Kamphund?

inte många pit bulls som håller sig inom de viktgränserna numera.

min valp har en pappa som väger 45 kg muskler o en farfar som väger 55kg.:tummenupp farfar kommer från USA :tummenupp

mvh.T

Då är det ingen renrasig APBT, punkt. Finns en rasstandard av en anledning och din hund samt dennes förfäder är inga renrasiga hundar. ALLA renrasiga APBTs håller sig inom dom gränserna.

Då är det ingen renrasig APBT, punkt. Finns en rasstandard av en anledning och din hund samt dennes förfäder är inga renrasiga hundar. ALLA renrasiga APBTs håller sig inom dom gränserna.

några kenneluppfödare i Örebro som har dessa 2 hanar vilket det blivitnågra kullar på.:tummenupp

jag vet att dina viktsiffror stämmer men inte ofta man hittar så pass "små" pit bulls numera.

"genomsnittsvikten" på en svensk kille på -70-talet var väl 70-75kg. , den vikten har väl ökat me 15-20kg.:D

mvh.T

Hagamannens bror är snäll.

min bror är snäll med..:tummenupp

mvh.T

Min vovve piper till och luffsar iväg när det sker

mes som husse sin då!! :D

Varför kan ni inte inse att det ligger i deras natur att äta levande ting?

vissa pit bulls/amstaffs är kanske lite "vaktiga" mot okända.:tummenupp

jag har då aldrig sett en hund döda o äta levande ting.:va däremot min katt har jag sett döda fåglar o möss o sedan äta dem.:)

mvh.T

Last edited:
jag skulle oxå bita ungen om någon drog mig i öronen och svansen, ställer sig på svansen och gör "utfall" mot mig, utan att föräldrarna säger till ungen. om jag va hund vill säga.

Sorry men det där är garanterat ett av de mest korkade "försvaren" som finns.

Hundägaren är alltid den som är skyldig att hålla uppsikt över sin hund så att den inte skadar andra, om ett barn klampar på och drar i din hund så är det du som hundägare som brister i din uppsikt över din hund, finns inget annat att säga.

Och ja, föräldrar har ett ansvar för sina barn också men till sist o syvende så är det hundägaren som är skyldig till neglekt om hunden biter någon.

måste man har suttit i fängelse för att få försvara amstaff??!! hmm..:va

japp!!! :tummenupp på anstalt sitter man och skryter om vem som har grymmaste kärran :hojsmilie :tummenupp , fetaste guldkedjan:D , biggaste "gunen":kulspruta:machinegu o självklart galnaste kamphunden... , vet en kille som hade en "kamp-chivava" som kunde varenda kampsport...:)

konstigt att min lilla prinsessa som blir 7 år nästa år som oxå sover i min säng och är världens gosigaste,

finns väl inget bättre än när "lillgrisen Angus" ska upp i sängen på morgonen likt en liten :rullandeu o säga "God morgon"! :)

mvh.T

Jag och min sambo tillhör vit medelklass och finns inte i brottsregistret. Vi har högskoleutbildning, fast jobb och bor i villa med ordnad ekonomi. Min sambo saknar tidigare hunderfarenhet medan jag är uppvuxen med hundar och tillbringade en stor del av min barndom på diverse hundutställningar. Min familj drev under denna tid en seriös och mycket framgångsrik kennel med inriktning på Afghanhundar.

Senast igår blev vår hund "attackerad" av en ouppfostrad hund i flexikoppel. Vilken tur för oss att staffen är en så trygg och stabil ras att de flesta individer inte känner något behov av att försvara sig utan lungt går vidare. :banana

//Linus som gärna svarar på de frågor jag kan ang. "vår ras"

Linus, du slår nog in öppna dörrar.
Staffar är inga "riktiga" kamphundar längre. Det börjar så sakteliga sjunka
in även hos förbudsivrare.
Det danska förbudet omfattar inte Staffordshire Bullterrier och skälet är
ju solklart: Dom är för mesiga!:gnissla

Alla som haft någon seriös kontakt med en så'n där vet att dom är fjolliga
knähundar i nå't slags mini-muskelbyggarförklädnad. Bara fake!

