Kallstarter totalt omöjligt..........(Husaberg)

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Pust, stön och stonk............Min Husa är näst intill omöjlig att starta när den är kall............VARFÖR!!!!!!?????????
Är den varm så går det på första kicken eller andra...hur lätt som helst....trots att jag är nybörjare på detta med fyrtakts stånkor.

Jag gör som följer vid kallstart:
1. Decomp in och choke ut
2. Kicka 4-5 gånger
3. Hitta läget strax efter OD och tryck till.

Funkar alltid med varm hoj förutom att choken inte används..

Så varför är den totalt omöjlig att starta kall!!!????????

J
 
Kolla så att hojen inte drar tjuvluft och testa att byta tändstift.
Mitt insugningsgummi sprack på min -05...=dålig kvalitet,byt slangklämmorna oxå då dom är av dålig kvalitet.
 
Kollat ventilspelet på länge? När jag bytte vipparmar och rullar på min så startar den med elstarten helt plötsligt! :yoparty Innan var det så slitet att det glappar och går ej att få ventilspelet som det ska vara. Var då svår att starta kall.
 
wheelie82 skrev:
2210568 Kollat ventilspelet på länge? När jag bytte vipparmar och rullar på min så startar den med elstarten helt plötsligt! :yoparty Innan var det så slitet att det glappar och går ej att få ventilspelet som det ska vara. Var då svår att starta kall.

Ha inte kollat det sedans jag köpte den men det fanns kvitto på justering precis innan köpet. Ska kolla den på tisdag tänkte jag. Spelet på decomp-wiren från kicken var max dvs wiren glappade allan när den inte "aktiv". Jag har justerat enligt manualen till spec.

Hojen startade precis nyss på andra kicken.....fattar inget just nu...

J

pontan666 skrev:
2210517 Kolla så att hojen inte drar tjuvluft och testa att byta tändstift.
Mitt insugningsgummi sprack på min -05...=dålig kvalitet,byt slangklämmorna oxå då dom är av dålig kvalitet.


Tändstiftet är nytt och gummit ser bra ut iaf.
 
VR-8 skrev:
2210579 Tändstiftet är nytt och gummit ser bra ut iaf.
Det är ganska svårt att se om ett gummi är bra eller inte, en bra metod för att avgöra om det är läckage brukar vara att spraya startgas runt gummit och lyssna om motorn ökar i varvtal.
 
Ska göra en genomgång på hojen. Har varit på den lokala enduro/cross banan och insett att en svårstartad Husaberg 650 kan ta död på vem som helst.....fy faan.....körde halva varvet sedan bytta jag med polaren och han fick ta den resten....

Dags att göra en riktig elstart, ska gå över och se var man kan pilla in ett stoooort batteri och få den att funka. Någon som gjort det och har tips??

J
 
Biltema har en massa fina batterier numera, men de är inte så "feta" i små storlekar.
Däremot kan du köpa ett i exakt samma storlek som ditt eget original från din lokal Husa-ÅF. Till 04 fick de mycket högre kapacitet.
 
Ska du få elstarten att funka klockrent även vid kallstart måste du nog byta till den starkare startmotorn som sitter på 550/650 från -04 och framåt.Även om du hänger dit ett Optimabatteri kommer startmotorn(som sitter på nu)att vara lika klen.
 
VR-8 skrev:
2210461 Pust, stön och stonk............Min Husa är näst intill omöjlig att starta när den är kall............VARFÖR!!!!!!?????????


J
Slå på tändningen :fatta! :hihi
 
läste precis det du skrev! jag har också en husaberg -03 som är lite svårstartad när den är kall. hade mina funderingar på att byta batteri på min med för elstaren är inge vidare, men jag vet ju också precis som du skrev att från -04 så är startmotorn starkare, passar -04 på en -03 motor? och kan man dra igång en kall -04 med elstarten?
 
wheelie82 skrev:
2210568 Kollat ventilspelet på länge? När jag bytte vipparmar och rullar på min så startar den med elstarten helt plötsligt! :yoparty Innan var det så slitet att det glappar och går ej att få ventilspelet som det ska vara. Var då svår att starta kall.

Kollade ventilspelet i eftermiddag bara för att vara säker.........tur det...
avgas
0.30mm och 0.15mm
insug
0.10mm och 0.05mm

Justerade till 0.10mm som det står i manualen och tyckte faktiskt den var lättare att starta. Undrar samma som föregående talare, passar en startmotor från en -04 på en -02?

J
 
VR-8 skrev:
2211505 Kollade ventilspelet i eftermiddag bara för att vara säker.........tur det...
avgas
0.30mm och 0.15mm
insug
0.10mm och 0.05mm

Justerade till 0.10mm som det står i manualen och tyckte faktiskt den var lättare att starta. Undrar samma som föregående talare, passar en startmotor från en -04 på en -02?

J
Det ska den göra.450 och 501 har den gamla, mindre startmotorn,550 och 650 har den större.Dreven innanför är lika på alla.Startmotorfästet skiljer däremot,den stora startmotorn är lite längre.
 
Åmotar´n skrev:
2211679 Det ska den göra.450 och 501 har den gamla, mindre startmotorn,550 och 650 har den större.Dreven innanför är lika på alla.Startmotorfästet skiljer däremot,den stora startmotorn är lite längre.

Fäste kan fräsa till ett själv. Bara att köpa en -04,05 startmotor då eller?

J
 
VR-8 skrev:
2211682 Fäste kan fräsa till ett själv. Bara att köpa en -04,05 startmotor då eller?

J
frågan är om det smakar mer än det kostar, en ny startmotor till min 00a skulle gå på 6k. :skrämd
 
ok...alltså ingen som riktigt vet om den passar! någon som vet vad den kostar, startmotorn -04 alltså
 
F.Åkesson skrev:
2211723 ok...alltså ingen som riktigt vet om den passar! någon som vet vad den kostar, startmotorn -04 alltså
Passar.
Startmotor Art.nr 820.40.001.000 Pris 2190,90
Fäste Art.nr 820.40.002.000 Pris 438,83
 
schysst... hur fick du tag i priserna så fort? har du någon prislista på grejor? om du vill får du gärna tala om vart du fått den ifrån.

mvh fredrik
 
F.Åkesson skrev:
2211778 schysst... hur fick du tag i priserna så fort? har du någon prislista på grejor? om du vill får du gärna tala om vart du fått den ifrån.

mvh fredrik


Går det inte att söka på Karlströms med partnummer?

J
 
F.Åkesson skrev:
2211778 schysst... hur fick du tag i priserna så fort? har du någon prislista på grejor? om du vill får du gärna tala om vart du fått den ifrån.

mvh fredrik
Ladda hem en reservdelslista från Husaberg.se
Gå till www.karlstrommotor.se och leta dig fram,sen kan du söka priser på KTM och Husaberg reservdelar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top