kamera på tanken, får polisen titta på filmen ?

Ang GPS,

jag frågade en liknande fråga, dock handlade det om färdskrivare på fordon i yrkestrafik då dessa loggar bl.a hastighet (för de som nu har missat detta) Om man kunde döma någon för fortkörning om man visste att fordonet åkt på en 70-sträcka men visat tex. 90 km/h på färdskrivarbladet. Svaret som kom från chefen på trafikavd. på Uppsalapolisen var att det finns juridisk befogenhet att döma utifrån detta, dock har så aldrig skett såvitt han visste. Antagligen borde GPS:frågan falla i samma fack.

Får och Får, en polisman skulle sannolikt ta filmen och kameran vid misstanke. Pappersexcersisen fixar dom inne på stationen efteråt. Samma sak som diskussionen om man flyr hemmåt och hinner stänga garaget, klart dom öppnar och kollar.

En del ser på för mycket amerikanska filmer tror jag. Skulle du dock kunna fixa fram ett journalistlegg tror jag dom skulle dra öronen åt sig eftersom dom åtnjuter källskydd osv.

Du kan åka dit på fortkörning på färdskrivaren, dom kontrolleras regelbundet. Skulle du erkänna att du kört med ej fungerande färdskrivare åker du ju dessutom dit värre än fortkörningen. Dock är det extremt sällsynt, men det har stått om några fall i tidningarna. Tror knappast fler än 5 personer har åkt på fortkörning genom färdskrivare och knappast som enda bevisning.

Last edited:
tacka vet jag polisen i ryssland.......det är grejer det :tummenupp

Snart behövs ingen film. Nästa omgång med skattemärke har inbyggd GPS sändare med ditt reg nummer och sen sitter FRA och kollar och självklart loggar alla dina fortkörningar m.m. Sen kan dom skippa både tullar fartkameror och allt vad där är. Det ända polisen sen behöver göra är att printa ut böter från de digitala listor man fått av FRA. Självklart kommer dessa med färdig utskrivna självhäftande etiketter. Grattis svensson till FRA

Små människor vill ofta låta mest som nu med dig!! :pannkyss

Fel, fel, fel, feeeeeeeeeeeeeeeeeel och åter fel - igen!! :rolleyes:

Handlade om en situation med en kille i från Stockholm som dom stoppade i en trafik kontroll med sin kamera som dom då beslagtog och senare dömde han för diverse trafikbrott pga av innehållet på kamerans film!! :pannkyss

Bra! Om han är dömd så får du gärna PMa namn samt tingsrätt så skall jag ta mig en titt på domen och enl vilket lagrum polisen ansåg sig få beslagta kameran.

Finns där verifierbar rättspraxis kan vi ju lägga ned alla spekulationer.

Ang. att besluta om husransakan på plats. Det får dom väl bara göra om det inte går att få tag på en åklagare lr dylikt som kan ta beslutet. Mao inget som dom bara kan få för sig utan krävs lite jobb innan do kan ta det beslutet.

Handlade om en situation med en kille i från Stockholm som dom stoppade i en trafik kontroll med sin kamera som dom då beslagtog och senare dömde han för diverse trafikbrott pga av innehållet på kamerans film!! :pannkyss

Det här låter väldigt intressant. Vet du om han hade kört för fort eller om det var en rutinmässig blås- och fordonskontroll?

Nu har jag ingen aning, men kan det inte vara så att det är "vid misstanke om brott" (grovt brott?) som gör att de får kolla på filmen?

Snart behövs ingen film. Nästa omgång med skattemärke har inbyggd GPS sändare med ditt reg nummer och sen sitter FRA och kollar och självklart loggar alla dina fortkörningar m.m. Sen kan dom skippa både tullar fartkameror och allt vad där är. Det ända polisen sen behöver göra är att printa ut böter från de digitala listor man fått av FRA. Självklart kommer dessa med färdig utskrivna självhäftande etiketter. Grattis svensson till FRA

Sysslar FRA med trafikbrott? :va

Vet du ens vad de tre bokstäverna är en förkortning av??

