kamaxelfunderingar GSXR

phatbastard

Lindblad
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
SukiSuki Tusen Nolltre
Satt och funderade lite över kamaxlar till gsxr 1000. Vad åker ni andra med för kamaxlar? Då jag bygde bilar så kunde man ju laborera mycket med dubbla avgaskammar och kugga om exempelvis för att flytta laddrtryckskurva och registret. Finns det något sådant knep till gsxr? Eller kan man plocka kamaxlar från nyare motorer som är vassare? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Är en 1000 - 02

Andra kamaxlar på moderna hojar är i princip verkningslöst för turbobruk om du inte ska göra något mer åt den. Originaldurationen är alldeles lagom för turbomatning och lyftet är anpassat efter ventilernas originalstorlek. Mer lyft = ingen mer effekt. Mer duration, mer effekt vid höga varvtal på bekostnad av låg/mellanvarv. Kamaxlarna är endast en av parametrarna man skruvar på när man trimmar - som ska matcha allt annat man gör.

Givetvis måste man ju se allt som en helhet och ta alla parametrar i beräkning, var mest bara nyfiken på om det gick att trixa lite med kammarna men tack ändå :)

Satt och funderade lite över kamaxlar till gsxr 1000. Vad åker ni andra med för kamaxlar? Då jag bygde bilar så kunde man ju laborera mycket med dubbla avgaskammar och kugga om exempelvis för att flytta laddrtryckskurva och registret. Finns det något sådant knep till gsxr? Eller kan man plocka kamaxlar från nyare motorer som är vassare? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Är en 1000 - 02

Jag skulle nog vilja säga som så att det beror VÄLDIGT på vilken turbo du tänker åka med

Lite större aggregat med lågt avgasmottryck gör att trimkammar funkar väldigt bra

Faktiskt bättre än på sugmotorer som alltid går med mottryck på avgassidan

Hayabusan reagerar ruskigt bra på att bara lägga i en insugskam som avgasare

Men som sagt har du ett litet mitsubishi agg så gör du bäst i att låta standard sitta i

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage