Kallstarter totalt omöjligt..........(Husaberg)

F.Åkesson skrev:
2211380 läste precis det du skrev! jag har också en husaberg -03 som är lite svårstartad när den är kall. hade mina funderingar på att byta batteri på min med för elstaren är inge vidare, men jag vet ju också precis som du skrev att från -04 så är startmotorn starkare, passar -04 på en -03 motor? och kan man dra igång en kall -04 med elstarten?

Inga problem att starta med den om man e klen i vänsterbenet :tungan
 
F.Åkesson skrev:
2211380 läste precis det du skrev! jag har också en husaberg -03 som är lite svårstartad när den är kall. hade mina funderingar på att byta batteri på min med för elstaren är inge vidare, men jag vet ju också precis som du skrev att från -04 så är startmotorn starkare, passar -04 på en -03 motor? och kan man dra igång en kall -04 med elstarten?


Min -04 startar jag alltid på elstarten! Aldrig krånglat.
 
davve skrev:
2212042 Min -04 startar jag alltid på elstarten! Aldrig krånglat.
Samma här.Iofs 550-04,men den har startat hela vintern när jag har åkt enduro,efter 1timmesresor på täckt släpvagn.
 
Problemet löst tills vidare. Har kopplat ett batteri i serie mellan start-relät och startmotorn, den får iofs 24v som mest men det skiter jag i. Tror den håller den lilla stund som jag trycker på knappen för nu startar min hoj direkt. Köpte ett gel batteri på biltema och vips så är min hoj hur lätt som helst att starta. :)

J
 
Min lillebror köpte nyligen en Husa 650 -02 och ägaren sa att elstarten generellt sett inte fungerar på den årsmodellen på grund av för högt tändningsvarvtal och klen startmotor. Teknikintresserad som man är började jag givetvis fundera på tänkbara lösningar. 24 V till startmotorn var en lösning, en större kondensator modell jätte-bilstereo-konding en annan. Roligt att se att någon redan har provat lösningen med dubbla batterier med framgång.
Dock är jag lite nyfiken på hur du löser laddningen. Ladda hemma separat efter körning?

// Andreas
 
LiquidNOx skrev:
2257580 Min lillebror köpte nyligen en Husa 650 -02 och ägaren sa att elstarten generellt sett inte fungerar på den årsmodellen på grund av för högt tändningsvarvtal och klen startmotor. Teknikintresserad som man är började jag givetvis fundera på tänkbara lösningar. 24 V till startmotorn var en lösning, en större kondensator modell jätte-bilstereo-konding en annan. Roligt att se att någon redan har provat lösningen med dubbla batterier med framgång.
Dock är jag lite nyfiken på hur du löser laddningen. Ladda hemma separat efter körning?

// Andreas
inte så bra på el så jug undrar mer hur man kopplar hop 2 batteri någon som har lust o ork att förklara kanske lägga up några bilder
 
LiquidNOx skrev:
2257580 Min lillebror köpte nyligen en Husa 650 -02 och ägaren sa att elstarten generellt sett inte fungerar på den årsmodellen på grund av för högt tändningsvarvtal och klen startmotor. Teknikintresserad som man är började jag givetvis fundera på tänkbara lösningar. 24 V till startmotorn var en lösning, en större kondensator modell jätte-bilstereo-konding en annan. Roligt att se att någon redan har provat lösningen med dubbla batterier med framgång.
Dock är jag lite nyfiken på hur du löser laddningen. Ladda hemma separat efter körning?

// Andreas

Jag laddar mitt extra batteri, som sitter i serie mellan startrelät och startmotorn, separat efter körningen om jag tycker starten börjar sega.

J
 
Seriekoppling av batterier

nisse skrev:
2258898 inte så bra på el så jug undrar mer hur man kopplar hop 2 batteri någon som har lust o ork att förklara kanske lägga up några bilder
Hej! Har inte möjlighet att lägga upp några förklarande bilder för tillfället, men du seriekopplar enklast två batterier genom att med en kabel koppla det ena batteriets pluspol till det andra batteriets minuspol. Nu har du fortfarande två lediga batteripoler varpå du kan koppla din last (motor, lampa, etc); en ledig minuspol på det första batteriet, och en pluspol på batteri nummer två. Seriekopplar du två 12V batterier ger detta dig alltså 24 V. Lätt att mäta med en voltmeter så att det blir rätt. var dock försiktig med att koppla in detta på själva elsystemet på din hoj eftersom du med stor sannolikhet kommer att bränna det mesta i komponentväg på grund av den högre spänningen. Normalt sett har vi ju 12 V system i hojarna.

Hittade en hemsida med lite förklarande bilder:
http://www.zbattery.com/seriesparallel.html

Var dock noga med att skilja på SERIEKOPPLING och PARALLELLKOPPLING.

Lycka till!
 
Last edited:
LiquidNOx skrev:
2257580 Min lillebror köpte nyligen en Husa 650 -02 och ägaren sa att elstarten generellt sett inte fungerar på den årsmodellen på grund av för högt tändningsvarvtal och klen startmotor. Teknikintresserad som man är började jag givetvis fundera på tänkbara lösningar. 24 V till startmotorn var en lösning, en större kondensator modell jätte-bilstereo-konding en annan. Roligt att se att någon redan har provat lösningen med dubbla batterier med framgång.
Dock är jag lite nyfiken på hur du löser laddningen. Ladda hemma separat efter körning?

// Andreas
På denna sida så finns det massor med tips & trix som kan vara bra.

http://www.husaberg.org/

En tråd i ämnet: http://www.husaberg.org/modules.php...ms&file=viewtopic&t=131&mode=&order=0&thold=0



Tror att det finns instruktioner & en ritning här på Sporthoj också. :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top