Måste ju krävas husrannsakan för det!

Sen, hur skall de kunna bevisa att det är du som kör? Inspelningen skulle ju kunna vara från tidigare på dagen när du lånade ut hojen och din utrustning (om det nu syns på filmen) till en cool snubbe du träffade på stan. Givetvis brydde du dej inte om att ta namn och nummer :tummenupp
Lite OT, men teoretiskt sett borde man kunna köra ifrån snuten tills dess dom inte ser dig längre. Sen stanna och hoppa av hojen.

När/om de kommer ifatt så säger man bara "Bevisa att det var jag som körde" :yoparty

farbror blå hade satt en vägspärr med hastighetskamera på hissingsbron för det här jänget.(99% hade fått lämna sina mopeder)kom förs så jag ställde mig och filma i vägen för deras bevakning dom fråga vad jag gorde decibellmätning svara jag och visa vio kameran och lekte hemlig polis.alla pasera :yoparty kul med moped http://www.youtube.com/watch?v=ZEr3TCIg83U

Sysslar FRA med trafikbrott? :va

Vet du ens vad de tre bokstäverna är en förkortning av??

:pannkyss Det var ju med glimten i ögat:huvet :huvet

Klippt från Ny teknik: Ny Teknik kan i dag avslöja detaljerna kring hur försvaret planerar att massavlyssna all kommunikation till och från Sverige.
Enligt uppgift till Ny Teknik innebär förslaget att regeringen ensam får bestämma ramarna för avlyssningen.

Och med kommunikation borde ju även GPS ingå:)

Spelar ingen roll om polisen har rätt eller inte att skaffa beviset på det sätt dom gjort,beviset gäller iaf. i en rättegång.

Sen får polisen en varning eller liknande för att han skaffat beviset på ett felaktigt sätt och brottslingen blir dömd med de olagligt skaffade bevisen.

Henrik

bara till att börja köra på bana! där kan i vart fall inte snuten ta dig...(jag känner inte till ngt fall)

Visste att jag hade läst något om de fotograferings-/filmrättigheter man har som privatperson, och var nu tvungen att söka upp den sidan igen.

Här finns en väldigt bra text.

Citerar några intressanta paragrafer:

Viktigaste frågan först, vad får man fotografera?
Enkelt svar, du får ta bilder på allt och alla utom vissa skyddsobjekt som kan vara både militära och civila anläggningar. När man inte får fotografera är det tydligt skyltat.

Nu i Augusti 2004 ansåg tingsrätten i Malmö att det inte är ett brott att fotografera/filma någon mot dennes vilja. Det rörde sig om en ung man som smygfilmat under sexakt med sin flickvän. Det finns två tidigare fall i högsta domstolen där avgörandet gjort att det inte är förbjudet att filma/fotografera någon mot dennes vilja. Däremot kan det bli förtal om bilderna sprids, men det är en annan sak. Fotograferingen är tillåten.

Okej, jag fattar att man får fotografera vem och vad man vill. Men, får någon ta film eller kamera ifrån mig om jag fotograferar där jag inte har tillstånd?

Nej, det krävs beslut av åklagare för att du skall behöva lämna ifrån dig filmen. Och det är mycket ovanligt, sannolikheten för att du som vanlig människa skall få ett sådant beslut emot dig är nog mindre än att du åker hem från Jägersro som miljonär. Polis får alltså inte ta film eller kamera ifrån dig och inte heller upprörd skattebetalare på stadens gator.

Nu har jag ingen aning, men kan det inte vara så att det är "vid misstanke om brott" (grovt brott?) som gör att de får kolla på filmen?

Ett brott som vårdslöshet i trafik "räcker" för en husrannsakan. Vi har alltid en förundersökningsledare med oss ut som kan fatta beslut om bl.a. det. Annars är de ett telefonsamtal bort.

Polisen får jobba på misstanke! Alltså misstänker dem att du gjort ett brott så spelar det ingen roll vad du säger dem gör som DEM VILL! Tyvärr... :gnissla

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026