Kamphund?

Då är det ingen renrasig APBT, punkt. Finns en rasstandard av en anledning och din hund samt dennes förfäder är inga renrasiga hundar. ALLA renrasiga APBTs håller sig inom dom gränserna.

fel!

finns inga rasstandarder ang pitbullens storlek eller utseende utan det enda som är viktigt är prestationen. En riktig pitbull avlas efter hur den presterar arbetsmässigt sedan vad det arbetet är behöver vi inte diskutera vidare här.

Sorry men det där är garanterat ett av de mest korkade "försvaren" som finns.

Hundägaren är alltid den som är skyldig att hålla uppsikt över sin hund så att den inte skadar andra, om ett barn klampar på och drar i din hund så är det du som hundägare som brister i din uppsikt över din hund, finns inget annat att säga.

Och ja, föräldrar har ett ansvar för sina barn också men till sist o syvende så är det hundägaren som är skyldig till neglekt om hunden biter någon.

självklart, jag håller med dig till fullo, just därför är jag alltid ett steg före, utmanar aldrig ödet osv och ja, jag vet, om jag inte är i närheten och det skulle hända något är jag ansvarig. men jag utsätter inte mig för dumma situationer, simpelt! men det spelar ingen roll med vilken hundras. det jag menade med det inlägget att man måste tänka simpelt, och naturligt. det finns bara överlevnad för hundar, överleva till varje pris, då om dem då inte har en stark ledare så tar dem över den rollen och skyddar mot allt. det är min teori och det funkar för mig. och jag tror det funkar på alla raser.

:gråta Men fan, det stockade sig i halsen när jag läste det här. Hur fan man kan va så grym! Och fan vilken tur hon hade som hamnade rätt så pass tidigt ändå!:krama:tummenupp

Ja, hon hade tur. Många som inte har det. Dock e hon fortfarande 9 år senare rädd för andra hundar. Hur mycket jag än träna med hon genom åren. Ser hon en annan hund så springer hon. Tog beslutet för ett par år sen att skita i det helt enkelt då hon blev så stressad, har en hund till som är 1,5 år äldre och dom har varandra. Finns inget behov för dom att träffa andra hundar. Fast hon är rädd för hundar har hon aldrig bitit en annan hund när jag låtit hon träffa andra hundar, hur mycket dom än varit på. Kändes jävligt onödigt o utsätta henne för den stressen bara för att, speciellt med tanke på att jag har en hund till. :)

Ja, hon hade tur. Många som inte har det. Dock e hon fortfarande 9 år senare rädd för andra hundar. Hur mycket jag än träna med hon genom åren. Ser hon en annan hund så springer hon. Tog beslutet för ett par år sen att skita i det helt enkelt då hon blev så stressad, har en hund till som är 1,5 år äldre och dom har varandra. Finns inget behov för dom att träffa andra hundar. Fast hon är rädd för hundar har hon aldrig bitit en annan hund när jag låtit hon träffa andra hundar, hur mycket dom än varit på. Kändes jävligt onödigt o utsätta henne för den stressen bara för att, speciellt med tanke på att jag har en hund till. :)

håller fullt med, min träffar inte någon annan hund förutom dem som hon träffar relativt ofta, typ mina kompisars hundar, mammas hund osv....:Bugar
jag blir så sur när folk med hundar bara låter dem löpa till min hund, så nu säger jag att hon bits istället. då går det fort att koppla sina hundar...även om jag nu vill prata bra om rasen, men folk måste ha pli på sina hundar.:huvet

Det är helt rätt, går inte att regga APBT i sverige. :) Men skrev tidigare i tråden vart man gör det. JBV reggar sig ALLA hos, spelar ingen roll vad du har för hund. :) Det är lag på att man ska vara reggad hos JBV.

Helt rätt, det finns inte många renrasiga APBT i Sverige. De flesta som har pitbull har aldrig ens sätt en renrasig APBT. Majoriteten av pitbulls som finns i sverige är mixade med am.staff, rottis, bulldoggs osv.

har själv en tik som har lite am.staff i sig, hon e 9 år gammal o när jag köpte hon vid 4 månaders ålder hade hon haft 6 ägare. Blivit såld när hon va 5 veckor, använd som en fotboll mm mm. Detta är precis under den tiden då pitbulls började bli så extremt populära, då var o varannan tuffing gick med en i koppel här i Malmö. Hade inte hjärta o lämna henne när hon kom till mig.

Då var jag alltså inte ute och cykla..
Tyvärr så blir jag inte förvånad över hur din har haft det det är fan tragiskt!
Tur att den har fått ett bra hem iaf till slut.. Så jävla synd om alla dessa hundar som folk ska ha bara för att...

fel!

finns inga rasstandarder ang pitbullens storlek eller utseende utan det enda som är viktigt är prestationen. En riktig pitbull avlas efter hur den presterar arbetsmässigt sedan vad det arbetet är behöver vi inte diskutera vidare här.

FEL... Det finns visst en rasstandar även för pitbulls!

Last edited:
Finns inget behov för dom att träffa andra hundar.
håller fullt med, min träffar inte någon annan hund förutom dem som hon träffar relativt ofta, typ mina kompisars hundar, mammas hund osv.
Gick på hundkurs med min böna. Den tränaren (föder upp rottisar btw) berättade om en tik hon haft när hon hade hunddagis. För att dagarna skulle flyta på bra lät hon aldrig "dagisbarnen" hälsa på andra hundar de mötte. Hennes tik växte upp med detta och följden blev att hon resten av livet aldrig brydde sig om andra hundar de mötte. Hon, liksom era hundar, hade ju sin flock hemma, det räckte och hon mådde hur bra som helst ändå. Vilda hundflockar brukar ju inte precis nosa andra flockar i stjärten eller leka med varandra.

Gick på hundkurs med min böna. Den tränaren (föder upp rottisar btw) berättade om en tik hon haft när hon hade hunddagis. För att dagarna skulle flyta på bra lät hon aldrig "dagisbarnen" hälsa på andra hundar de mötte. Hennes tik växte upp med detta och följden blev att hon resten av livet aldrig brydde sig om andra hundar de mötte. Hon, liksom era hundar, hade ju sin flock hemma, det räckte och hon mådde hur bra som helst ändå.Vilda hundflockar brukar ju inte precis nosa andra flockar i stjärten eller leka med varandra.

kunde inte sagt det bättre själv.:tummenupp:tummenupp:Bugar:banana

Gick på hundkurs med min böna. Den tränaren (föder upp rottisar btw) berättade om en tik hon haft när hon hade hunddagis. För att dagarna skulle flyta på bra lät hon aldrig "dagisbarnen" hälsa på andra hundar de mötte. Hennes tik växte upp med detta och följden blev att hon resten av livet aldrig brydde sig om andra hundar de mötte. Hon, liksom era hundar, hade ju sin flock hemma, det räckte och hon mådde hur bra som helst ändå. Vilda hundflockar brukar ju inte precis nosa andra flockar i stjärten eller leka med varandra.

Precis, räcker gott o väl. Min äldre tik lekte mycket med andra hundar innan jag skaffa pitbull-tiken. Men iom hon fick en egen lekkompis så har hon aldrig haft behovet att träffa utomstående hundar efter d. Dom leker, sover, äter skiter o pissar ihop. Jag är flockledaren och dom är jämna mellan varandra. Har varit väldigt noga med det då jag har två hundar av starka raser o vill inte ha dom hängades i varandras strupar. O under snart 10 har dom aldrig gjort d i heller. Så något bra måste jag har gjort. :)

Det där är bara nåt som tagits fram för att få rasen att se mer seriös ut. Vill man ha en Apbt som följer en spec rasstandard är det lika bra att skaffa sig en amstaff, för är det nån ras som än idag enbart avlas efter ren prestation är det pitbullen. De som vill få det till annat är inte så insatta. Förr i tiden var de +- 10-15 kg tyngre men när hundkamp var olagligt i USA blandade man in terrier i bulldogen för att de ska gå snabbare och lättare att hantera hundarna om polisen skulle dyka upp. Vill inte gå in på mer för inte nåt som varken är lagligt idag eller intressant för min del. Detta är game avel jag snackar om, och det är det som format rasen och inga fjantiga rasstandarder som utställningkärringar tvingat fram. Har haft intresse för dessa bull och terrier raser i 10år och även ägt lika länge.

