Kan andningsreflexen upphöra vid alkoholkonsumtion?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Eftersom det finns en hel del olika folk här på forumet så finns det säkert en och annan som jobbar inom vården som kan svara på den frågan. Om man dricker tillräckligt mycket, kan andningsreflexen upphöra då? Eller är det pga andra grunder som det händer?

Eftersom du "slår ut" vissa grundläggande reflexer, som att kräkas rätt osv, så ja - du kan sluta andas om du dricker för mycket. Alkoholförgiftning is a bitch!

Enligt mina vänner var jag inte så aprak. Var betydligt onyktrare för 2 veckor sen.

Hagge, prova inte :mattias

Jag tror mig inte klara av att dricka så mkt, man måste ju iaf klara av att dricka :)
Dunktömningsfester är ju prima exempel...

Det jag menar är att fullhetsgrafen går i x^2 och ju fullare man blir ju svårare blir det att för glaset till munnen.

Hagster skrev:
Eftersom det finns en hel del olika folk här på forumet så finns det säkert en och annan som jobbar inom vården som kan svara på den frågan. Om man dricker tillräckligt mycket, kan andningsreflexen upphöra då?

Ja det kan den.

Freppa skrev:
Vid +4 promille är du död. Punkt slut.

Nu pratar vi om värmlänningar, som till skillnad från vissa fjollträskinvånare tål lite sprit. EM har lärt oss mycket.

Freppa skrev:
Vid +4 promille är du död. Punkt slut.
Nja... Många ja, men har du erfarenhet kan du komma upp i nästan det dubbla...
Läste nån artikel om en sjuksköterska som kom in på akuten med 8 promille.... Hon var iofs tokalkis men hon överlevde....

Last edited:
Å andra sidan, det är kanske det de menar med "survival of the fittest". Om man prompt måste dra i sig så mycket, bör man isf existera?

Freppa skrev:
Å andra sidan, det är kanske det de menar med "survival of the fittest". Om man prompt måste dra i sig så mycket, bör man isf existera?
Bra fråga Freppa... Man måste ha VÄLDIGT mycket erfarenhet för att komma upp i dessa mängder.. Men hurvida man bör existera eller inte lämnar jag till andra att svara på..

Alkohol

Vissa "rutinerade" tål långt mer än 5 promille (som brukar anges som dödsgränsen). Däremot slår du ut stora delar av autonoma nervsystemet (andning, hjärtat etc.) vilket är det som oftast dödar vid alkoholförgiftning...

Både andningsreflexerna och styrningen av hjärtat upphör att fungera när man kommer över en viss gräns. Påverkan i negativ riktning kan uppträda redan tidigare. Bakfylla kan också ge upphov till störningar pga alla de toxiner som bildas vid nedbrytning av etanolen. Så nog fan är det farligt att dricka sprit om man inte vet att sätta stopp i tid.

Det kallas Ångest, Noice. Det är för att du gjort en massa saker med flickor som du inte borde gjort :D

Aceton

Vid för mycket alkohol klarar inte korppen av att bryta ner det fullständigt. Det ger bl. a. en anaerob reaktion (syrefri) som bildar ketonkroppar. På ren svenska producerar din kropp aceton, mindre hälsosamt. Alla tonåringar borde läsa fysiologi och lära sig mer om processen, riktigt spännande föreläsning.

Det är nog fler bakomliggande orsaker än bara alkoholen som gör att en andningsreflex slutar att fungera. Men som sagt vid en viss mängd (indviduell) så slutar den att fungera.

Freppa skrev:
Det kallas Ångest, Noice. Det är för att du gjort en massa saker med flickor som du inte borde gjort :D

Men jag ångrar ju aldrig nått :va

jag ska sluta dricka sprit, ska bara hålla käften i fortsättningen :näsblod

valmers skrev:
Nu pratar vi om värmlänningar, som till skillnad från vissa fjollträskinvånare tål lite sprit. EM har lärt oss mycket.

Du vet om att Fjollträsk är en by beläggen mellan Örebro och Karlskog, dess riktiga namn är dock Fjugesta, men Fjollträsk är betydligt mer passande på en byhålla som denna.
Det är även i denna by man blir full utav "vatten" upphält i dunkar och falskor :fakta
Detta vatten har dock få sin benämning från byhållans riktiga namn, dvs att det kallas Fjuegstavatten.

Nu vet du det :banana

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...