Kamkedjeservice på Gixxer 750 -98

Gix skrev:
Men hade du då ett rasslande ljud konstant? :confused:

Min låter ju lixom precis "som" å "när" det ska (när det är slapp kedja/kass sträckare), dvs. vid driftstemperatur efter snabba uppvarvningar, så kommer rasslet igång (lixom växer in) på vägen ner med varvtalen för att förbli å rassla en stund på tomgång, men sedan stabilisera sig å tystna... :rolleyes:

Man uppmärksammade bara "rasslet" vid viss varvtal....väldigt svagt men ändå ett konstigt rassel.... och det var när kedjan var halvt av. Efter reparationen var det ljudet borta...!!

Trådstöld

Är 600:ns sträckare lika usel som 750:ins?

Kostet78 skrev:
Man uppmärksammade bara "rasslet" vid viss varvtal....väldigt svagt men ändå ett konstigt rassel.... och det var när kedjan var halvt av. Efter reparationen var det ljudet borta...!!

Vid vissa varvtal som typ exempel: lite vid 2000rpm, lite vi 5000 å lite vid 10200 osv vid jämn gas på dessa varvtal eller? :confused:

Ja syftar på att ovanstående inte ju är ett typiskt beteende för en kamkedja som blir felspänd pga kass kedjesträckare... utan kan mycket väl vara nått annat, som i ditt fall...

Att ljudet var borta efter reperationen var väl ganska självklart :)

Den hojjen jag körde som där sträckaren hade hängt sig hade ett väldigt typiskt beteende. Vid avslag på gas så rasslade det till vid 2-3tusen varv varje gång.

Testa: Dra motorn till 6000 varv, och släpp helt. Låter det? Inge bra...

Gix skrev:
Kan ju tillägga att min kamkedjesträckare som nu är väck ur hojen kan betraktas som minst sagt trög, kärvig å allmänt fuckad... :) ...provade trycka in den med händerna när jag fått loss den... :3freak ibland gick det ibland inte/var en massa "kanter" kändes det som om och annars tämligen glapp å jävlig... :tungan

Så jag är nog rätt säker på att det är i den felet ligger... :) :va

Det ska Absolut INTE gå att trycka in den. Den ska ju vara fjädrande utåt, och tvärtstopp inåt, om man trycker på den.
Går den att trycka inåt, så är den verkligen helt kass!

Geiger skrev:
Det ska Absolut INTE gå att trycka in den. Den ska ju vara fjädrande utåt, och tvärtstopp inåt, om man trycker på den.
Går den att trycka inåt, så är den verkligen helt kass!

ööh, va menar du nu riktigt... :va

beskrivningsförsök #1: ... altså jag håller grunkan i handen å då är kolven fjäderbelastad in mot grunkan å inte längre utåt... då skulle det ju inte funka...

beskrivningsförsök #2: ... monterad på plats, om man står å tittar på hojen från höger så fjädrar den lilla lilla kolven i kamkedjesträckaren bakåt (altså mot baklampan), dvs. den håller ett tryck framåt...

Svårförklarat ju... IRONI... :tungan

:hihi

edit: asså om man ändå har röntgensyn å kan se från höger sida genom hojens ram å in på kolven i sträckaren, så kan man lika gärna se ijenom från vänster sida av hojen å kolven kommer lik förbannat att vara fjäderbelastad i riktning mot baklampan... :rofl

Last edited:
Gix skrev:
ööh, va menar du nu riktigt... :va

beskrivningsförsök #1: ... altså jag håller grunkan i handen å då är kolven fjäderbelastad in mot grunkan å inte längre utåt... då skulle det ju inte funka...

beskrivningsförsök #2: ... monterad på plats, om man står å tittar på hojen från höger så fjädrar den lilla lilla kolven i kamkedjesträckaren bakåt (altså mot baklampan), dvs. den håller ett tryck framåt...

Svårförklarat ju... IRONI... :tungan

:hihi

edit: asså om man ändå har röntgensyn å kan se från höger sida genom hojens ram å in på kolven i sträckaren, så kan man lika gärna se ijenom från vänster sida av hojen å kolven kommer lik förbannat att vara fjäderbelastad i riktning mot baklampan... :rofl

Öööhh, vad menar du egentligen ??? :va :confused:

An3Azz skrev:
Trådstöld

Är 600:ns sträckare lika usel som 750:ins?

vet att på 600an så brukar den hålla ungefär 2000mil

Gix skrev:
*vänta*

kommer ett "edit" :hihi

EDIT: nu bild... :)

Du menar så... Fast den är inte fjädrande åt det hållet. Den fjädrar utåt, mot skenan som kamkedjan ligger emot. Skulle den fjädra inåt (mot fjädern) så skulle kamkedjan kugga över direkt.

