Kampsport - Officiell tråd

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

MikkE

Guest
Tänkte det kunde vara kul att snacka om kampsport här.

Ni som vill spy galla över sporten hänvisar jag till dumpforumet!

Sitter själv och ser på live UFC-evenemang kl 04 på natten och även UFCs serier The Ultimate Fighter (nu säsong 10, heavyweights). Underhållande för mig!
Var inne i K-1 förut men intresserade mig mer för UFC.

Såg även nyss Uppdrag Granskning på SVT1 där jag inte de gjorde ett alltför bra jobb med att vinkla MMA-sporten till det mer positiva med den.

georges_st_pierre.jpg

Last edited:
UFC all the way baby. Jäkligt underhållande med lite ufc på burken och sen en kall dryck i handen.

Fredag kväll här kommer jag :yoparty

Jag har hållt på med kampsport sedan typ Dackefejden men har svårt att fastna för MMA. Jag tycker helt enkelt att det är trist att kolla på.
'
Men det är klart störande att det talas om förbud igen. Jag trodde i min enfald att vi var förbi det efter 40 års debatterande om proffsboxningens vara eller inte vara.

Har också kört också diverse kampsporter genom åren.
Aikido, BJJ, Boxning, Thai och nu har jag just börjat köra kickboxning.
Dock byter jag teknik mm för att prova något nytt, så jag blir aldrig riktigt bra på något. Kör det mest för att det är bra träning under vintern.

Ang MMA så tyckte jag det var ganska trist innan jag körde BJJ och lärde mig vad som är bra och dåliga tekniker på golvet. Och vad som är svårt och lätt mm. Det såg bara ut som dom kramades. Nu ser man varje arm, finnt, läge mm. Och då blir det kul som fan.

När det nu kommer en UFC-gala på lördag som ska vara i Manchester, England som dessutom sänds i vettig tid (kl 22) för oss i Sverige så får jag besök av tre tjejkompisar från Stockholm. Det var ju just typiskt. Får man undvika nyheter och söka torrents.

När det nu kommer en UFC-gala på lördag som ska vara i Manchester, England som dessutom sänds i vettig tid (kl 22) för oss i Sverige så får jag besök av tre tjejkompisar från Stockholm. Det var ju just typiskt. Får man undvika nyheter och söka torrents.

Du får väl lära dom vad underhållning egentligen är för något!

Matchen i helgen mellan Fedor och Rogers. Kolla in 8.20 , vilken snabbhet och kraft !!
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/SCZhDGQCGgk&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/SCZhDGQCGgk&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Jag hyser respekt för i stort sett all kampsport, såväl stående som liggande och har ett genuint intresse för många stilar, sporter och arter.

Dock med ett stort undantag och det är all MMA där man får slå och sparka på någon som ligger ner. Sedan om man tävlar i UFC, Pride, Vale Tudo och allt vad f*n det heter, det struntar jag högaktningsfullt i. Av någon outgrundlig anledning har det blivit det nya svarta inom kampsport och det är något som Alla [tm] tycker är så Fräckt [tm]. Det är väl som vanligt, vi apar efter USA, utan att tänka. Värre dynga finns inte, ur min synvinkel sett.

Kampsport har i alla tider varit synonymt med lite "tuffare tag" och haft samhällets ögon på sig och inte alltid setts med så blida sådana. Likväl har det ur min erfarenhet alltid funnits en sorts "heder".

Om man lämnar kampsporten för en stund och går ett antal tiotal år bakåt i tiden, långt före min tid, dvs när våra föräldrar var unga, så när det var slagsmål slogs man tills någon låg ner och sedan var det bra. Fick någon en snyting och gick i backen så var det bra. Det fanns en viss "heder och moral" även i gatuslagsmålen.

Men idag, man läser näst intill varje vecka i Aftonblaskan om någon som blivit överfallen på sta'n och man har slagit och sparkat på någon som ligger ner, tills denne varit slarvsylta.

Inte för att det någonsin är befogat att slåss på sta'n, jag har aldrig själv varit i ett bar- eller gatuslagsmål - jag håller mig till sparring-ringen, men vilka signaler sänder det till dagens ungdomar, när det i de "hetaste" kampsportstävlingarna tillåts slag, sparkar och knän på en motståndare som ligger ner?

Fy fan.

Antagligen börjar man bli gammal, för jag känner mig som en grinig gammal gubbe när man ens ska behöva ta upp sådant här till diskussion.

