kalltryck och varmtryck

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
liten fundering på vad ni har för tryck i däcken.
kallt?
med däckvärmarna på 1 timme
efter passet?

främst nyfiken på er som kör met metzeler racetech slicks. både fram å bak men framförallt bak.

skriv gärna om ni har andra däckfabrikat me. kul å veta.

jag kör med bridgstone slicks och har jag haft 1.9 fram och 1.8 bak kalltryck det är vad dom jag pratat med rekomenderade.kollade trycket varmt sen då var det 2.2 fram 2.1bak.

jag kör med bridgstone slicks och har jag haft 1.9 fram och 1.8 bak kalltryck det är vad dom jag pratat med rekomenderade.kollade trycket varmt sen då var det 2.2 fram 2.1bak.

Jo jag har nog också märkt en förändring i runda slängar 0.3.

Pirelli 1,9 bak varmt 2,1 fram varmt

Är också intresserad av vad ni som kör Metzeler har för tryck varmt:tummenupp

M V H

Finns det någon som har koll på kall tryck fram samt bak för en normal gatåkare som ska ut på bana. Pirelli diablo super corsa. Soft fram och soft bak. Körde pilot power på anderstorp sist med 2,2 bak och 2,1 fram och dom kändes bra vi det trycket.????

Jag körde med varmtryck 1.9 bak o 2.0 fram och de funka bra för mig på gelleråsen..Körde på Pirelli diablo superbike sc1 både fram o bak

Finns det någon som har koll på kall tryck fram samt bak för en normal gatåkare som ska ut på bana. Pirelli diablo super corsa. Soft fram och soft bak. Körde pilot power på anderstorp sist med 2,2 bak och 2,1 fram och dom kändes bra vi det trycket.????

Pilot power ett gatdäck med mjuk stome. Ska aldrig köras under 2.3 i kalltryck. Stomen håller inte och däcket blir för varmt.

Pilot power ett gatdäck med mjuk stome. Ska aldrig köras under 2.3 i kalltryck. Stomen håller inte och däcket blir för varmt.

Helt korrekt bäste broder!
(ses på onsdag f.ö)

En vanlig diskussion, där de som åker bana med gatdäck kopierar tävlingsdäckens tryck.
De däcken har HELT andra STOMMAR och ska DÄRFÖR ha andra (lägre) tryck.
Det betyder INTE att svenne med gatdäck ska dra slutsatsen att dessa tryck är de bästa för bana, no matter vilka däck man har, och sen tro att "om jag släpper ur massa luft kommer jag få massa mer grepp".

Säger tillverkaren att det SKA vara säg 2,9 bak, ja då SKA det vara det. Då greppar däcket bäst och slits jämnast.
Men på bana blir ju däcken jäääättevarma säger då någon.
Ja det blir de.
Så på bana tappar du av 0.2 bar gentemot det tryck du har på gatan.
Det är ungefärligen den tryckökning däck på bana blir utsatta för om man steker dem hårt.
Inte mer.
Ok en riktigt duktig pilot kan en varm dag få dem att öka 0.3

Så en Fireblade t.ex med gatdäck som körs på bana kommer följdaktligen ha ca 2.7 bak och 2.3 fram.
Plus minus lite personligt troende och så vidare.

Last edited:
Skiljer 0,2 kg i tryck kall / varm för mig på motarden med racedäck/supermoto slicks. Mätte senast ida när jag var i Örebro och drog lite.. =)

Jag har funderat mycket i frågan och skulle gärna få lite klarhet.
På bana kör jag med sportiga gatdäck (racetec tex).
Vad ska man ha för tryck som gatförare med wannabee ambitioner?
Nu när jag körde med min tolva sist hade jag 2.1 fram och 2.3 bak. Speciellt bakdäcket överhettades så tänkte att jag har ett tungt touringlok och ökade till 2.3 fram och 2.5 bak.
Läser jag denna tråden verkar de flesta ha mindre tryck bak? Borde det inte bli lägre temperatur med högre däcktryck? Och bak jobbar hårdare än fram.

Jag har funderat mycket i frågan och skulle gärna få lite klarhet.
På bana kör jag med sportiga gatdäck (racetec tex).
Vad ska man ha för tryck som gatförare med wannabee ambitioner?
Nu när jag körde med min tolva sist hade jag 2.1 fram och 2.3 bak. Speciellt bakdäcket överhettades så tänkte att jag har ett tungt touringlok och ökade till 2.3 fram och 2.5 bak.
Läser jag denna tråden verkar de flesta ha mindre tryck bak? Borde det inte bli lägre temperatur med högre däcktryck? Och bak jobbar hårdare än fram.

Mindre tryck bak säger du. Mindre än vad frågar då jag! :)
Annars stämmer det du säger.
Sen var du fått det ifrån att Racetech är ett gatdäck det vet jag inte. Det är ett tävlingsdäck.
Dock gatlegalt.
Men, har en hårdare och stabilare stomme än andra sportdäck för just gata.
Dessutom leder det ut värmen betydligt snabbare och kyls därför aldeles FÖR mycket för att funka bra på gata, då det kommer gå för kallt, med sämre grepp som följd.

Skiljer 0,2 kg i tryck kall / varm för mig på motarden med racedäck/supermoto slicks. Mätte senast ida när jag var i Örebro och drog lite.. =)

M. DÅ ser du ju att det jag sa är sant! Tjötgubbe!! :hej

jaså du. Du var i kex & skostaden och tjörrde motarrd du! Ja en del ska ju bara ha roligt :D
Gick det att passera V-ås då för alla raggare?

Last edited:
Mindre tryck bak säger du. Mindre än vad frågar då jag! :)
Annars stämmer det du säger.
Sen var du fått det ifrån att Racetech är ett gatdäck det vet jag inte. Det är ett tävlingsdäck.
Dock gatlegalt.
Dessutom leder det ut värmen betydligt snabbare och kyls därför aldeles FÖR mycket för att funka bra på gata, då det kommer gå för kallt, med sämre grepp som följd.

Lägre tryck bak än fram syftade jag på! Flera i tråden som verkar ha högre däckstryck fram än bak.
Tycker många verkar köra med så låga tryck att däcken borde överhettas, eller tänker jag tokigt nu?

Alla kör ju inte en stor tung stark 12:a så har man ji litelägre tryck. eller?

Snacka med Greven idag, han rekomenderade samma tryck i Metzeler slicksen som Pirelli.
Alltså 1,9 bak och 2,1 fram Varmt:tummenupp

Ska testa detta på Gelleråsen i nästa vecka:yoparty

Lite däcksinfo:

Moto GP, kvaldäck, <1 mil, 110-120 °C
Moto GP racedäck, knappt ett race… 110-120 °C
Racedäck, ~10-40 mil, 80-90 °C
Sportdäck, 500-700 mil, 50-60 °C
Sport-touringdäck, 700-1000 mil, 40-50 °C
Touringdäck, 1000-2500 mil, 40-50 °C

Däckstryck:

Touring, enl. Instruktionsboken eller enl. däcktillverkaren.
Våt väg, höj däcktrycket med 0,2-0,3 bar. Överstig dock ej max däcktryck!

Bana:

Racedäck, 2,1-2,3 fram och 1,9-2,1 bak, gäller ej dom nya lågtrycksstommarna
Regndäck, 2,1-2,3 fram och 1,9-2,1 bak, kan höjas mer beroende på temp.
Offroaddäck, ~1,3 fram och ~ 1,5 bak
Sportdäck, ~ 0,3 bar lägre än rekommenderat
Touringdäck, ~ 0,2 bar lägre än rekommenderat

Allmänna gaslagen ger att trycket i däcket ökar med 0,1 bar per 10 °C.

Efter tester med tempgivare så kan temperaturen på racedäck falla upp till 8 grader mellan kurvorna. Racedäck har väldigt bra temperaturavledningsförmåga. Dvs, ifall man som förare INTE når dom temperaturer som däcken är gjorda för så skall man byta däckstyp. Det finns ingen anledning att köra på racedäck om man är långsam, då får man bara kallavrivning och sliter ut däcken i förtid. Ett sportdäck med RÄTT temperatur har bättre fäste än ett racedäck som går för kallt. Även om man har däcksvärmare så kommer racedäcken att gå kalla eftersom dom kyls ner för mycket om man kör för sakta.

Rätt däck till rätt ändamål, enkelt:tummenupp

Dock gatlegalt.

Menar du att det är sämre grepp i ett Racetec (inte de "rena" slicksen då utan K0, K1, K2) än t.ex. däck som Pilot Power på gata? Jag bytte från Sportec M1 till Racetec K2 och märkte ingen som helst skillnad i prestanda på vägen trots stundtals ganska "hälsofarligt" tempo (eller vad man nu ska kalla det). :)

EDIT: Kan tillägga att jag själv var rätt så övertygad om att ett Racetec skulle upplevas som aningen sämre på gatan än Sportec:et, innan jag hade provat då.

Last edited:
Menar du att det är sämre grepp i ett Racetec (inte de "rena" slicksen då utan K0, K1, K2) än t.ex. däck som Pilot Power på gata? Jag bytte från Sportec M1 till Racetec K2 och märkte ingen som helst skillnad i prestanda på vägen trots stundtals ganska "hälsofarligt" tempo (eller vad man nu ska kalla det). :)

EDIT: Kan tillägga att jag själv var rätt så övertygad om att ett Racetec skulle upplevas som aningen sämre på gatan än Sportec:et, innan jag hade provat då.

Jag tror inte att det finns många på det här forumet som kan köra till gränsen för ett däck på gata, naturlagarna och omgivande omständigheter sätter nog in innan däcket är överhettat...
Jag märker heller ingen skilnad på ett racedäck på gata annat än om det är riktigt kallt på våren. Då håller ett Pilot Power i bättre, ett racetech blir såphalt i 3 plusgrader och fukt.

Jag tycker det är klart sämre grepp i tex pilot power än i racetec utom möjligen de första minutrarna på väg. Då baserat på hur lätt det spinner loss och grepp i framhjulet.
Varför brukar ni köra på lägre tryck i bakdäcket än i framdäcket?

Jag märker heller ingen skilnad på ett racedäck på gata annat än om det är riktigt kallt på våren. Då håller ett Pilot Power i bättre, ett racetech blir såphalt i 3 plusgrader och fukt.

OK, bra poäng där. Har ju faktiskt inte testat Racetec i kallt väder.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...