kamkedja

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Undrar ur man ser att en kamkedja är dålig å bör bytas ut?

Undrar även vad som menas med kolvspel å hur man mäter det?
 
SilentPlanet skrev:
2337513 Undrar ur man ser att en kamkedja är dålig å bör bytas ut?

Undrar även vad som menas med kolvspel å hur man mäter det?

Tjena!

Man brukar mäta ett antal länkar (står ofta mått i vst boken) tex 50 länkar 470mm
Annars om sträckaren är på max så är kedjan oftast leller om den låter illa.

Kolvspel är måttet mellan kolv och cylinder.
Brukar jag mäta genom att sätta en micromoter typ 1cm upp på kolven (från nederkant) i "gasriktningen". Skruva åt micrometerna och ta bort kolven sen har man en micrometerklioka med en ställning för diametermätning som man "nollar" i gapet på micrometern. Sen är det bara att pilla ner i cyllen, så ser man kolvspelet direkt på klockan, samt om cyllen är oval eller konisk.

Dyra saker om man vill köpa och kostar nog inte så många spänn om du lämkar in dem. Kanske billigare på en mekanisk verkstad än på hojfirman.

/Fredde
 
När motorn drar 1 liter olja per 100 mil är det dags att renovera motorn, dvs gå över kamaxelkedja, leak-down, kolvspel, etc etc etc. I en normalt fungerande motor är kamaxelkedjan bland det sista som behöver åtgärdas. När kamkedjesträckaren bottnar ska kamkedjan bytas. Servicemanualen är din kompis.
 
freddexwing skrev:
2337527 Tjena!

Man brukar mäta ett antal länkar (står ofta mått i vst boken) tex 50 länkar 470mm
Annars om sträckaren är på max så är kedjan oftast leller om den låter illa.

Kolvspel är måttet mellan kolv och cylinder.
Brukar jag mäta genom att sätta en micromoter typ 1cm upp på kolven (från nederkant) i "gasriktningen". Skruva åt micrometerna och ta bort kolven sen har man en micrometerklioka med en ställning för diametermätning som man "nollar" i gapet på micrometern. Sen är det bara att pilla ner i cyllen, så ser man kolvspelet direkt på klockan, samt om cyllen är oval eller konisk.

Dyra saker om man vill köpa och kostar nog inte så många spänn om du lämkar in dem. Kanske billigare på en mekanisk verkstad än på hojfirman.

/Fredde



ok tackar för svaren.
Det är så att verkstaden som hade renoverat hojen innan jag köpte den sa att det va för stort kolvspel å därför knackar motorn vid körning.
Han byte tydligen kamkedja ,lager,vevstake.m.m men bytte aldrig kolv då förra ägaren inte ville ha det bytt. så nu vill jag kolla upp om det verkeligen är så att det är för stort kolvspel å om kamkedjan är bytt därför frågar jag hur man ser å mäter. Rekomendera du att man lämna in cyl för koll då.
 
SilentPlanet skrev:
2337614 ok tackar för svaren.
Det är så att verkstaden som hade renoverat hojen innan jag köpte den sa att det va för stort kolvspel å därför knackar motorn vid körning.
Han byte tydligen kamkedja ,lager,vevstake.m.m men bytte aldrig kolv då förra ägaren inte ville ha det bytt. så nu vill jag kolla upp om det verkeligen är så att det är för stort kolvspel å om kamkedjan är bytt därför frågar jag hur man ser å mäter. Rekomendera du att man lämna in cyl för koll då.

Verkar extremt korkat att inte byta kolven om den är sliten...
Drar den olja?
/fredde
 
freddexwing skrev:
2337665 Verkar extremt korkat att inte byta kolven om den är sliten...
Drar den olja?
/fredde


Nej Den drar ingen olja, Men knackar gör den som fan.
Andra verkstäder säger samma sak att det är kolvspelet men att dom har hört värre ljud än så. förra ägaren ville nog bara fixsa dom fel som gjorde att den inte rullade å inte mera i onödan, Alltså ingen ny kolv.
Sedan köpte jag den som renoverad.
Har den nu ner plockad å ska ta reda på hur jag ska göra. tex ska cylindern borras om å få en ny kolv eller räcker det med ny kolv eller kanske bara ringar å ingen om borning.

Behöver ventilerna ställas in då jag bara har lyft väck den utan att röra inställningen? kamkedjan har jag markerat upp så allt hamnar på samma ställe.
Behöver lite info om hur jag ska få i ordning sakerna igen å slippa knackandet
 
Planerar du att behålla hojen i 3000 mil till, överdimension på alla fyra och borra om. Snikvarianter brukar oftast bli snyft i slutänden...

Ventilspelet ändras inte av en demontering/montering. Se bara till att verkligen kollar att du har rätt spel efter monteringen.

SilentPlanet skrev:
2337772 Nej Den drar ingen olja, Men knackar gör den som fan.
Andra verkstäder säger samma sak att det är kolvspelet men att dom har hört värre ljud än så. förra ägaren ville nog bara fixsa dom fel som gjorde att den inte rullade å inte mera i onödan, Alltså ingen ny kolv.
Sedan köpte jag den som renoverad.
Har den nu ner plockad å ska ta reda på hur jag ska göra. tex ska cylindern borras om å få en ny kolv eller räcker det med ny kolv eller kanske bara ringar å ingen om borning.

Behöver ventilerna ställas in då jag bara har lyft väck den utan att röra inställningen? kamkedjan har jag markerat upp så allt hamnar på samma ställe.
Behöver lite info om hur jag ska få i ordning sakerna igen å slippa knackandet
 
andersbrink skrev:
2338313 Planerar du att behålla hojen i 3000 mil till, överdimension på alla fyra och borra om. Snikvarianter brukar oftast bli snyft i slutänden...

Ventilspelet ändras inte av en demontering/montering. Se bara till att verkligen kollar att du har rätt spel efter monteringen.




Ja jag hade tänkt att ha den 3000 mil till.
överdimension på alla fyra och borra om? vad menar du? en cylindrig xt600?
bra om jag slipper ventilspelen men får väl ta reda på rätt spel å kolla efter så det stämmer när allt ska sättas ihop igen.


Blev så arg när jag gjorde fel i dag och tog väck kamgedjesträckarn utan att kolla hur långt in den hade gått å kunde därför inte se om den behöver bytas som vissa säger, när sträckaren har gått ända ut så är det ett tecken på kamkedjebyte.
 
Kolla vev lagerna det kan knacka ut av bara helvete
för guds skull benån som kan motera kammarna annars blir dt dyrt
sträckaren kan vara slut också
 
Last edited:
Flamman skrev:
2338498 Kolla vev lagerna det kan knacka ut av bara helvete
för guds skull benån som kan motera kammarna annars blir dt dyrt
sträckaren kan vara slut också


vev lagerna är nya, kammarna? du menar kammmen 1st till en enstånka. byte jag själv utan problem



Undrar om man behöver byta kamkedja om glidskenan inte är sliten,
Ser ju ut som att vara ny ju. Någon som vet?
 
Last edited:
Tråd luft 2 av 101.

Skaffa en servicemanual (antingen en i bokform eller piratad över nätet). Mecka utan manual går ju inte, iaf inte om man ska kolla toleransangivelser.
 
andersbrink skrev:
2339485 Tråd luft 2 av 101.

Skaffa en servicemanual (antingen en i bokform eller piratad över nätet). Mecka utan manual går ju inte, iaf inte om man ska kolla toleransangivelser.



jo jag har 3st . Jag vill ha erfarenhet av er som vet hur en kamkedja ska se ut
och om ni kanske har bytt er kamkedja även om glidskenan är i bra skick, hittar ni något sådant i en bok kan ni ju lägga upp den texten här:hihi
 
Nu har jag fått info & kamkedjan ska bytas. Tydligen redigt sliten.
Men det var inte bara det som var fel utan kolvspelet var åt helvete med så ny kolv å borra cylindern blir det ochså.

kamkedje byte, svänghjul plockas bort, massa makeringar öd IT 0 å sådant :)
Är det någon som kan ge mej beskrivning på svenska hur man ställer in tändingen efter svänghjulet tagits bort steg för steg, Har fortfarande en servicemanual som är på engelska och min hjärna orkar inte med sådant mer.:huvet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top