SilentPlanet
Hatar Gubbar Med Hatt
Undrar ur man ser att en kamkedja är dålig å bör bytas ut?
Undrar även vad som menas med kolvspel å hur man mäter det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
SilentPlanet skrev:2337513Undrar ur man ser att en kamkedja är dålig å bör bytas ut?
freddexwing skrev:2337527Tjena!
Man brukar mäta ett antal länkar (står ofta mått i vst boken) tex 50 länkar 470mm
Annars om sträckaren är på max så är kedjan oftast leller om den låter illa.
Kolvspel är måttet mellan kolv och cylinder.
Brukar jag mäta genom att sätta en micromoter typ 1cm upp på kolven (från nederkant) i "gasriktningen". Skruva åt micrometerna och ta bort kolven sen har man en micrometerklioka med en ställning för diametermätning som man "nollar" i gapet på micrometern. Sen är det bara att pilla ner i cyllen, så ser man kolvspelet direkt på klockan, samt om cyllen är oval eller konisk.
Dyra saker om man vill köpa och kostar nog inte så många spänn om du lämkar in dem. Kanske billigare på en mekanisk verkstad än på hojfirman.
/Fredde
SilentPlanet skrev:2337614ok tackar för svaren.
Det är så att verkstaden som hade renoverat hojen innan jag köpte den sa att det va för stort kolvspel å därför knackar motorn vid körning.
Han byte tydligen kamkedja ,lager,vevstake.m.m men bytte aldrig kolv då förra ägaren inte ville ha det bytt. så nu vill jag kolla upp om det verkeligen är så att det är för stort kolvspel å om kamkedjan är bytt därför frågar jag hur man ser å mäter. Rekomendera du att man lämna in cyl för koll då.
freddexwing skrev:2337665Verkar extremt korkat att inte byta kolven om den är sliten...
Drar den olja?
/fredde
SilentPlanet skrev:2337772Nej Den drar ingen olja, Men knackar gör den som fan.
Andra verkstäder säger samma sak att det är kolvspelet men att dom har hört värre ljud än så. förra ägaren ville nog bara fixsa dom fel som gjorde att den inte rullade å inte mera i onödan, Alltså ingen ny kolv.
Sedan köpte jag den som renoverad.
Har den nu ner plockad å ska ta reda på hur jag ska göra. tex ska cylindern borras om å få en ny kolv eller räcker det med ny kolv eller kanske bara ringar å ingen om borning.
Behöver ventilerna ställas in då jag bara har lyft väck den utan att röra inställningen? kamkedjan har jag markerat upp så allt hamnar på samma ställe.
Behöver lite info om hur jag ska få i ordning sakerna igen å slippa knackandet
andersbrink skrev:2338313Planerar du att behålla hojen i 3000 mil till, överdimension på alla fyra och borra om. Snikvarianter brukar oftast bli snyft i slutänden...
Ventilspelet ändras inte av en demontering/montering. Se bara till att verkligen kollar att du har rätt spel efter monteringen.
Flamman skrev:2338498Kolla vev lagerna det kan knacka ut av bara helvete
för guds skull benån som kan motera kammarna annars blir dt dyrt
sträckaren kan vara slut också
andersbrink skrev:2339485Tråd luft 2 av 101.
Skaffa en servicemanual (antingen en i bokform eller piratad över nätet). Mecka utan manual går ju inte, iaf inte om man ska kolla toleransangivelser.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |