kallstart med v power

Nja,,, nån månad eller så
Prova med startgas.
Går den igång då är det inget elektriskt fel.
Och funkar utan problem sedan den blivit varm?
Med gas startar den direkt och den går när den väl startar om än dåligt på lågvarv..

"och den går när den väl startar om än dåligt på lågvarv"

Tyder ju direkt på skit i lågvarvsmunstycken på förgasaren.
Jag skulle ta av förgasaren, plocka sönder den och göra ren förgasaren.
Plocka ur och rensa alla munstycken.

För det är väl inte så att det finns en skruv för att ställa bränsleblandning vid lågvarv???
I så fall är det ju bara att skruva på den skruven för lite fetare blandning.

Slangade ur all bensin ur tanken igårkväll och körde den torr sen slog jag på 95 och startade,,inga probs då allt va varmt gick ut i morse och den gick igång direkt..
Skit i förgasaren eller fel soppa,skit samma nu går den men jag tror att det va fel soppa för den motorn kan ju va tänkvärt för den som har liknande probs att v power är inte bättre för alla motorer.

98 soppan har ingen etanolinblandning - då får man iaf hälla i E85/k-sprit ibland.

95 oktan har ju det och fungerar som k-sprit du kanske har liten vatten i tanken

98 soppan har ingen etanolinblandning - då får man iaf hälla i E85/k-sprit ibland.

95 oktan har ju det och fungerar som k-sprit du kanske har liten vatten i tanken

Nja. Det är visserligen sant att etanolinblandningen i 95 oktan gör att den kan lösa och ta med sig mer vatten ut ur tanken än 98 oktan.
Men enligt vad jag läst mig till så ska dagens bensin innehålla tillräckligt med additiver för att kunna hålla tanken fri från vatten och munstycken och liknande rena.

Dock gäller det ju vid normalt bruk. Om ett fordon står hela vintern (som dom flesta hojar gör) så kan det bli tillräckligt med kondens i tanken för att 98 oktan eller V-power inte ska klara av att ta med sig det. Då kanske etanolinblandningen i 95 kan göra skillnad. Men vid normalt bruk ska det inte vara någon skillnad.
Och har man så mycket kondensvatten i tanken så är det nog bättre för motorn om man ser till att tömma ur den för att slippa köra med vattenblandat bränsle.

Kom det direkt efter tankning gör som ovanstående inlägg annars knacka på chokehuset och se om det gör skillnad.

Men det kanske är v-powern som löst upp rester i tanken på kinesplasten.:D

Nja. Man brukar säga att etanolen är betydligt aggresivare vad gäller att lösa upp saker. Det brukar vara etanolinblandningen som man beskyller för att lösa upp smuts som sedan sätter igen bränslefilter.
Så i så fall är det tvärtom.
Jag tror dock att det är ett ickeproblem.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard