Kamkedjespännaren på KTM

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hmm.. jag är också frågande. När jag poppade ut min spännare tog jag ett dorn med diameter större hålets diameter och tryckte således på den stora ytan. Rätt eller fel?
Videon som länkas upptill i tråden beskriver det så som jag gjorde och verktyget som används går inte in i hålet.

De va vad jag också drog slutsatsen av från filmen,, man skulle trycka in fetaste donet man kunde få in genom plugghålet och de såg inte ut att gå in i lilla hålet på sträckaren.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hmm.. jag är också frågande. När jag poppade ut min spännare tog jag ett dorn med diameter större hålets diameter och tryckte således på den stora ytan. Rätt eller fel?
Videon som länkas upptill i tråden beskriver det så som jag gjorde och verktyget som används går inte in i hålet.
Så länge verktyget går genom det gängade hålet där pluggen sitter är det lugnt.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Så länge verktyget går genom det gängade hålet där pluggen sitter är det lugnt.
De va vad jag också drog slutsatsen av från filmen,, man skulle trycka in fetaste donet man kunde få in genom plugghålet och de såg inte ut att gå in i lilla hålet på sträckaren.
Ska kolla upp detta
Jisses, nu föll polletten. Hann bara förstöra en spännare på vägen, usch nu sätter jag på mig dumstruten och ber hela sporthoj om ursäkt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om någon har till salu till KTM EXC 2008 så säg till
Originalsträckare borde jag ha en hög om jag inte slängt de. Dirttricks eller manuella får jag kolla om jag har ifall du är intresserad. Dock till butikspris i så fall.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jag är mer nyfiken på manuell eller Dirt-tricks variant. Om uppstarts-slammret försvinner så skulle det vara trevligt..

Köper gärna av dig, du är alltid så hjälpsam! :Bugar
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
1200kr, hilvidde va mkt Tuborg man får för det. Är d värt?
Tveksamt.När sträckare nr2 började väsnas på Husabergarn jag hade då så filade jag spår för oljan i en 3mm tjock bricka och stoppade i den bakom sträckaren för att få den i ett annat läge.Funkade fint i åtminstone 150 timmar.Jag köpte en Dirttricks men var inte så sugen att stoppa i någon amerikansk hemslöjd när cykeln var ny...
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag är osäker på hur jag gjorde på min 990 när jag bytte kedjor och övrigt i vintras. Tror bara jag stoppade i sträckaren och lät skruven trycka ihop den till det läge som blev. Inget skrammel... Varför ska man trycka ihop sträckaren från början?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag är osäker på hur jag gjorde på min 990 när jag bytte kedjor och övrigt i vintras. Tror bara jag stoppade i sträckaren och lät skruven trycka ihop den till det läge som blev. Inget skrammel... Varför ska man trycka ihop sträckaren från början?

Varför bytte du kamkedjor de håller ju 30000 mil på 990 motorn?
Jag har också bytt sträckarna på min 990 till uppdat vers då mina gamla började tappa trycket och kedjorna slamrade.
Jag mins inte prosiduren hur man går tillväga med trycka ihop osv men de är viktigt följa instruktionerna!
Finns guid på Youtube hur man gör
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
För att det rasslade så förbannat. I efterhand hade det nog räckt med att byta sträckare, kedjan var ytterst lite sträckt (någon som behöver nya kedjor? :näsblod). Dessutom så har jag insett att mycket av skramlet kommer från kedjan mot ovansidan på svingen.

OT: Jag misstänker att detta är för att motorn inte går helt jämt och fint utan det blir en liten "broms" av kedjan då och då... Någon som testat att sätta större bakdrev istället för mindre framdrev och märkt någon skillnad i skrammel?

Varför bytte du kamkedjor de håller ju 30000 mil på 990 motorn?
Jag har också bytt sträckarna på min 990 till uppdat vers då mina gamla började tappa trycket och kedjorna slamrade.
Jag mins inte prosiduren hur man går tillväga med trycka ihop osv men de är viktigt följa instruktionerna!
Finns guid på Youtube hur man gör
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Lustig konstruktion, de sträckare jag jobbat med på andra fordon har oftast någon typ av låsfunktion längs hela sitt slag som förhindrar sträckaren att backa mer än 2-4mm.

Det kräver en rätt hård fjäder för att hålla kedjan tillräckligt spänd innan oljetrycket klämmer till...
Antar att det sitter styrningar som förhindrar kedjan från att kugga över ifall vevaxeln råkar vridas baklänges?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
För att det rasslade så förbannat. I efterhand hade det nog räckt med att byta sträckare, kedjan var ytterst lite sträckt (någon som behöver nya kedjor? :näsblod). Dessutom så har jag insett att mycket av skramlet kommer från kedjan mot ovansidan på svingen.

OT: Jag misstänker att detta är för att motorn inte går helt jämt och fint utan det blir en liten "broms" av kedjan då och då... Någon som testat att sätta större bakdrev istället för mindre framdrev och märkt någon skillnad i skrammel?

Ja kedjeslag blir värre ju färre cylindrar man har, större drev bak kan nog hjälpa att kedjan inte når svingen. Jag brukar köra så spänd kedja som möjligt (inte för spänd) Köp alltid gummiklädda framdrev typ org men finns nu pirat också till ktm även till badrev. Vanligt framdrev utan gummibeläggning för kedjan "rasslar" ordentligt. Nu finns de även gummidämpade bakdrev de ska jag testa vid nästa byte. Men dessa gummidrev tar mest bort kedjerassel jag har inte funderat på om de tar bort kedjeslag mot sving men de borde lugna ner kedjans slag:va

Här finns komplett gummikedjekitt både bak och framdrev de kallas silent sprocket. Borde finnas till ktm 690 och alla tänkbara hojar.

https://www.ebay.co.uk/itm/KTM-990-...658785?hash=item1ed39334e1:g:pVIAAOSwyWxb6XYq

Jag hittar bara org ktm gummidrev till ktm 690 men har bara sökt på ebay.
https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Fron...036696?hash=item5b57430fd8:g:ESsAAOSw3Ftc8Zk0
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja kedjeslag blir värre ju färre cylindrar man har, större drev bak kan nog hjälpa att kedjan inte når svingen. Jag brukar köra så spänd kedja som möjligt (inte för spänd) Köp alltid gummiklädda framdrev typ org men finns nu pirat också till ktm även till badrev. Vanligt framdrev utan gummibeläggning för kedjan "rasslar" ordentligt. Nu finns de även gummidämpade bakdrev de ska jag testa vid nästa byte. Men dessa gummidrev tar mest bort kedjerassel jag har inte funderat på om de tar bort kedjeslag mot sving men de borde lugna ner kedjans slag:va

Här finns komplett gummikedjekitt både bak och framdrev de kallas silent sprocket. Borde finnas till ktm 690 och alla tänkbara hojar.

https://www.ebay.co.uk/itm/KTM-990-...658785?hash=item1ed39334e1:g:pVIAAOSwyWxb6XYq

Jag hittar bara org ktm gummidrev till ktm 690 men har bara sökt på ebay.
https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Fron...036696?hash=item5b57430fd8:g:ESsAAOSw3Ftc8Zk0

Köpte detta av VS här på forumet.
http://www.jtsprockets.com/catalogue/sprocket/JTF1904RB/

Se www.saarelainorr.se
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top