Kamaxeln gick av, men vad mer?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
På Gelleråsen boffade motorn plötsligt till å gick som ett lass skit. Allt såg sjysst ut utanpå, å den gick bara illa, inget klonk eller så. Upp med den på släpet å hem. Körde den 500m till garaget i Stockholm å den gick inge vidare, ingen tomgång bla.
Idag kollade jag komp, å det var sjysst på dom tre högra, men den vänstra kom jag inte åt att kolla, måste ju trycka ner mätarn, gänganslutningarna är ju till nån traktor :huvet
Nåja, jag löft av ventilkåpan, å då blev det ganska snabbt rätt uppenbart vad som hade hänt :( Avgaskamen har gått av! :skrämd Tvärt av mellan ventilerna på tvåans cylinder :huvet
En ny kam står ju rätt uppenbart på inköpslistan :rolleyes: Men vad mer kan ha gått sönder? När den gick av så borde ju ettans cylinders båda ventiler ha vunnit över tvåans enda, och vridit den så att dom var stängda. Kan ena ventilen på tvåan ha tagit stryk då? Något metall-mot-metall-oljud hördes som sagt inte. Eller måste jag riva isär toppen å kolla? :(
Å just ja, det är min gixxer 750 -99 det handlar om. Det small till vid runt 10k varv ungefär.

Förmodligen har inget hänt när drivningen av ventilerna säckade. Chansen att den gick av uppe på lobcenter (ventilerna utskjutna) är minimal. 1 på 100 att avgasventilerna är krokiga. Dvs, skruva bara i en ny kam. Kolla först bara att avgasarna på aktuell cylle går att trycka ned INNAN du monterar den nya kammen. Dvs så att de inte har skurit/fastnat/krokiga.

Förmodligen har inget hänt när drivningen av ventilerna säckade. Chansen att den gick av uppe på lobcenter (ventilerna utskjutna) är minimal. 1 på 100 att avgasventilerna är krokiga. Dvs, skruva bara i en ny kam. Kolla först bara att avgasarna på aktuell cylle går att trycka ned INNAN du monterar den nya kammen. Dvs så att de inte har skurit/fastnat/krokiga.
Den gick av precis mitt mellan loberna, så ena har ju rört sig som den skulle iaf.
Som sagt var ju komp vettigt, och jag ska lyda rådet att klämma ner ventilerna. Tack å bock Anders! :)

Hehe ja det är fan manligt att köra av en kamaxel. Hehe :tummenupp
Har du hittat någon ny ännu/beg ännu?

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret