Lite däcksinfo:
Moto GP, kvaldäck, <1 mil, 110-120 °C
Moto GP racedäck, knappt ett race… 110-120 °C
Racedäck, ~10-40 mil, 80-90 °C
Sportdäck, 500-700 mil, 50-60 °C
Sport-touringdäck, 700-1000 mil, 40-50 °C
Touringdäck, 1000-2500 mil, 40-50 °C
Däckstryck:
Touring, enl. Instruktionsboken eller enl. däcktillverkaren.
Våt väg, höj däcktrycket med 0,2-0,3 bar. Överstig dock ej max däcktryck!
Bana:
Racedäck, 2,1-2,3 fram och 1,9-2,1 bak, gäller ej dom nya lågtrycksstommarna
Regndäck, 2,1-2,3 fram och 1,9-2,1 bak, kan höjas mer beroende på temp.
Offroaddäck, ~1,3 fram och ~ 1,5 bak
Sportdäck, ~ 0,3 bar lägre än rekommenderat
Touringdäck, ~ 0,2 bar lägre än rekommenderat
Allmänna gaslagen ger att trycket i däcket ökar med 0,1 bar per 10 °C.
Efter tester med tempgivare så kan temperaturen på racedäck falla upp till 8 grader mellan kurvorna. Racedäck har väldigt bra temperaturavledningsförmåga. Dvs, ifall man som förare INTE når dom temperaturer som däcken är gjorda för så skall man byta däckstyp. Det finns ingen anledning att köra på racedäck om man är långsam, då får man bara kallavrivning och sliter ut däcken i förtid. Ett sportdäck med RÄTT temperatur har bättre fäste än ett racedäck som går för kallt. Även om man har däcksvärmare så kommer racedäcken att gå kalla eftersom dom kyls ner för mycket om man kör för sakta.
Rätt däck till rätt ändamål, enkelt
