Jag hyser respekt för i stort sett all kampsport, såväl stående som liggande och har ett genuint intresse för många stilar, sporter och arter.
Dock med ett stort undantag och det är all MMA där man får slå och sparka på någon som ligger ner. Sedan om man tävlar i UFC, Pride, Vale Tudo och allt vad f*n det heter, det struntar jag högaktningsfullt i. Av någon outgrundlig anledning har det blivit det nya svarta inom kampsport och det är något som Alla [tm] tycker är så Fräckt [tm]. Det är väl som vanligt, vi apar efter USA, utan att tänka. Värre dynga finns inte, ur min synvinkel sett.
Kampsport har i alla tider varit synonymt med lite "tuffare tag" och haft samhällets ögon på sig och inte alltid setts med så blida sådana. Likväl har det ur min erfarenhet alltid funnits en sorts "heder".
Om man lämnar kampsporten för en stund och går ett antal tiotal år bakåt i tiden, långt före min tid, dvs när våra föräldrar var unga, så när det var slagsmål slogs man tills någon låg ner och sedan var det bra. Fick någon en snyting och gick i backen så var det bra. Det fanns en viss "heder och moral" även i gatuslagsmålen.
Men idag, man läser näst intill varje vecka i Aftonblaskan om någon som blivit överfallen på sta'n och man har slagit och sparkat på någon som ligger ner, tills denne varit slarvsylta.
Inte för att det någonsin är befogat att slåss på sta'n, jag har aldrig själv varit i ett bar- eller gatuslagsmål - jag håller mig till sparring-ringen, men vilka signaler sänder det till dagens ungdomar, när det i de "hetaste" kampsportstävlingarna tillåts slag, sparkar och knän på en motståndare som ligger ner?
Fy fan.
Antagligen börjar man bli gammal, för jag känner mig som en grinig gammal gubbe när man ens ska behöva ta upp sådant här till diskussion.
For the record, tränar själv kick- och thaiboxning (sedan 2003, har tidigare kört judo, någon termin på sent 80-tal), med stort fokus på det tidigare och självfallet har vi ett gäng youngsters på klubben som tycker MMA är intressant. Jag dömer självfallet ingen och alla får syssla med vad de vill. Tillika, de som fightas i MMA gör det helt på eget bevåg och egentligen är det helt ok med mig, då jag alltid är av åsikten att så länge två parter gör något med ömsesidig förståelse så är det helt ok, oavsett om de slätar av varandra i varsin grodmansdräkt eller om de slår skiten ur varandra med varsin stekpanna, men jag har svårt att se att det finns någon sorts "gentlemannaheder" kvar i denna s k "sport".