Kammar till Bandit 1200

Hellbilly

Medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Bandit 1200s -97
Har hittat kammar från Gsxr1100 -88 är dessa gångbara eller är det ett mycket sämre alternativ än Gsxr750 88-89?

Avgaskammarna är identiska. 1100'ans insugskam har 0.330" lyft och 230 graders öppning/duration. 750 insug har 0.350" lyft och 236 graders duration. Både 750/1100 funkar bra i Banditen - fast du borde plana toppen 0.50 - 0.75 mm för lite mer kompression.

Jo portning och planing blir det... hur stor effektskillnad kan det tänkas bli mellen 750 och 1100 insugskam?

Effektskillnad? Ingen alls eller mycket.

Det beror helt och hållet på hur man tajmar kammarna. Vad man gör är att man flyttar omkring vridmomentskurvan (vilket i sin tur påverkar effekten på bakhjulet vid ett visst varvtal).

Originaltajmingen på 104 grader på insuget och 103 grader på avgas räcker väldigt långt. Alla luft/olje (GSXR/GSF etc) har 104/103. Den längre insugstiden gör att den tar hjälp av luftens tröghet och fyller upp cylindern lite till trots att kolven är på väg upp i cylindern. Banditens originalkam stänger väldigt fort och gör att den effekten minskas, dvs vid höga varvtal.

Jo det är ju klart... men min fråga var ju om skillnad mellan gsxr1100 -88 insugskam jämfört med gsxr750 -88-89 det var ju lite skillnad på lyft och duration...

Tjenare, ny här....har själv precis dom funderingarna :) Ställde samma fråga i tek.forumet på maximum suzuki siten och svar jag fick var inte utömmande men det menades att det var endast en liten skillnad, om nå´n alls, om ja försog utomnordiskan rätt....och om man betänker Anders Brinks siffror så kanske det innebär en icke märkbar skillnad ? ja vad vet man - har mycket begränsad erfarenhet av mek på denna nivå :va

Om vi säger så här, mera lyft och duration ger inte automatiskt mer effekt eller vrid. Den dynamiska kompressionen vid låg och mellanvarv blir lite lidande med 750-kammen jämfört med 1100-kammen. För bästa effekt med 750-kammen bör man antingen plana toppen 1.00 mm eller installera en 88-89 750-topp med små 20 cc förbränningsrum så att kompet landar runt 10.5-11:1.

Banditens plana och låg-kompade kolvar lämpar sig bäst att turbomatas. Börjar man på att hyvla av topplocket för att få upp kompet i vettiga siffror börjar det bli lite väl tajt mellan kolv och ventil.

Last edited:
Nu ser jag ljuset! :) Men hur mycket kan man plana toppen innan det börjar bli otäckt nära?

Hellbilly skrev:
Nu ser jag ljuset! :) Men hur mycket kan man plana toppen innan det börjar bli otäckt nära?

Helt original kan du ta av 1.7 mm. Planerar du att installera GSXR-kammar, max 1.20 mm. Planerar du att installera WebCam #236, inte mer än 0.7 mm. Då lär du installera 11:1 kolvar för att få upp kompet så att #236'an kommer till sin rätt.

andersbrink skrev:
Om vi säger så här, mera lyft och duration ger inte automatiskt mer effekt eller vrid. Den dynamiska kompressionen vid låg och mellanvarv blir lite lidande med 750-kammen jämfört med 1100-kammen. För bästa effekt med 750-kammen bör man antingen plana toppen 1.00 mm eller installera en 88-89 750-topp med små 20 cc förbränningsrum så att kompet landar runt 10.5-11:1.

Banditens plana och låg-kompade kolvar lämpar sig bäst att turbomatas. Börjar man på att hyvla av topplocket för att få upp kompet i vettiga siffror börjar det bli lite väl tajt mellan kolv och ventil.

Ursäkta man "tränger" sej på i tråden :bow , men känns fånigt att starta en ny om nästan samma sak...Jo ja tänkte mej att enbart byta insugskammen (utan port el. plan.) för att kanske "fylla ut" lite efter 9000 rpm men vill behålla det mesta av mellanvridet (dvs både ha o äta kakan samtidigt he he) om ja nu fattat rätt så borde 1100 kammen funka bäst för min del då, eller ?