Då var jag alltså inte ute och cykla..
Tyvärr så blir jag inte förvånad över hur din har haft det det är fan tragiskt!
Tur att den har fått ett bra hem iaf till slut.. Så jävla synd om alla dessa hundar som folk ska ha bara för att...

FEL... Det finns visst en rasstandar även för pitbulls!

Snackar vi om renrasiga gameavlade pitbulls eller buskavlade utan stamtavla eller "eller förskönade" rasstandarden för att få rasen mer accepterad? Storskillnad! Prestations avel/gameavel är det enda som skiljer på amstaff gentemot apbt. Så vill man ha en sådan hund duger amstaff gott o fint, men vissa vill gärna ha "amstaff" avlade pitbulls enbart för namnet pitbull klingar värre i vissas öron. Finns så många linjer inom apbt så de skiljer sig väldigt mycket från varandra i psyket och även fysiskt, finns inga andra kriterier att ta hänsyn förutom game egenskapen samt människo "kärleken" varför det inte finns så många tyngre är för det blir svårt att hitta en motståndare, och vill man ha en game avlad bulldog finns det amerikanska bulldogs från scott linjen att skaffa. Dessa används främst inom vildsvinsjakt men förekommer i sammanhang där pitbullen används.

Hundkamp är inget jag pysslar med för har min hund till sällskap, men tycker man ska ha koll så man vet vad man har i kopplet, många myter och annat blaj har man hört genom åren så jag har skaffat mig kunskap.

Om du läser rasstandarden som jag länka till så ser du att där står att rasen är menad för det du skriver som game.
UKC är de första som registrera APBT och för att regga hunden som renrasig där måste du DNA testa den. Är inte hunden reggad i UKC eller ADBA så är den inte renrasig. Rasstandarden är ingen försköning utan finns för att behålla rasen som den är och inte så att den förlorar sin utgångspunkt helt o hållet. Skillnaden idag och från hur APBT avlades innan var att hundarna skulle vara skarpare och mer aggressiva, idag vill man inte ha det då de inte används för hundkamp. Dock vill man ha kvar kamplusten eftersom det är deras driv och det används till annat som tex weightpull.

Dock ska man inte blanda ihop kamplust med aggressivitet, två helt olika saker. :)

Snackar vi om renrasiga gameavlade pitbulls eller buskavlade utan stamtavla eller "eller förskönade" rasstandarden för att få rasen mer accepterad? Storskillnad! Prestations avel/gameavel är det enda som skiljer på amstaff gentemot apbt. Så vill man ha en sådan hund duger amstaff gott o fint, men vissa vill gärna ha "amstaff" avlade pitbulls enbart för namnet pitbull klingar värre i vissas öron. Finns så många linjer inom apbt så de skiljer sig väldigt mycket från varandra i psyket och även fysiskt, finns inga andra kriterier att ta hänsyn förutom game egenskapen samt människo "kärleken" varför det inte finns så många tyngre är för det blir svårt att hitta en motståndare, och vill man ha en game avlad bulldog finns det amerikanska bulldogs från scott linjen att skaffa. Dessa används främst inom vildsvinsjakt men förekommer i sammanhang där pitbullen används.

Hundkamp är inget jag pysslar med för har min hund till sällskap, men tycker man ska ha koll så man vet vad man har i kopplet, många myter och annat blaj har man hört genom åren så jag har skaffat mig kunskap.

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm