Kamkedja CRF 450 -04

Melin

Gasar till det rasar!!!!
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Järvsö
Hoj
HONDA CRF 450 -04
Tyckte jag hörde ett litet raslande ljud från min crf 450
så jag tog o lyfte på kamkedje sträckaren och fast jag släpte på bultarna den så åkte den inte ut något...
när jag provade den lös så verkar den fungera.
Låter som kamkedje byte för min del.. eller kan det vara något annat som pajjat??

Någon som haft liknade problem?
mer som bör bytas?

har också hört om problem med ventilerna på crf 450. Gäller det även -04 eller är det bara -02 -03
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Du behöver även byta kedjesläpan till kankedjan,
Demontera toppen för att komma åt släpan, samt byta sträckaren är att rekomendera.

Ventilerna blev väl stål o4, innan var det titan vilket inte håller lika bra,
Problemet med stålventiler på dessa cyklar är att kammen har så branta nockar att kammen "slår" i ventilen och pga stålets högre vikt måste det till kraftigare fjädrar vilket belastar ventilsätet mer.....så det är hugget som stucket egentligen ;P
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Det är titanventiler på insuget på alla årsmodeller. Är väl inte heller ett helt unikt problem för Honda, även fast dom verkar hårdast drabbade.
Det som behövs är att man kollar spelet ofta. När det är dax att justera så byt. Gärna till stålventiler, kostar lite mer (ventilerna är billigare, men du måste även byta fjädrar osv så totalkostnaden blir ngt högre) men håller sen bättre.
 

Melin

Gasar till det rasar!!!!
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Järvsö
Hoj
HONDA CRF 450 -04
skuvade bort kåpan över över svänghjul m.m i dag och skuvade tillbax kedje sträckaren men kedjan var ändå lös så kedjan måste bytas..
om det stämmer som tidigare inlägg att jag måste lyfta på toppen så kanske man skulle byta dom j---la ventilerna också när man ändå är på g..
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Jag var tvungen att chimsa mina ventiler nu i veckan....fanns inget spel alls
:(
så om ca tio timmar blir det kamkedja, kolv, nya ventiler mmmm surt.
men hellre det än ett generalras, skall passa på att känna lite på övriga lager i sambandmed detta åxå.
Nu har jag kört ganska exakt 40 helt problemfria timmar sen det gjordes sist, så man får vara rätt nöjd ialla fall hehe...
 

Melin

Gasar till det rasar!!!!
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Järvsö
Hoj
HONDA CRF 450 -04
nu har man rivit lite till o har lite frågor..
finns det något trix o låsa vevaxeln? (så man kan lossa svänghjulet) eller är det mutterknack som gäller?
vad ska ventilspelet vara?? hade 0.25 på avgas o.15 på insug nu..

har också en fundering.
anledningen till att ventilerna äter sig ner i sätet är väll att dom snurrar.
det måste ju vara på grund av att det är för lite ventiltryck (klen fjäder) skulle man inte kunna sätta i en lite starkare fjäder på orginal ventilerna? elller går dom av då??
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
nu har man rivit lite till o har lite frågor..
finns det något trix o låsa vevaxeln? (så man kan lossa svänghjulet) eller är det mutterknack som gäller?
vad ska ventilspelet vara?? hade 0.25 på avgas o.15 på insug nu..

har också en fundering.
anledningen till att ventilerna äter sig ner i sätet är väll att dom snurrar.
det måste ju vara på grund av att det är för lite ventiltryck (klen fjäder) skulle man inte kunna sätta i en lite starkare fjäder på orginal ventilerna? elller går dom av då??

:felämne Var det du som satt och mummsa på grillen i järvsö i torsdags?, När en fet KTM 640 och en tjej suka drog förbi?? :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
nu har man rivit lite till o har lite frågor..
finns det något trix o låsa vevaxeln? (så man kan lossa svänghjulet) eller är det mutterknack som gäller?
vad ska ventilspelet vara?? hade 0.25 på avgas o.15 på insug nu..

har också en fundering.
anledningen till att ventilerna äter sig ner i sätet är väll att dom snurrar.
det måste ju vara på grund av att det är för lite ventiltryck (klen fjäder) skulle man inte kunna sätta i en lite starkare fjäder på orginal ventilerna? elller går dom av då??

Det är rätt, 0.25 avgas 0.15 insug, du behöver inte byta nå ventiler.

Jag tycker du ska byta kamkjedja (enkelt) och sedan byta släpan vid nästa kolvbyte :tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top