Har själv ett par stycken och dom e helt värdelösa - inge macho alls.:)

Du har bra pli på Stella ... men tur att du flyttat till norrland annars hade man troligtvis blivit uppäten. Det är ju trotts allt en mördarhund :tungan
Hehe! Så sant så. Här uppe i Norrland har jag mest henne till älgjakten. Har ingen licens så jag behöver något som kan dräpa en älg utan att behöva skjuta den :)

Sen slinker det med något småbarn då och då, men det får man räkna med när det gäller mördarhundar ;)

Linus, du slår nog in öppna dörrar.
Staffar är inga "riktiga" kamphundar längre. Det börjar så sakteliga sjunka
in även hos förbudsivrare.
Det danska förbudet omfattar inte Staffordshire Bullterrier och skälet är
ju solklart: Dom är för mesiga!:gnissla

Alla som haft någon seriös kontakt med en så'n där vet att dom är fjolliga
knähundar i nå't slags mini-muskelbyggarförklädnad. Bara fake!

Har själv ett par stycken och dom e helt värdelösa - inge macho alls.:)

Du har rätt, de är helt värdelösa på alla sätt och vis. :D

Men nog kan de se lite otäcka ut när de står och blänger under lugg? Jag tror det är bäst att vi förbjuder. Ja, egentligen borde vi nog förbjuda allt! :tungan

inte min bild så jag länkar bara till den: http://i53.tinypic.com/2co0sc7.jpg

d spelar ingen roll vad genomsnitts vikten var på 70-talet. rasstandarden gäller idag och det är den vikten dom ska hålla. kommer du till en utställning med en hund som väger 20kg mer så kan du lika bra gå hem. det finns en rasstandard av en anledning och har man en renrasig hund så ska den följa den.

har du länk till uppfödarna? undrar var dom är reggade dessa hundar.

bara för att man har en "uppfödning" o tar kullar betyder det inte att det är renrasiga hundar. det finns ett väldigt fåtal renrasiga APBT i sverige, o e tveksam till att dom uppfödare du känner till är blodtypade o reggade APBT. :tummenupp

några kenneluppfödare i Örebro som har dessa 2 hanar vilket det blivitnågra kullar på.:tummenupp

jag vet att dina viktsiffror stämmer men inte ofta man hittar så pass "små" pit bulls numera.

"genomsnittsvikten" på en svensk kille på -70-talet var väl 70-75kg. , den vikten har väl ökat me 15-20kg.:D

mvh.T

d spelar ingen roll vad genomsnitts vikten var på 70-talet. rasstandarden gäller idag och det är den vikten dom ska hålla. kommer du till en utställning med en hund som väger 20kg mer så kan du lika bra gå hem. det finns en rasstandard av en anledning och har man en renrasig hund så ska den följa den.

har du länk till uppfödarna? undrar var dom är reggade dessa hundar.

bara för att man har en "uppfödning" o tar kullar betyder det inte att det är renrasiga hundar. det finns ett väldigt fåtal renrasiga APBT i sverige, o e tveksam till att dom uppfödare du känner till är blodtypade o reggade APBT. :tummenupp

Du är ju helt fel ute, du glömmer att anfäderna var från amerikat. Allt är större där, även överdrifterna...

:mattiasJag ställde ju massor med frågor, du svarade inte på en enda.
Kunde du inga svar?:va

Konstigt. Jag kan inte se en enda frågad riktad till mig efter inlägget som du citerar. Syftar du på ditt inlägg tidigare i tråden ang. vad man ska ha hundarna till?

Agility och lydnad är två exempel där staffen gör succe. Däremot är det ingen vidare vakthund då den älskar alla och gladeligen skulle välkomna en tjuv och gärna överrösa densamma med pussar. Jakt och vallning är två andra områden som inte intresserar staffen det minsta. I england (där staffen kommer ifrån) kallas den nannydog då den går så bra ihop med barn - barn är ju av pussvänlig höjd så att säga. :)

Ang. kamplusten så har iallafall inte våran hund särskilt mycket av den varan. Visst kan han dra i en trasa en stund om man uppmuntrar honom men han brukar tröttna ganska snabbt. Inget som behöver stävjas mao. Om man har en individ som har mycket kamp i sig kan det lämpligen användas som belöning istället för godis.

Ang. motion så är det promenader i skog och mark med mycket lösgående som gäller och även massor med lek med andra hundkompisar. (favoriterna är en engelsk springer spaniel, en tjock labrador och en dobberman/chäfer-blandning - den som syns i ett av mina filmklipp ovan.)

Viktigt med dessa, liksom alla andra, hundar är att även hjärnan stimuleras genom tex. kontaktövningar, sök, lydnad, uppgiftslösning, kurragömma, fåniga tricks osv. Även passivitetsträning tycker jag är viktigt. Kort sagt är det inte så stor skillnad mot andra hundar. Det är inga labila mördarmaskiner som kan flippa när som helst.

