Kamkedjeservice på Gixxer 750 -98

Det satt en manuell på min när jag köpte den, och jag har inte behövt röra den sedan jag köpte hojen för ca1800 mil sedan, den går lika fint och rasselfritt nu som när jag köpte hojen.
Men gör som du vill, jag skulle själv ha konverterat till manuell om inte ngn tidigare ägare redan hade varit framme och gjort det.

Lycka till!

Gix skrev:

Jag skulle definitift köpa manuell.
Under en och samma sommar så havererade flera kamkedjesträckare för mig, inkl den nya modellen, en av gångerna hoppade kamkedjan.

Efter det monterade det i en manuell och problemet var borta.

Köp en originalsträckare om du känner dig osäker på injusteringen, samt efterspänningen efter 500 mil.

Du ska ha riktigt otur om du får ras med en originalsträckare, vanligtvis börjar dom ju först låta lite. Och vad vet jag... kanske har Sugkuki tom gjort ytterligare en uppdatering av den?!

Vill du sätta in en manuell så rekommenderar jag en straäckare som heter APE.
Tror det är den som Motospeed säljer.

norrlansguld skrev:
Jag skulle definitift köpa manuell.
Under en och samma sommar så havererade flera kamkedjesträckare för mig, inkl den nya modellen, en av gångerna hoppade kamkedjan.

Efter det monterade det i en manuell och problemet var borta.

Skulle jag också göra.... Efter mitt ras, och innan jag satte i den manuella, så hoppade min kedja också. Ett kugg fel stod avgaskammen, och det tog lång tid innan jag förstod det, då hojen ändå gick ganska ok, kändes mer som ett bränslefel. Sen blev det en manuell.

Geiger skrev:
Skulle jag också göra.... Efter mitt ras, och innan jag satte i den manuella, så hoppade min kedja också. Ett kugg fel stod avgaskammen, och det tog lång tid innan jag förstod det, då hojen ändå gick ganska ok, kändes mer som ett bränslefel. Sen blev det en manuell.

Känner igen symtomet.
Det var samma för mig, hojen gick jämnt i motorn men hade effekt som en 600 från 80-talet.

Ber om ursäkt för att jag lånar tråden till en fråga :Bugar

(Har sökt i forumet och även ställt frågan men ej fått svar.)

Hur är det med sträckaren till R1?
Manuell....Automatisk?
Bör man byta från orginal?

MVH
Jocke

Börjar nog luta åt manuell nu ändå... :gnissla

...får den nog injusterad, å att sen justera ca en gång/sommar ska väl inte vara hela världen, speciellt med tanke på att jag har hojen till försäljning redan nu, å om den inte blir såld, blir det nog max en säsong till... :va

God damn vilken issue man kan göra av en grej som inte varit en issue på 2600mil... :rolleyes: men men...

Har nu pratat me dom på motospeed... se har manuell på i lager å jag kan få den via HD-Center i helsingfors som e återförsäljare snabbast å billigast... :tummenupp

Modellen heter ST750GX, så ja undrar om de e ngt som låter bekant för nån? :confused:

Geiger skrev:
Inte direkt... Men den ser sannolikt ut såhär:

http://motospeed.se/fs_.asp?http://...Cam+Chain+Tensioner&varugrnr=325&webmeny_nr=6

Edit: Där stod ju faktiskt modellbetäckningen också.

Blir nog en sån... :tummenupp

Hur fan hittade jag inte det där... var nog inne å snokade runt på motospeed men nej... :3freak

Betydligt mindre som kan gå sönder på en manuell, samt att man får justera direkt man får missljud ist. för att byta & att den övervägande delen på Sporthoj tycks föredra den manuella... så resonerar jag... :va :)

Boris skrev:
Har haft samma hoj, med samma problem.
Det blev fixat på garantin på 99:orna, de fick en ny förbättrad version.
Jag bytte till den nya och förbättrade på min 98, men rasslet var inte helt borta ändå.
Till sist kom suzuki fram till att man även var tvungen att byta skenorna till den modellen som 99:an hade. Gjorde det också och då vart det bra.
Men det funkar kanske utan att byta skenor om man kör med manuell.
En manuell kostar kring 800:- tror jag.
Automatisk med skenor över 2000:-

Menar du att om man beställer en ny orginal till en 99:a får man en annan bättre version på sträckaren som passar på en 98:a såklart ändå?

Vad jag förstår e det väl ingen skillnad på en 98:a å en 99:a annars, så varför skulle sträckarna skilja sig åt, samt vad skulle man vinna på att byta skenorna oxå?

E du säker på att du bara inte blev lurad till att köpa lite mer än du behövde? :7peta

hur är spännaren på en -00? tittade på min, där sitter inget o justera på men däremot sitter det en slang på, tror det är en oljetryckslang!

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup