kalltryck och varmtryck

Jag tycker det är klart sämre grepp i tex pilot power än i racetec utom möjligen de första minutrarna på väg. Då baserat på hur lätt det spinner loss och grepp i framhjulet.
Varför brukar ni köra på lägre tryck i bakdäcket än i framdäcket?

Eftersom bakdäcket hanterar kraften från motorn och blir då varmare än framdäcket, den allmänna gaslagen igen:tummenupp

sammanfattningsvis:
allt skrivet i varmtryck
pirelli 1.9 bak 2.1 fram
metzeler:?
bridgestone:?
conti atack:?

vad åker ni på kan man få den listan komplett?

sammanfattningsvis:
allt skrivet i varmtryck
pirelli 1.9 bak 2.1 fram
metzeler:?
bridgestone:?
conti atack:?

vad åker ni på kan man få den listan komplett?

pirelli superbike 2007/2008 sc1-sc3 (Obs Varmtryck) Bak 1,7 fram 1,9 )enl flera oberoende inkl greven.)

Metzeler racetec kalltryck bak 1,8 fram 1,9
Bridgestone slick kalltryck bak 1,8 fram 1,9

om det hjälpte nått

pirelli superbike 2007/2008 sc1-sc3 (Obs Varmtryck) Bak 1,7 fram 1,9 )enl flera oberoende inkl greven.)

om det hjälpte nått

verkar vara väldigt olika åsikter. ja hörde senast 1.9 bak 2.1 fram i pirelli VARMT. ca 1.6 kallt bak....

verkar vara väldigt olika åsikter. ja hörde senast 1.9 bak 2.1 fram i pirelli VARMT. ca 1.6 kallt bak....

ja, men det kan ju bero på att från 2007 ska det vara lägre tryck. Finns nån tråd i racing forumet om det. Jag kan dock tillägga att jag själv kör 1,75 kalltryck både fram och bak på dem. Men det är enda sättet att få ett pirelli att hålla någolunda på mittsverige.

1,9 bak och 2,1 Varma gäller även Metzeler slicksen:tummenupp

då finns de två olika synpunkter på både metzeler och pirelli?
är de både årets å förra årets metzeler som vill ha de trycket? elle rhar de alltid varit så?

ja, men det kan ju bero på att från 2007 ska det vara lägre tryck. Finns nån tråd i racing forumet om det. Jag kan dock tillägga att jag själv kör 1,75 kalltryck både fram och bak på dem. Men det är enda sättet att få ett pirelli att hålla någolunda på mittsverige.

hålla? hur menar du då att de tar slut så prickarna försvinner fort på de eller att de ruggas sönder? frågar eftersom ja själv har problem med att iaf mezteler ruggas upp som fan på sidorna. dock kör jag 1.9 kall bak på metzeler...

Last edited:

om det hjälpte nått

Konstigt:va Prata med Greven senast idag å han bekräftade vad jag
Kört på. Pirelli -07/-08 samt Metzeler slicksen -08 ska ligga på samma tryck!

1,9 å 2,1 varma:)

En jävla djungel med däcktryck:huvet
Jag kommer fortsätta använda mig av detta tryck tills jag blir motbevisad:D
Bra grepp å slitage i alla fall i Pirelli däcken, ska som sagt prova Metzeler slicksen i nästa vecka med detta låga tryck:gnissla

M V H

Säger någon däcktillverkare nåt om tryck för bankörning? Mezteler anger bara standardtryck för Racetec på min hoj, dvs. 2.5 fram och 2.9 bak.

hålla? hur menar du då att de tar slut så prickarna försvinner fort på de eller att de ruggas sönder? frågar eftersom ja själv har problem med att iaf mezteler ruggas upp som fan på sidorna. dock kör jag 1.9 kall bak på metzeler...

Dom ruggas sönder nått fruktansvärt för mig. Har kört på sc1 och sc2 slick bak. Killen jag köpte hojen av körde bara sc2 och däcken såg superbra ut när han kört på dem. Han e ju dessutom talangfull. Men han väger nog 15kg mer än mig. Sen kör ju jag på mittsverige och den banan äter däck verkar det som. Körde sc2 på gelleråsen och då småruggade det bara lite.

Min slutsats är att min fjäder e något för hård. Men kör jag kögre tryck så ruggar det mindre. Bytte från sc2 till metzeler k2 slick och sen dess är slitaget klockrent. tom på mittsverige. Har även testat bridgestone och dom sliter perfekt dom med.

Själv tycker jag k2 är ett superdäck. Kunde direkt köra så att jag hela tiden kände var greppet var. Till slutet på dagen kunde jag köra med lätt kontrollerad sladd i kurvan bara för skojs skull. Dängde till med 58,6 den dagen .
Frågar du mig så är Metzeler K2 magiska däck :)

Säger någon däcktillverkare nåt om tryck för bankörning? Mezteler anger bara standardtryck för Racetec på min hoj, dvs. 2.5 fram och 2.9 bak.

Man kan säja så här. Ska du köra på bana så är det bara köra. Har du "FEL" däckstryck så är greppet inte så mycket sämre. Man måste kört ganska mycket bana för att kunna känna den lilla skillnad som det faktiskt är. Och då måste man köra rejält fort. Om du inte är bland dom snabbaste eller rent av snabbast i snabba gatgruppen så behöver du aldrig bekymra dig för däckstrycket.

Men det var ju inte det du egenteligen frågade efter. Svaret på din fråga kan jag inte. Men en hyfsat god gissning är att känner du att du måste sänka däckstrycketså sänk bara lite. typ 0.1-0.2

Last edited:
Bara för att spä på diskussionen lite, mailade Metzler om tryck på slicksen och fick det här svaret. :D

Dear M*****,

Enclosed please find the pressure for the slick range.

Front: 2,1 Bar cold pressure
Rear: 1,9 Bar cold pressure

If you are using tyre warmers, heat the tyres for minimum 1 houre and set the warm pressure as follows:

Front: 2,2 Bar warm pressure
Rear: 2,0 Bar warm pressure

Kind regards

Thomas Thierolf
Coordinator Racing Activities Moto
Pirelli Deutschland GmbH
Postfach 1120, 64733 Höchst/Odw.

Då är det nog det som gäller. Jag har iaf kört på 18, bak och 1,9 fram.

Varför står det pirelli?
Postar hela mailgången så får någon annan leka CSI, men Pirelli äger väl Metzler?

Tagit bort folks mailadresser för att undvika spam osv..

Dear M****,

Enclosed please find the pressure for the slick range.

Front: 2,1 Bar cold pressure
Rear: 1,9 Bar cold pressure

If you are using tyre warmers, heat the tyres for minimum 1 houre and set the warm pressure as follows:

Front: 2,2 Bar warm pressure
Rear: 2,0 Bar warm pressure

Kind regards

Thomas Thierolf
Coordinator Racing Activities Moto
Pirelli Deutschland GmbH
Postfach 1120, 64733 Höchst/Odw.

Anbieterkennzeichnung
Pirelli Deutschland GmbH
Höchster Straße 48 - 60
64747 Breuberg

Vertretungsberechtigte:
Dr. Guglielmo Fiocchi (Vors.)
Michael Borchert, Dr. Peter Kronthaler, Josef Lottes, Michael Schwöbel, Michael Wendt

Aufsichtsratsvorsitzender: Dr.-Ing. Wilfried Wentz

Firmensitz: Breuberg/Odw.
Handelsregister: Amtsgericht Darmstadt HRB 71623
Umsatzsteuer-Identifikationsnummer: DE 111607952

-----Ursprüngliche Nachricht-----
Von: kundendienst@pirelli.com [mailto:kundendienst@pirelli.com]
Gesendet: Friday, June 13, 2008 17:01
An: Thierolf Thomas, DE
Betreff: RE:Tyrepressure for Ractec slicks

Guten Morgen Thomas,

kannst Du Dich bitte dieser Sache annehmen.

Vielen herzlichen Dank im voraus.

Mit freundlichen Grüßen
Ute Schütz
----------------------------------------------------------------
From: *********@telia.com
Sent: 09/06/2008 12.31.20
To: webmaster@metzelermoto.com
Subject: Tyrepressure for Ractec slicks
From: M*******
Email: m*******@telia.com
Topic of interest: RACING
Country of interest: --
Current Site: METZELER
Subject: Tyrepressure for Ractec slicks
Were can i find info about the tyrepreassure for the racetec slicks ?

Brgds
M*****

************************************************************************************
This email has been generated from the Contact-us service of the Metzeler web site.
You received it because your email address has been set up in order to receive the requests from the "RACING" topic of the "www.metzelermoto.com"
web site.
The form has been filled-in by internet user with IP Address "*********"
on the "www.metzelermoto.com" web site, on "Mon Jun 09 12:30:51 CEST 2008".
The sender address reliability in the message is not guaranteed.
************************************************************************************

========================================================
CONFIDENTIALITY NOTICE

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...