For the record, tränar själv kick- och thaiboxning (sedan 2003, har tidigare kört judo, någon termin på sent 80-tal), med stort fokus på det tidigare och självfallet har vi ett gäng youngsters på klubben som tycker MMA är intressant. Jag dömer självfallet ingen och alla får syssla med vad de vill. Tillika, de som fightas i MMA gör det helt på eget bevåg och egentligen är det helt ok med mig, då jag alltid är av åsikten att så länge två parter gör något med ömsesidig förståelse så är det helt ok, oavsett om de slätar av varandra i varsin grodmansdräkt eller om de slår skiten ur varandra med varsin stekpanna, men jag har svårt att se att det finns någon sorts "gentlemannaheder" kvar i denna s k "sport".

Abstruse: Det där du nämner om gentlemannaheder kan jag hålla med om. Om någon får in en bra träff på sin motståndare och denna faller till marken så tycker jag inte att fightern ska behöva fortsätta slagen på någon som nästan är helt utslagen. Man räknar ju poäng också liksom.

Tränat kickboxning i lite över ett år, men iochmed flytten till Varberg så har det inte blivit något nu under hösten. Däremot finns Thaiboxning här vilket jag tänkt joina till våren.

Och precis som Abstruse så ogillar jag när ena motståndaren kastar sig över den halvt medvetslöse och slänger in 5-10 slag mot oskyddad skalle i väntan på att domaren ska avbryta det hela. väldigt osmakligt i mina ögon.

Sen tycker jag det helt klart är roligaste när båda killar står upp och slåss, ligga ner och krama varandra känns lite "jaha", även om jag kan förstå och uppskatta taktik osv. vid liggandes.

Inte hunnit se vad SVT hade att säga om MMA, det får nog vänta till helgen.

Dock med ett stort undantag och det är all MMA där man får slå och sparka på någon som ligger ner. Sedan om man tävlar i UFC, Pride, Vale Tudo och allt vad f*n det heter, det struntar jag högaktningsfullt i. Av någon outgrundlig anledning har det blivit det nya svarta inom kampsport och det är något som Alla [tm] tycker är så Fräckt [tm]. Det är väl som vanligt, vi apar efter USA, utan att tänka. Värre dynga finns inte, ur min synvinkel sett.

Kampsport har i alla tider varit synonymt med lite "tuffare tag" och haft samhällets ögon på sig och inte alltid setts med så blida sådana. Likväl har det ur min erfarenhet alltid funnits en sorts "heder".
.

Du har en poäng men frågan är om. Boxning Hur många gånger kan man gå i backen och få 10sek på sig att återhämta sig hur många gånger per match kan man bli så pass groggy att man går i backen? Tror verkligen inte det kan vara speciellt bra.

UFC inga sparkar i huvet när den ena ligger ner är tillåtna, skillnad var när det de körde utan handskar och mer eller mindre allt var tillåtet. Idag tycker jag domarna bryter snabbt, när den som gått i backen inte försvarar sig eller slutar göra motstånd.

UFC enligt mig är faktiskt lite gentleman-sport. Hur det är i i andra MMA-tillställningar kan jag inte yttra mig om, ok Pride får man sparka på någon som ligger och är mer brutalt.

Är också ett stort fan av diverse kampsporter dock blir det som ni säger lite för mycket när dem sitter över någon och armbågar i huvudet.
Blir ju inte bättre av att deltagarna är så envisa och nästan vägrar ge upp :)
Blir spännande att se hur länge Fedor fortsätter så här..

...slå och sparka på någon som ligger ner...

Att jämföra en sport där reglerna godkänner sparkar mot liggande med gatukickers som kickar knockade svenssons på backen gillar jag inte då det är så långt ifrån samma sak.

Har man tränat att försvara sig trots att man ligger ner så är man heller inte särskillt besvärad av att ligga på rygg med någon som försöker sparka på en.

En svensson som redan blivit knockad och blir kängad i ansiktet riskerar svåra nackskador och hjärnskador pga sina helt avslappnade nackmuskler.

En tränare jag haft pushade oss alltid att fortsätta anfalla vår sparringpartners när dom/vi trillade ner på marken. Inte för att göra oss till hänsynslösa mördarmaskiner utan för att personen som låg på rygg skulle få lära sig att fortsätta försvara sig. Men vi tränade förståss självförsvar och inte nån slags poängtävling.

Du låter nästan som någon som vill förbjuda road racing för att det inspirerar vissa muppar att rejsa på gatan. Ungefär som att dom inte skulle rejsat på gatan oavsett om det fanns road racing eller inte,

Kampsport är faktiskt riktigt trevligt att kika på. Följer flera olika "ligor" mer eller mindre intensivt. Tidigare var det K-1, men tycker det har tappat litet på sista tiden när dem gamla hjältarna började tackla av. Nu är det väl mest UFC då det är det som exponeras mest på TV. Men gillar egentligen Pride litet mer, mera våld och inte lika mycket trashtalk som verkar vara halva grejen i USA. :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti