Kamera ist för backspeglar?

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Er-6f abs -07
Har funderingar för lite olika projekt över vintern och ett av dem är att ta bort backspeglarna och sätta en kamera bak på hojjen och en typ 2.5"-3.5" lcd-skärm framme vid styret. Är det någon som genomfört något liknande projekt och har några tips, typ om det vibrerar för mycket för kameran o.s.v och är det någon som vet hur det ligger till med legaliteten för att konstruera något sånt?
Tacksam för svar.
mvh//Joel

Köp en Reevu hjälm istället så är det klart! :-)

Kör med en sådan nu, fungerar kanon!

Har också funderat på det!:)
Vet att det finns ett färdigt kit att köpa, fanns i någon gammal tråd här men har inte hittat det...

Hmm... är fordonet typat (vilket alla nyare hojar är) så får du väl inte ändra någonting, oavsett om slutresultatet blir funktionellt lika bra eller inte?

Vart hittar man dom hjälmarna?
Ska ringa vägverket och kolla vad dom säger om det, utifall dom vet nåt överhuvudtaget omdet. Återkommer när jag får svar.

Har läst om den där hjälmen förut, men aldrig hört något från någon som har en. Den funkar bra alltså? Är det liknande backspegeln man har inne i bilen?

Vad kostar dom?

Ja backspegeln i bilen är en bra liknelse, för har man kört bil innan så kommer det naturligt att titta där.

Med ett lätt vrid på huvudet så ser man ordentligt bakåt åt sidorna också. Det använder jag ofta vi tex påfarter till motovägar, vrid huvudet 3-4 cm åt höger så ser du allt vänster-bak istället för att behöva vrida huvudet över axeln som vanligt.

Ja backspegeln i bilen är en bra liknelse, för har man kört bil innan så kommer det naturligt att titta där.

Med ett lätt vrid på huvudet så ser man ordentligt bakåt åt sidorna också. Det använder jag ofta vi tex påfarter till motovägar, vrid huvudet 3-4 cm åt höger så ser du allt vänster-bak istället för att behöva vrida huvudet över axeln som vanligt.

Kostar fläsk antar jag? :gnissla
hittade inga priser på sidan.

Tjitt vad coolt.
Berätta mer om den. Sån vill jag ha.

Bilden "bakåt" är alltså bra och den stör inte sikten frammåt eller så?

Skulle vara urtrevligt om det fanns ordentliga bilder, video eller likande nånstans.

Har läst om den där hjälmen förut, men aldrig hört något från någon som har en. Den funkar bra alltså? Är det liknande backspegeln man har inne i bilen?

Vad kostar dom?

Den testades för en tid sedan i SMC's tidning.
Jag skulle nog vilja ha en kamera istället. Inte så sugen på o bli bländad av solen i nacken, eller av andra fordon... Tanken e ju god iaf!

Last edited:
Tjitt vad coolt.
Berätta mer om den. Sån vill jag ha.

Bilden "bakåt" är alltså bra och den stör inte sikten frammåt eller så?

Skulle vara urtrevligt om det fanns ordentliga bilder, video eller likande nånstans.

Fråga på så svarar jag. Hmmm svårt att ta bilder inne i hjälmen, men jag kan säga att folk brukar vara väldigt nyfikna och prova och alla har blivit ordentligt imponerade av hur mycket och bra man ser bakåt.

Ja bilden är bra, du kan ju inte läsa nummerplåtar på bilen bakom men du ser att det är en svart Volvo du drar ifrån.

Nej den stör inte alls sikten framåt.

Tydligen så ska "spegelsystemets" kanal fungera som en deformationszon också, har inte velat prova det men jag tror just "backspegeln" har räddat mig från att testa det i stadskörning vid filbyten.

Kan ju tillägga att jag aldrig blir bländad, hehe varför skulle man bli det, det är ju bara att vrida huvudet litegrann så är det ju inget problem.

Reevu har två nackdelar:

1. Något tung vilket kan leda till förvärrade nackskador vid olycka (många sitter iofs och åker med tyngre vanliga hjälmar)

2. Anpassad för relativt upprätt körställning. Provade med min CBR600rr och såg mest himmel, då kör jag iofs inte med raka armar så jag sitter ganska framåtlutad.

I övrigt är den skitbra, prova!

Verkar ju fräsigt :tungan Fast jag blev mer övertygad av cykelhjälmen än av mc-hjälmen men man kanske borde prova. Dock blir det nog en ny Arai Condor imorgon istället.

finns hos vikinghelmets. var nära att beställa en men då jag inte hittade nåt ställe att prova den på köpte jhag en arai chaser till nästa säsong. :)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back