Grejen med dom gamla, dåliga sträckarna är ju att fjädern är för slö, och inte orkar sträcka kedjan tillräckligt, och i vissa fall även släppa efter åt fel håll, så att kedjan kuggar över.

Suzuki släppte ju en uppdaterad modell, som såg lite annorlunda ut, men den var väl inte mycket att hänga i granen den heller.

Geiger skrev:
Suzuki släppte ju en uppdaterad modell, som såg lite annorlunda ut, men den var väl inte mycket att hänga i granen den heller.

(OT) Oooo shit vilken otur!!! Nu får jag göra om hela julgranspyntningen!!! :D :banana (/OT)

Geiger skrev:
Du menar så... Fast den är inte fjädrande åt det hållet. Den fjädrar utåt, mot skenan som kamkedjan ligger emot. Skulle den fjädra inåt (mot fjädern) så skulle kamkedjan kugga över direkt.

Grejen med dom gamla, dåliga sträckarna är ju att fjädern är för slö, och inte orkar sträcka kedjan tillräckligt, och i vissa fall även släppa efter åt fel håll, så att kedjan kuggar över.

Vi menar nog lika... bara svårt att uttrycka det i ord :3freak

Om man tänker ijenom det så kan man ju säga att en fjäder fjädrar såväl utåt som inåt, beror bara på hur man tänker... (tänkte inte på det...) :)

Trycket blir ju utåt, (t.ex. för att hålla isär två saker), så man kan säga den fjädrar "utåt". Men trycker du ihop den (dvs. fjädern trycks in från båda ändar), så kan man ju även säga att den fjädrar "inåt"... de e bara fast på hur man uppfattar ordet fjädrar som verb eller vad det heter... :rolleyes:

Hur som helst, skit samma, å Go´Jul på er :tomten

edit: visst, det finns fjädrar som drar oxå å e helt ihop vid viloläge, men de en annan femma... :död :rofl

Sträckare!

Vilken fin skiss du har gjort jonas! :tummenupp

Hoppas du har fått rätsida på sträckaren!
Rekomenderat att byta till en manuell då inte de uppdaterade sträckarna inte håller till 100%. Lite mer pyssel med en manuell dock.

//Fredric ps: jag har en extra topp till salu ifall olyckan är framme! :tomten

fredric skrev:
Vilken fin skiss du har gjort jonas! :tummenupp

Hoppas du har fått rätsida på sträckaren!
Rekomenderat att byta till en manuell då inte de uppdaterade sträckarna inte håller till 100%. Lite mer pyssel med en manuell dock.

//Fredric ps: jag har en extra topp till salu ifall olyckan är framme! :tomten

Nåja, nu var det ju -03 som jag sålde det rasslet. Ps: Det var inte jag som hade gjort skissen!

Har haft samma hoj, med samma problem.
Det blev fixat på garantin på 99:orna, de fick en ny förbättrad version.
Jag bytte till den nya och förbättrade på min 98, men rasslet var inte helt borta ändå.
Till sist kom suzuki fram till att man även var tvungen att byta skenorna till den modellen som 99:an hade. Gjorde det också och då vart det bra.
Men det funkar kanske utan att byta skenor om man kör med manuell.
En manuell kostar kring 800:- tror jag.
Automatisk med skenor över 2000:-

Nu börjar det bli dax å byta, å ja har börjat tvivla på vilkendera ja ska ha... :rolleyes:

Fråga: Ni som bytt till original! Fick ni många felfria mil efter det? :confused:

Har pratat med två lokala suzuki-dealers å båda två rekommenderade original. De menade att de nog har utvecklats å att jag borde få typ en 2000-3000 problemfria mil till med en en ny original... :tummenupp :va

Men de refererade mig till Motospeed i Sverige om ja trots allt vill ha en manuell, å där säger de såklart jag ska sätta dit en manuell å att den fungerar mycket bättre, men att den behövs justeras ca var 500mil... :gnissla

Va fan ska ja ha? Ja menar, kör man 2000-3000 mil med en original låter det ok för mig, men men... har någon upplevt något mycket negativt vid byte till en ny original? :confused:
Annars låter de ju som en manuell e jäkligt bra, men det förutsätter ju att man får den korekt inställd, å korrekt justerad var 500mil, annars kan man ju rent av förstöra något själv... :3freak

Satan i gatan vilken beslutsångest... :död

Borde man göra poll av det hela? :hihi

Hej o hå,

det låter som om du står i det beslutet jag redan tagit. Min automatiska original av den 'bättre' sorten har gått upp till 3200 mil, och fungerar [fortfarande] felfritt.
Att justera vart 500:a mil skulle fungera om det var en ren banhoj - nu sticker 500 mil iväg rätt fort, på typ en halv sommar... då orkar inte jag med det bekymret. Jag skulle byta till en ny automatisk om jag IDAG fick bekymmer.

Vad kostar en automatisk? Vad kostar en manuell ?

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup