en tystare dämpare jag har utan att ändra munstycken så får jag ungefär de fenomen du beskriver, dvs mera restriktiv på höga varv.
Men fördelen är att MC:n då mera anpassas till omgivningens behov av fridfullhet.
Jag har inte börjat testa med några andra bestyckningar själv.
Min förgasar-tråd här :
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=96287

Tänk på att från början satt det munstycken anpassade till 100-hästars-strypningen och originalsystem (jag vet inte om de skiljer från ostrypt specen men tänkbart) så det kanske inte är så intressant att just eftersträva det som satt monterat när den lämnade butiken.

Last edited:
Magge skrev:
Ok det låter ju logiskt. Vad kan det vara för orginalmunstycke till en GSX-R 750 1990 då? Ändrar man alltid sådana här grejer när man sätter på sportsystem?

Det står i servicemanualen (som det också finns sticky-trådar för här i meck-hörnan). Vad är det för storlek på knasarna, CV34, CV36 eller CV40?

Jag har aldrig fått de länkarna i stickytråden att funka? Det verkar som om de sidorna har lagt ner...
Men om nån har någon som helst nerladdningsbar info eller servicemanual till en GSX-R750 1990 så skulle jag bli skitglad! :D

Det enklast kanske är att köpa en db-killer till ditt helsystem? Hojjen kommer fortfarande att gå lite fett men gissningsvis mycket bättre än med ett helbafflat orginalsystem. Kanske värt att pröva?

Bättre bild hos Alpha Sports :
http://70.85.253.252/supr/1990 GSXR750/08.htm
men sämre prislista och lite dyrare?.

Jag provade att sätta ihop en trevlig beställningslista där och de kör samma enhetsfraktbelopp på ca 45 dollar oavsett om man beställer några små munstycks-prylar tills man kommit upp i en ganska stor mängd delar. Det hänger på totalvikten, de tycks ha förfinat systemet jämfört med tidigare när de hade någon slags enhetspris per del som summerades till otrolia fraktbelopp. Så nu tycks det faktiskt gå att beställa till rimlig frakt om man ser till att beställa mkt på samma gång...

Last edited:
Kan man på ett enkelt sätt plocka ur insatsen på orginalsystemet?
Jag har ett 4 till 1 system. Och sen använda sig av en db-killer?
Orginalsystemet verkar ju inte gå att få isär på något sätt?

Ta grenrören från ditt räsersystem och mecka ihop det med en ljuddämpare från tex en gsxr1000, de har ju fullt tillräckligt flöde för många hästar, väger ingenting och är tyst.

Magge skrev:
Problemet är att jag har sålt mitt räsersystem... :huvet
Jag tror det kan vara värt att kolla om det sitter strypningar i original-grenrören.

Om du sedan tänker på ett räsersystem igen så verkar de finnas rätt rikligt på
http://www.ebay.de till GSX-R i alla dess former.

Sök med strängen "GSX* auspuff" eller liknande, dvs Tryck Här elller HÄR. Jag har fått tag på två kompletta system därifrån till bra priser. Det kostar typiskt ca 50-60 EUR i frakt för ett helt system.

Då har man äntligen fått på sitt nya system och det blev så här.
Knepigt vad mycket ett system kan påverka. När jag hade orginalsystemet på och större munstycken än normalt (Vilket jag troligtvis har) så kunde jag inte ens choka utan att den dog. Men nu är bettan i topptrim igen med sitt nya Micronsystem! :banana
Jag trodde inte att ett effektsystem kunde påverka så mycket men jag påstår mig känna en hel del skillnad. Det är som om den får den där lilla extra kicken/snärten när man drar på. Så nu e jag glad igen! :tungan
Men ett litet problem uppstod. Fotbromsen tar i kröken nu. Jag gillar att ha bromsen långt ner. Jag kan flytta upp den igen men då kan jag inte sitta bekvämt och ha foten på bromsen jämt. Nån som har nåt tips på hur man kan lösa det?

Bifogat

• Dsc00444.jpg
    Dsc00444.jpg
    126 KB · Visningar: 95
Last edited:
tycker det verkar som ett ofog att ha foten på bromsen jämt, såvida du inte åker på bakhjulet hela tiden. Verkar lätt att panik-låsa upp bakhjulet. Sluta med det! Problemet löst :hihi

Jämnt kanske inte är rätta ordet. Jag tänkte mer på när åker en slingrig väg i lite högre tempo, då känns det bra at ha foten på bromsen större delen av tiden.

Det ser ju bra ut det där Micronsystemet. Vilka munstycken kör du med ?
Står nålarna i mittenläget ?

Apropå bakbroms: Just när jag hade skaffat min GSX-R (max 20 minuters sporthojs-körvana totalt då) så kom jag in lite för snabbt mot en kurva mot ett backkrön och "blev rädd att jag inte skulle kunna ta kurvan". Så som en reflex bromsade jag med bakbromsen. Det resulterade i bakhjulssladd som jag visserligen parerade rätt bra men det gjorde att jag vinglade över i mötande körfält just före backkrönet. Som tur var hann jag tillbaka på nån sekund. Bara en halv sekund efter kom både bilar och MC i mötande fil. Jag tror inte de hann se vad jag hade hållit på med där bakom backen men jag var väl mest glad att inte råka värre ut än att få en minnesbeta. Så efter det så är jag rätt försiktig med i vilket läge jag bromsar med bakbromsen på "en slingrig väg i lite högre tempo".
:3freak

Last edited:
gunnar_gt750 skrev:
Det ser ju bra ut det där Micronsystemet. Vilka munstycken kör du med ?
Står nålarna i mittenläget ?
Mycket bra fråga. Jag vet inte själv. Det enda jag kan komma fram till är att jag nog har större munstycken än orginal. Öööööööh... nålarna? Jag är så rookie man kan bli på det här. :confused:

Magge skrev:
Mycket bra fråga. Jag vet inte själv. Det enda jag kan komma fram till är att jag nog har större munstycken än orginal. Öööööööh... nålarna? Jag är så rookie man kan bli på det här. :confused:

Munstyckena skall vara större än original om du har ett sånt där system.
Nålarna är di däringa tingesterna som sitter mitt i den trotteln som styrs av vaakum. Det finns fem spår i nålen som i ett av dem sitter det en c-låsbricka som bestämmer höjden på nålen. Jag tror mittenspåret brukade vara läget när hojarna var nya men allt beror på huvudmunstycke och avgassystem och vad det är för sorts nål, vad som är bästa läget. Sånt får man prova ut med praktiska prov. Jag tror min nål sitter ett snäpp högre men jag har inte klurat ut om fenomenet att den verkar lite kvävd mellan 7000-9000 varv med laglig ljuddämpare beror på att den får för mkt eller för lite bensin. Eller för lite eller för mkt luft :) Med race-dämpare stämmer det hela bättre. Jag behöver ha något kvar att mixtra med nästa år också så det där är inget jag behöver fixa nu.

Går din bra nu så behöver du inte alls fundera på det.

Det senaste som händer med min 88:a hittar man alltid här:
http://suzuki.medial.com/gsxr/main.html

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...