Jag är inte insatt i andra raser av "kamphundstyp" och ovanstående är ju naturligtvis bara mina åsikter. De delas säkert inte av alla, och det är helt ok! :)

Last edited:
Du har rätt, de är helt värdelösa på alla sätt och vis. :D

Men nog kan de se lite otäcka ut när de står och blänger under lugg? Jag tror det är bäst att vi förbjuder. Ja, egentligen borde vi nog förbjuda allt! :tungan
Ninja är alltid på hugget. Inga plötsliga rörelser för då smäller det....not.:D

Bifogat

• Ninja knoppar.jpg
    Ninja knoppar.jpg
    206.7 KB · Visningar: 40
Konstigt. Jag kan inte se en enda frågad riktad till mig efter inlägget som du citerar. Syftar du på ditt inlägg tidigare i tråden ang. vad man ska ha hundarna till?
Hm, tänkte inte på att det blev lite konstigt när mitt inlägg låg innan ditt... Men du fattade ju ändå.:tungan Tack för alla svar! Jo, det är nog skillnad på "vanliga" staffar och amstaff. Tur det så folk kan ha de goa små korvarna utan problem.:kär

Min gullegris hade ju bruks i sig också så hon var både vaktig och förarvek. Det ställde till det lite i huvet på stackarn emellanåt. Hon hade även bott i flera familjer under sina första några år vilket också satt sina spår. En hund ska inte behöva flytta mer än hemifrån!:mattias

Lyllos er som kan ha hund i alla fall!:tummenupp

Rätta mig gärna om jag har fel, men en pitbull går väl inte ens att registerar här i sverige som anant än blandras? SKK reggar iaf inte pitbulls och samma sak gäller väl JBV?

Men visst det finns väl renrasiga pitbulls i sverige med, men vad jag vet så är det väldigt ovanligt att man har en som är renrasig och som faktikst har en riktigt stamtavla.

Dom "pitbulls" jag har sett är blandraser utan stamtavla men nån liten "förortskickers" på andra ändan av kopplet som som endast har sin hund för att spela mangas inför polarna.. :va

Äh, kunde inte låta bli att haka på rygglägestrenden.:kär
R.I.P. pälskling!

Bifogat

• Vampire girl.jpg
    Vampire girl.jpg
    228.7 KB · Visningar: 41
Det är helt rätt, går inte att regga APBT i sverige. :) Men skrev tidigare i tråden vart man gör det. JBV reggar sig ALLA hos, spelar ingen roll vad du har för hund. :) Det är lag på att man ska vara reggad hos JBV.

Helt rätt, det finns inte många renrasiga APBT i Sverige. De flesta som har pitbull har aldrig ens sätt en renrasig APBT. Majoriteten av pitbulls som finns i sverige är mixade med am.staff, rottis, bulldoggs osv.

har själv en tik som har lite am.staff i sig, hon e 9 år gammal o när jag köpte hon vid 4 månaders ålder hade hon haft 6 ägare. Blivit såld när hon va 5 veckor, använd som en fotboll mm mm. Detta är precis under den tiden då pitbulls började bli så extremt populära, då var o varannan tuffing gick med en i koppel här i Malmö. Hade inte hjärta o lämna henne när hon kom till mig.

Rätta mig gärna om jag har fel, men en pitbull går väl inte ens att registerar här i sverige som anant än blandras? SKK reggar iaf inte pitbulls och samma sak gäller väl JBV?

Men visst det finns väl renrasiga pitbulls i sverige med, men vad jag vet så är det väldigt ovanligt att man har en som är renrasig och som faktikst har en riktigt stamtavla.

Dom "pitbulls" jag har sett är blandraser utan stamtavla men nån liten "förortskickers" på andra ändan av kopplet som som endast har sin hund för att spela mangas inför polarna.. :va

har själv en tik som har lite am.staff i sig, hon e 9 år gammal o när jag köpte hon vid 4 månaders ålder hade hon haft 6 ägare. Blivit såld när hon va 5 veckor, använd som en fotboll mm mm. Detta är precis under den tiden då pitbulls började bli så extremt populära, då var o varannan tuffing gick med en i koppel här i Malmö. Hade inte hjärta o lämna henne när hon kom till mig.
:gråta Men fan, det stockade sig i halsen när jag läste det här. Hur fan man kan va så grym! Och fan vilken tur hon hade som hamnade rätt så pass tidigt ändå!:krama:tummenupp

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!