Hojen är f.ö "standard" moddad me micron, 2" hålet o KN (130 h-munst.) 114 bhp. Va kan man förvänta sej för ung. effekt (hp) ökning om man gör denna "utfyllnad" ? eller är det att kasta pärlor......

Uppgraderingen från original B12-kam till GSXR1100-kam ger ungefär 5 - 6 hästar extra vid 10k rpm (om man har gjort 2" modden och ljuddämpare). Att även byta den "korta" avgaskammen ger inte så mycket, max 2 hästar.
Att enbart byta B12-toppen mot en original 88-89 750-topp ger ca 10 hästar.

Mest ger dock en portning och planing. Snikportningen ca 8 - 15 och raceportning ca 15 - 25 (plus ventiler), beroende på knasare och avgas. Sist av allt behövs mer kubik. 87 mm bigblock 1405cc, Keihin 41'or, portat och stepped headers kan ge dig våldsamt ystra 210 sugmotorhästar på slangen.

B 12 skrev:
Ursäkta man "tränger" sej på i tråden :bow , men känns fånigt att starta en ny om nästan samma sak...Jo ja tänkte mej att enbart byta insugskammen (utan port el. plan.) för att kanske "fylla ut" lite efter 9000 rpm men vill behålla det mesta av mellanvridet (dvs både ha o äta kakan samtidigt he he) om ja nu fattat rätt så borde 1100 kammen funka bäst för min del då, eller ?

Hojen är f.ö "standard" moddad me micron, 2" hålet o KN (130 h-munst.) 114 bhp. Va kan man förvänta sej för ung. effekt (hp) ökning om man gör denna "utfyllnad" ? eller är det att kasta pärlor......

andersbrink skrev:
Uppgraderingen från original B12-kam till GSXR1100-kam ger ungefär 5 - 6 hästar extra vid 10k rpm (om man har gjort 2" modden och ljuddämpare). Att även byta den "korta" avgaskammen ger inte så mycket, max 2 hästar.
Att enbart byta B12-toppen mot en original 88-89 750-topp ger ca 10 hästar.

Mest ger dock en portning och planing. Snikportningen ca 8 - 15 och raceportning ca 15 - 25 (plus ventiler), beroende på knasare och avgas. Sist av allt behövs mer kubik. 87 mm bigblock 1405cc, Keihin 41'or, portat och stepped headers kan ge dig våldsamt ystra 210 sugmotorhästar på slangen.
Tackar för nyanseringen! hmmm dom där ystra 210 låter ju som fin fin hårdporr, men skulle helt säkert skicka både moi o hojen till varmare trakter i en svinblink! (pluskan oxå he he) Skulle ju iof vara buskul att se minen på nå´n av ynglingarna me en o annan retta, när en "allroundtourer" bränner förbi i överljudsfart :hihi De där me toppen var ju nå´t att grubbla på, alltså mitt behov av kräm är inte så högt ställt, i sammanghanget, trivs kanonfint me min bov men saknar liiite till pisk i den....inte för att ja är kapabel att köra den "fullt ut" (alltså när de krävs lite mer skicklighet av chaufför´n) som den ens är nu, dock så har man ju nå´t primitivt? behov att ha möljigheten, att låta den lille rusa till en smula, om man är på de humöret :banana Nåra kusar till "på topp" och min bov skulle ha optimala egenskaper för mina behov...

Har lallat, ringt runt lite, på skrotarna o de verkar vara lite tunt me kammar (visst äre årsmod. -89 el -90 som gäller !?) å få tag i just nu iaf.. är välan tänkt som ett litet "offseasonprojekt" i samband me service lixom. De kan inte tänkas att det ligger nå´n lämplig kam i det Brinkska garaget som vill flytta till Hille ?

Last edited:
B 12 skrev:
Har lallat, ringt runt lite, på skrotarna o de verkar vara lite tunt me kammar (visst äre årsmod. -89 el -90 som gäller !?) å få tag i just nu iaf..

Alla gsxr750 gsxr1100 kammar med skruvvippor passar (och duger), dvs 750 85-89 och 1100 från 86 till 90. Har tyvärr inget lämpligt i garaget längre. Katana/GSF-kammarna är för "korta", dvs lika som Banditens.

Det finns en snubbe utanför Surahammar som slipar om kamaxlar för 300 spänn per lob - och då härdas de efteråt också. PM'a vid behov av kontaktperson.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...