Kamkedjesträckare

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Har fått tips om att jag ska byta kamkedjesträckare till gamlingen då den orginal är oljestyrd och detta inte var bra då kedjan kunde hoppa. Jag skulle istället byta till en som var mekaniskt styrd. Men hur vet jag att jag har en oljestyrd så jag inte redan har en mekanskt styrd?

Är originalsträckaren i bra skick behöver den inte bytas. Den funkar som så att den är fjäderbelastad och tar upp slacket genom en enkel backspärrsfunktion. Den är inte "oljestyrd".
En helt manuell och mekanisk sträckare är pålitligare men kräver att DU underhåller den - dvs du måste sträcka den själv manuellt ca var 1000 mil. Är du lite slarvig av dig med underhållet är originalsträckaren att föredra.

GrimReaper skrev:
Ok, då hänger jag med... Men hur avgör jag om den är i bra skick?

Att lära sig den hårda vägen är nog inget alternativ i ditt fall. Låt någon gammal erfaren MC-mekaniker kika på den i verkliga livet istället för att förlita dig på muntliga råd över nätet.

Ska du installera en manuell sträckare måste du veta exakt hur pass sträckt kamkedjan ska vara och exakt hur det går till.

Om du köper en ny sträckare... hur vet du då att den nya funkar bättre än din nuvarande sträckare? Det kan vara fabrikationsfel på en ny sträckare.

Konsekvenserna om en sträckare går åt pipan/installeras fel blir så våldsamt dyrt att det är bäst att inte mecka själv om du är det minsta osäker på vad du håller på med.

Mitt råd, låt någon annan än du ta ansvaret för sträckarens funktion om du inte är 100 på att mecka.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back