kamaxelfunderingar GSXR

phatbastard

Lindblad
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
SukiSuki Tusen Nolltre
Satt och funderade lite över kamaxlar till gsxr 1000. Vad åker ni andra med för kamaxlar? Då jag bygde bilar så kunde man ju laborera mycket med dubbla avgaskammar och kugga om exempelvis för att flytta laddrtryckskurva och registret. Finns det något sådant knep till gsxr? Eller kan man plocka kamaxlar från nyare motorer som är vassare? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Är en 1000 - 02

Andra kamaxlar på moderna hojar är i princip verkningslöst för turbobruk om du inte ska göra något mer åt den. Originaldurationen är alldeles lagom för turbomatning och lyftet är anpassat efter ventilernas originalstorlek. Mer lyft = ingen mer effekt. Mer duration, mer effekt vid höga varvtal på bekostnad av låg/mellanvarv. Kamaxlarna är endast en av parametrarna man skruvar på när man trimmar - som ska matcha allt annat man gör.

Givetvis måste man ju se allt som en helhet och ta alla parametrar i beräkning, var mest bara nyfiken på om det gick att trixa lite med kammarna men tack ändå :)

Satt och funderade lite över kamaxlar till gsxr 1000. Vad åker ni andra med för kamaxlar? Då jag bygde bilar så kunde man ju laborera mycket med dubbla avgaskammar och kugga om exempelvis för att flytta laddrtryckskurva och registret. Finns det något sådant knep till gsxr? Eller kan man plocka kamaxlar från nyare motorer som är vassare? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Är en 1000 - 02

Jag skulle nog vilja säga som så att det beror VÄLDIGT på vilken turbo du tänker åka med

Lite större aggregat med lågt avgasmottryck gör att trimkammar funkar väldigt bra

Faktiskt bättre än på sugmotorer som alltid går med mottryck på avgassidan

Hayabusan reagerar ruskigt bra på att bara lägga i en insugskam som avgasare

Men som sagt har du ett litet mitsubishi agg så gör du bäst i att låta standard sitta i

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa